ÜZLETI TERVEZÉS
Az üzleti tervezés népszerű téma manapság még az interneten is. Oldalak ezrei kínálnak tudást a témában, és tanácsadók százai próbálják eladni az üzleti tervezést segítő szolgáltatásaikat. Furcsa módon, még üz
Az üzleti tervezés népszerű téma manapság még az interneten is. Oldalak ezrei kínálnak tudást a témában, és tanácsadók százai próbálják eladni az üzleti tervezést segítő szolgáltatásaikat. Furcsa módon, még üzleti tervező szoftverek is kaphatóak.
Mindez az üzleti tervezés kavalkád két dologra is utalhat. Egyrészt nagyon valószínű, hogy az üzleti tervezésre valódi igény van a vállalkozások körében. A legtöbb vállalkozó mára felismerte, hogy igazi komoly növekedést nehezen tud elérni alapos üzleti tervezés hiányában. Másrészt úgy tűnik, hogy nem közismert az üzleti tervezés gyakorlatban működő technológiája. Pedig létezik ilyen kiforrott rendszer.
Az üzleti tervezés lényege
Az EU-s pályázatokhoz, és a bankhitelek igényléséhez kötelező üzleti terv csatolása. De kérdés, hogy van-e az üzleti tervezésnek gyakorlati haszna? Ha nem csak szükséges rosszként tekintünk egy üzleti tervre, akkor láthatjuk, hogy a tervezés nem más, mint a jövőről alkotott gondolataink rendszerbe foglalása. Általa vehetjük legalább részben kézbe vállalkozásunk sorsának irányítását.
Már azzal elkezdünk valódi tervezést végezni, hogy a korábbi „álmodozásunk” során felmerülő elképzeléseinket célokká alakítjuk át. Hol a határ az álom és a cél között? A cél konkrét, kézzel fogható, és a felé történő haladás valahogyan mérhető. Más szavakkal, a cél elérésére terv készíthető.
Azt mondhatjuk, hogy az üzleti tervezés lényege az, hogy határozott célokat tűzünk ki a vállalkozásunk és csapatunk számára, és kellően részletes terveket dolgozunk ki a kitűzött célok elérésére. A felmérések szerint, a tervezési feladatok módszeres elvégzése jelentősen javítja egy vállalkozás hatékonyságát és termelékenységét.
Az üzleti terv kulcsfontosságú elemei
A bankhitelek tájékoztató anyagai és az EU pályázatok kiírása általában felvázolják milyen részeket várnak el a beadandó üzleti tervtől. A saját célra készítendő tervben azonban más elemeket érdemes szerepeltetni. Néhányat olyan elemet bemutatunk ezek közül, amelyet a hagyományos üzleti tervezés során gyakran kifelejtenek:
Fő cél: Az a konkrét dolog, amit a tervidőszak alatt el akarunk érni. Például, ha a teljes vállalkozásunk számára készítenénk egy 5 éves üzleti tervet, akkor azt fogalmaznánk bele a fő célba, hogy hová akarunk eljutni, milyen lesz várhatóan a cégünk 5 év múlva.
Küldetés: A küldetés nem feltétlenül valami magasztosan hangzó üres frázis, ahogy azt sok nagyvállalati honlapon láthatjuk. Sőt, ez a legfontosabb eleme a tervezésnek. A küldetés részeként kell meghatározzuk, hogy ténylegesen kik tartoznak a célpiacunkba, és mit árulunk vagy szolgáltatunk a számukra, milyen módszerrel vagy módon. Ha a küldetésünk pontosan kidolgozott és valós, az az üzleti tervünk sok más hiányosságát kompenzálhatja.
Alapelvek, értékek: Nagyon fontos, hogy kijelöljük a játéktér széleit. Az elveink és értékeink határozzák meg, hogy milyen stílusban működünk, mire vagyunk hajlandóak, és mire nem. Továbbá bebetonozzák a fő célunkat és a küldetésünket, lefektetve a működésünk hosszú távú szabályait.
Jövőkép: A jövőkép nem más, mint egy részletes kifejtése annak az állapotnak és helyzetnek, amiben céljaink elérésekor leszünk. Egyfajta ideális működési állapot, például az, amiben vállalkozásunk lesz a fent említett 5 éves fejlődési szakasz lezárultával. Nagyon fontos a jövőképet alaposan leírni és ismerté tenni, mert ez a motiváció egyik fő forrása saját magunk és munkatársaink számára.
A tervezés módszertana
Végül pedig az is fontos, hogy magát a tervezést hogyan építjük fel úgy, hogy az valóban tartalmazzon minden szükséges elemet, valamint gyakorlatias és kivitelezhető legyen. Ennek érdekében fontos megkülönböztetni egymástól a terveket, és a kivitelezési programokat.
Általában egyetlen terv nem elegendő a célok megvalósításához. Különböző területeket kell fejleszteni párhuzamosan, vagy egymást követően. Lehet külön tervünk a bevételeink növelésére, ami különböző marketing és értékesítési elképzeléseket foglalna magába. De valószínűleg szükségünk lesz egy költségcsökkentési és hatékonyság javítási tervre is. Valamint kellhet egy képzési terv is a munkatársaink számára, nem is beszélve a termékfejlesztési vagy innovációs terveinkről.
Egy terv lényegében egy elképzelés vagy koncepció szöveges kifejtése, ami megmutatja a fejlesztés irányát, alapvető módszerét vagy lényegét. Nagy vonalakban kifejti, hogy mit kell tennünk egy bizonyos területen vagy irányban, hogy közeledhessünk a céljaink felé. Ahhoz azonban, hogy egy terv a gyakorlatban is megvalósuljon, szükséges, hogy további kifejtésre kerüljön egy részletes akció-program formájában.
Egy akció-program nem más, mint nagyon konkrét, önmagukban is érthető, valamint mérhető módon megvalósítható lépések rendezett sora. Ezeket általában sorszámokkal látjuk el, valamint határidőket és felelősöket rendelünk hozzájuk. Így egy számítógépes programhoz hasonlóan, csapatunk tagjai lépésről-lépésre meg tudják valósítani őket. Ilyen módon haladva a programokon, fokozatosan megvalósulnak a terveink, és végül el tudjuk érni a céljainkat
VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ELŐADÁS
Tudjon meg többet a következő előadásunkon az üzleti tervezésről és további létfontosságú fejlesztési eszközökről, hogy még eredményesebb legyen a vállalkozása!
Kattintson ide a részletekért!