Segítettek pályakezdőként? Te segítesz vezetőként?
Bedobták a mély vízbe. Úszni viszont mintha elfelejtették volna megtanítani. Vagy arra gondoltak, hogy a legjobb iskola, a legjobb módja a tanulásnak az "on the job" módszer. Bár lehet, hogy egyszerűen csak alkalmatlan főnököt fogott ki
Vásárolni voltam. Zárás előtt érkeztem. Fiatal, tapasztalatlan eladóval kerültem össze, aki többek között nem tudta, hogy miként kell ellenőrizni a kódot, beütni a kasszába a tételeket, kiállítani a számlát.
Telefonos segítséget kért valakitől. Amint azt jól hallhattam, nem sok köszönet volt abban, amit kapott. Láttam, hogy kétségbeesetten küzd, hogy megoldja a feladatot, de könnyes a szeme. Majdnem összeomlott.
Igyekeztem számára támogatást biztosítani. Amit korábban vevőként tapasztaltam, azt megpróbáltam számára elmagyarázni, hátha könnyebb lesz. Együtt megoldottuk a problémát. Nem ezért voltam ott, s ez nem az én dolgom volt. Vásárolni akartam. Nem a cégen múlott, hogy tudtam.
Elsőre úgy tűnt számomra, hogy az ifjú hölgyet bedobták a mély vízbe. Úszni viszont mintha elfelejtették volna megtanítani. Vagy arra gondoltak, hogy a legjobb iskola, a legjobb módja a tanulásnak az "on the job" módszer. Ez sok esetben így van. De némi előzmény nem árt hozzá. Sőt!
Utólag végiggondolva azonban nem biztos, hogy erről volt szó. Lehet, hogy egyszerűen csak alkalmatlan főnököt fogott ki. Akinek fogalma sincs a betanításról, az emberek motiválásáról, az elkötelezésről. Arról, hogy az elégedett dolgozó mit jelenthet a cégnek. Hogy mivel lehet megtartani az ügyfeleket.
A cégnél vannak HR-esek. Hogy minek és mit csinálnak? Jó kérdés. Ha elvárás volt, hogy az eladó tudjon mély vízben úszni, akkor ezt mintha nem mérték volna fel a kiválasztás során. Ha tudták, hogy nem eléggé képzett, akkor talán meg kellett volna ezt oldani. Ha a vezető vezetői képességeivel van gond, akkor erre is tudna megoldást a HR.
Azon gondolkoztam, hogy vajon mi lesz így az ifjú eladóval? Megmarad a cégnél? A szakmánál? Mit tanult? Megszerette a munkát? Ezt akarja csinálni ilyen élmények után? Jó ez így a cégnek? Egyáltalán kinek jó? A főnökének? Neki? A vevőnek? Vagy senkinek?
Hogy kinek van szüksége ilyen esetben nagyobb fejlesztésre?
- A kezdő munkatársnak ahhoz, hogy a nehézségeken átlendüljön? Hogy megismerje a helyzetet, a körülményeket, az eszközöket, egyáltalán információt kapjon? Kellene egy normális főnök vagy egy mentor?
- Avagy a főnökének? Hogy tudja, miről is szól a vezetés? Hogy mitől (nem csak a hatalomtól) vezető a vezető? Miként kell vezetni a hozzá beosztottakat? Hogy miként kell célt kijelölni, irányítani, terelni, tanítani, ösztönözni, teljesítményre sarkallni stb.?
- Esetleg a HR-eseknek?
A fenti esetben ki fogja saját erőből felismerni, hogy fejlődnie kell vagy más munkát keresni? Az ifjú eladó? A főnöke? A HR-es? S vajon ki fog segítséget kérni közülük? Egyáltalán ki az, aki megáll közülük és gondolkozik ezen?