logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.02.20 - 13 éve
drprezi

"Rendszerek" oktatása

Szerintem minden kedves olvasóm vett már részt olyan oktatáson, ahol egy olyan rendszert (TÉR, CRM, bármilyen adminisztrációs program) tanítottak meg neki, amit majd használnia kell. Éppen egy ilyen felkérést kaptam a minap, pontosabb

Szerintem minden kedves olvasóm vett már részt olyan oktatáson, ahol egy olyan rendszert (TÉR, CRM, bármilyen adminisztrációs program) tanítottak meg neki, amit majd használnia kell.

Éppen egy ilyen felkérést kaptam a minap, pontosabban hogy tanítsak meg egy csapatot rendszert tanítani. Nem egyszerű feladat, de tapasztalatom szerint szépen képletezhető. Erről írok most röviden.

Mi a siker képlete egy sikeres rendszeroktatásnak?

Az én képletem: SIKERES OKTATÁS=ATTITŰD*TUDÁS*GYAKORLAT

Mikor sikertelen egy bevezetés?

Sok sikertelen bevezetést láttam már. Az okok mindig pontosan feltárhatók. Az első és leggyakoribb, hogy a résztvevők nem értik vagy fogadják el az új rendszer létjogosultságát. (ATTITŰD). A másik gyakori ok, hogy a rendszer nem épül be dolgos hétköznapokba, így a legtöbben visszamenekülnek a régi módszerekhez. (GYAKORLAT). Gyakori ok továbbá, hogy nem kaptuk meg a megfelelő tudást a használathoz. (TUDÁS). Ezek mindegyike megelőzhető.

Mi az első lépés?

Szerintem egy új rendszer bevezetésének fixen első lépése a felhasználók attitűdjének kialakítása. Ez azt jelenti, hogy meg kell érteniük a rendszert, a számukra nyújtott előnyöket és el kell fogadniuk. Ha ez nincs meg, akkor kidobott pénz. Szedjük hét össze (írásban), hogy milyen előnyöket jelent az új rendszer a felhasználóknak. A legjobb ha ezt részben őket bevonva tesszük (pl. rendszer kialakító workshopokon). A rendszer bevezetésének első szakaszában az Attitűd a kulcs és ezt később sem szabad elfelejteni. Az általam javasolt módszerek:

  • Valamelyik felső vezető bevonása (írásban, vagy akár kick-off meetingen)
  • A résztvevők egy részének bevonása a rendszer kialakításába (előzetesen)
  • Attitűd formáló blokkok a képzés elején (egyes esetekben ilyen képzés)
  • Olyan oktató bevonása, aki HITELES és LELKES a hallgatóság felé
  • Kommunikációs terv kialakítása a bevezetés során

Ha az attitűd fontosságát másképp kell megfogalmazni, akkor a motiváció szót érdemes használni. A cél, hogy a felhasználó AKARja használni a rendszert, míg a másik kettő arról szól, hogy KÉPES-e használni.

Hogyan tovább?

A képlet következő két eleme a TUDÁS és a GYAKORLAT. Vagyis, van-e elég tudásom és rutinom a használatra.

Itt az oktatók személye is fontos. Képesek-e hatékonyan tudást átadni. Időnként előfordul, hogy a szervezetből erre a célra kiemelt emberek nem kapnak megfelelő képzést az ilyen feladatok ellátására.

Szerintem ilyenkor fontos, hogy ne csak gépiesen megtörténjék a tananyag leadása, hanem legyen lehetőség a későbbi támogatásra is. Ennek egy jó eszköze, ha szervezeti egységenként vannak támogatók/szakértők, akikhez bármikor lehet fordulni és akik elkötelezett felhasználók. Őket nevesíteni kell, külön felkérni és motiválni.

Az itt használható módszerek:

  • Az “oktatók” képzése
  • Támogató mentorok felkérése
  • “profi” oktatási anyagok
  • Az “élő” gyakorlás biztosítása

Ha a fentieket figyelembe vesszük, akkor garantálható, hogy a hibák legnagyobb része (Pareto-elv alapján) kiküszöbölhető lesz.

Jó bevezetést mindenkinek!

dr. Z

Címkék:
drprezi

Dr.Németh Zoltán vagyok. Küldetésem, hogy megszabadítsak mindenkit a szinpadi szereplésben való korlátaitól.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
DrPrezi

Te is lehetsz FESZTELEN és PROFI előadó. Gyakorlás és technika. Ennyin múlik. Sajnos biztonságos közeget nehéz találni és jó blogot is a technikákról :-) . Ebben segítek.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu