logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2018.02.08 - 7 éve
abrijudit

Könnyűnek látszik, de mégis nehéz, mi az?

A kérdezéstechnika a coaching egyik legfontosabb eleme. A könnyűnek látszó feladat a gyakorlatban azonban már nem is olyan egyszerű, különösen, ha egy kezdő coachról van szó. Mielőtt közelebbi kapcsolatba kerültem volna a coaching

A kérdezéstechnika a coaching egyik legfontosabb eleme. A könnyűnek látszó feladat a gyakorlatban azonban már nem is olyan egyszerű, különösen, ha egy kezdő coachról van szó.

Mielőtt közelebbi kapcsolatba kerültem volna a coachinggal vagy elvégeztem volna bármilyen coaching tanfolyamot, annyit tudtam az egész folyamatról, hogy a coach kérdéseket tesz fel. Mi lehet ebben olyan nehéz kérdeztem magamtól? Hiszen a mindennapi életben is kérdéseket teszünk fel, kérdezünk, ha nem értünk valamit, kérdezünk ha valamit vagy valakit jobban meg akarunk ismerni stb.. De vajon miben rejlik a coaching ereje? Mitől mások a coaching kérdések, mint a hétköznapi életben naponta feltett kérdések?

Mint sokan mások, én is nagyon vártam első coach tanfolyamom kérdezéstechnika workshopját, úgy gondoltam, hogy a kérdezéstechnikával egy olyan eszközt kapok kézhez, amit elég egyszerűen megtanulni, és már kezdhetem is kérdésekkel bombázni ügyfelemet.

Első coaching gyakorlatom során rájöttem, hogy ez nem megy ilyen egyszerűen. Legelső problémám a „miért” kérdőszó kiiktatása volt. Ha nem figyelünk rá, észre se vesszük, hogy hányszor használjuk a „miért” kérdőszót, melyet a coaching, ha csak lehet elkerül. A „miért” kérdőszavas kérdések nem viszik előre, nem segítik az ügyfelet céljai elérésében. Na de MIÉRT is nem? Mert a miértek mindig visszanyúlnak a múltba, számonkérést sugalmaznak, az okokat keresik, a miértek után kutatnak, a coaching pedig alapvetően jövőt célozza és nem a múltat boncolgatja.

A következő és nagyon jelentős akadály abból adódott, hogy meg akartam oldani az ügyfél problémáját. ÉN gondolkoztam Ő helyette, és a saját megoldásomhoz, gondolataimhoz igazodva tettem fel kérdéseimet. Teljesen rossz!

Mit tegyünk tehát, hogy levetkőzzük tanácsadói, „megmondói” vénánkat, de ugyanakkor a kérdések megfelelő módon történő alkalmazásával legyünk jelen a beszélgetésben, viszont ne sugalmazzunk, ne tereljünk. A kérdéseinkben NE legyenek benne saját válaszaink.

Mindez nem is olyan nehéz, csak egy kicsit másképp kell hozzáállni.

A CHN tanfolyamain, az Ábri Judit által képviselt „LAZY coach” modell erről szól. Ne Te gondolkozz! Egyszerűen csak figyelj, csendesítsd le saját gondolataid, dőlj hátra, legyél ott, legyél az ügyféllel, kísérd, hallgasd meg. Kérdezz rá az Ő szavaival az Ő mondanivalójára, tegyél fel rövid, nyitott kérdéseket. Használj kérdőszavakat. Legyél tudatos ezzel kapcsolatban. Nem neked kell megoldanod az ügyfél helyett a problémáját. Erre ott van Ő, erről szól az egész coaching. Nem tanácsadó vagy, az egy másik szakma! Vonulj  háttérbe, és hagyd érvényesülni ügyfeledet. Csak legyél mellette, tegyél fel olyan kérdéseket, amelyek előre viszik, és segítik célja elérésében.

Dr. Chérie Carter-Scottot idézném, akivel szintén a CHN tanfolyamán találkoztam „you have to learn not knowing the answers”, ami magyarul annyit jelent „meg kell tanulnod NEM TUDNI a választ”.

 

Blogomban most nem térek ki arra, hogy milyen kérdéseket tegyünk fel egy coaching ülésen, hiszen ezt tényleg meg lehet tanulni a coach képzésen, amikor magát a coachingot tanuljuk. Amire rá szerettem volna mutatni, az inkább az, hogy coachként mennyire másként kell kérdeznünk.  A coaching folyamat során feltett kérdéseink célja más, mint azon kérdéseink, melyeket a hétköznapi életben egymásnak felteszünk. Ügyfelünket a kérdések segítségével el kell juttatunk A pontból B pontba, és ehhez meg kell ismernünk az ügyfél válasza mögötti világot is. Kérdéseinkkel új lehetőségek, új utak nyílnak meg ügyfelünk számára, melyek tudatosításával a változás, változtatás útjára léphet.

Győrffy Gabriella

 

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit.

A programok szervezőjeként és ICF MCC akkreditált coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN. Ábri Judit

 

 

 

Címkék:
abrijudit

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. 2020-ban a 14. évfolyam indul. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
CHN (Coaching Határok Nélkül)

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu