Közösségi vezetés – avagy én mit viszek magammal
Mitől jó egy workshop? A coachok egy része úgy gondolja, hogy egy coaching ülés akkor eredményes, ha az ügyfél a következők közül legalább egyikkel távozik: új meglátással (felismeréssel), új nézőponttal, céllal, cselekvési tervvel, kreatív ötlettel, elhatározással, tisztább jövőképpel, nagyobb önismerettel, új összefüggések feltárásával (a felsorolás nem teljes). Azt hiszem, egy workshop is akkor sikeres, ha az átadott tudáson túl a fentiek valamelyikéből legalább egyet útravalóként elvihet a résztvevő. (Természetesen nem kell mindenkinek ugyanazt.)
A CHN Nemzetközi Vezetői Akadémiájának februári workshopját Shannon Banks tartotta, aki a közösségi vezetésről beszélt. Már a cím is elindította (nemcsak bennem) a vezetéssel kapcsolatos nézőpontok számba vételét. Rá kellett jönnöm, hogy közösségi szempontból még nem néztem rá a vezetésre! Új felismerés! És akkor még nem is kezdődött el a workshop!
Fel sem merült bennem, hogy két konferencia és egy cyber terrorizmussal kapcsolatos PhD értekezés eltérő témáit hogyan kapcsolhatná össze ez a workshop. Az egyik konferencia az etikus pénzügyekről, a másik a mesterséges intelligencia (AI) erkölcsre, etikára, gazdaságra gyakorolt hatásairól szólt. (Gyanítom, hogy az olvasónak sem látszik elsőre az összefüggés.) A PhD védésen jutott eszembe, hogy miért nem került említésre AI, mint potenciális veszélyforrás kérdése abban a témában.
Mi köti össze ezeket a területeket Shannon Banks workshopjával? Amennyiben pontosan meghatározzuk, hol különbözik az AI és az emberi gondolkodás folyamata, akkor emberként előnyben lehetünk akár pénzügyi területen, akár a terrorizmussal kapcsolatban, de a vezetés területén is. Az idegtudományok, a pszichológia erőteljesen elkezdte kutatni ezt a témát. (Ezek után izgatottam várom a CHN Nemzetközi Vezetői Akadémiájának következő workshopját, amelynek témája a neuro agilitás lesz.)
Shannon Banks szerint a vezetők szerepe a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás térhódításával meg fog változni. A (közel)jövő vezetőinek olyan kompetenciákkal kell rendelkezniük, amelyeket (még) nem tud kiváltani az AI. Szerinte a hierarchikus struktúrákon alapuló vezetést fel kell váltani a közösségi típusú vezetésnek, amely az emberi kapcsolatok, a kapcsolódás erejét, a közös döntéshozatal lehetőségeit használja ki a gazdasági hatékonyság és az emberi elégedettség, emberi jóllét és boldogság érdekében.
Shannon 12 olyan fontos kompetenciát jelölt meg, amelyeket a (közösségi) vezetőknek fejleszteniük kell, ha versenyben kívánnak maradni a mesterséges intelligenciával szemben. Magyarázat nélkül, csak felsorolásban a jellemzőik:
- Befogadó (Inclusive)
- Együttműködő (Collaborative)
- Adni képes (Giving)
- Leleményes (Resourceful)
- Rugalmas (Flexible)
- Ösztönző (Inspiring)
- Kíváncsi, érdeklődő (Curious)
- Jelen lévő (Present)
- Nyílt, kiszámítható (Transparent)
- Hiteles (Authentic)
- Bátor (Courageous)
Látható, hogy ezek a tulajdonságok, vagy „kompetenciák” mások, mint amit jelenleg még a vezetőfejlesztés kapcsán emleget a szakirodalom.
Miért válnak egyre jelentősebbekké ezek a tulajdonságok, a hozzájuk tartozó kompetenciák és miért válik fontossá a vezetés gyakorlatának megváltoztatása?
Az AI nagy adathalmazokat (big data) képes feldolgozni szédületes gyorsasággal, az ember viszont csak kis mennyiségű adatot tud átlátni és azokat viszonylag lassan dolgozza fel. Egy vezetőnek nem áll rendelkezésre (általában) részletes, sokrétű, nagy adathalmaz a munkatársaival kapcsolatban, ráadásul az AI-hoz képest egyszerre kevés információval tud megbirkózni. Egy vezető viszont képes lehet az érzelmekkel, a motivációkkal, az emberi kapcsolatokkal dolgozni, ebben a dimenzióban mozogni. A gépi tanulás elsősorban probléma orientált, egy coaching szemléletű, közösségi vezető inkább cél orientált (megoldás fókuszú). Az AI számra az emberek hálózati csomópontokként, az emberi kapcsolatok csak folyamatokként értelmezhetők, míg az új típusú vezető számára az ember testi – lelki (érzelmi) egység, a kapcsolatok nemcsak folyamatok, hanem érzelmi viszonyulások is, amelyben ő aktívan részt vesz és megosztja a vezetés döntéseit, a felelőségeket. A Shannon szerint leírt kompetenciákkal rendelkező közösségi vezető az én nézetemben holisztikus, coach szemléletű, együttműködő személy, aki a puszta számokban megjeleníthető eredményeken túl vezetői és csapat sikernek tekinti a vezetett emberek stresszmentes jóllétét, harmonikus kapcsolatait, boldogságát is. Amit az AI (még) nem tud értelmezni.
Talán ebből a bepillantásból is látszik, hogy új gondolatok születtek, új nézőpontra leltem, új összefüggéseket fedeztem fel Shannon Banks workshopja révén. És nem beszéltem a workshopon említett egyéb témákról, mint a technikai megoldások adta összekapcsolhatóság helyett az emberi kapcsolódásokra történő fókuszálásban rejlő lehetőségekről. Ezzel kapcsolatban is sok új gondolat, új értelmezés merült fel bennem.
Tehát elmondhatom, hogy ez a workshop jó workshop volt, hiszen volt mit elvinnem magammal!
Dr. Gogolák Zoltán
coach, szervezetfejlesztő
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit.
A programok szervezőjeként és ICF MCC akkreditált coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron.
Erre vállalkoztam. Ez a CHN.
Ábri Judit