logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.01.12 - 5 éve
drprezi

Humorfogások az üzleti beszédben

Humorosnak és szórakoztatónak lenni nem luxus, hanem létkérdés. Még az üzleti előadásokban is helye van a humornak. Habár a humor a kommunikációs névjegykártyád is lehet, és egyedi hangot kölcsönözhet a legszárazabb témának is; mégis a legtöbb előadó „fél tőle”. Pedig a humort még Barack Obama, Elon Mask és a Ted előadók is használjak. Milyen eszközökkel építheted be az előadásodba?

Emlékezetes megszólalásra vágysz? Ki nem?
Azt tudtad, hogy jóval emlékezetesebbé „beszélheted saját magad”, ha bizonyítottan működő humorérzékfejlesztő elméleti és gyakorlati technikákat alkalmazol a száraz tények helyett?

Szavaid hatására az üzeneted is a fejekbe éghet.

A humorral kreatív folyamatokat gyorsíthatsz fel és bizonyítottan hatékonyabbá teheted az üzenetátadást is.

Mivel a humorral oxitocin szabadul fel a szervezetedben, a humor növeli az együvé tartozás érzését (biztonságérzetet ad): sokkal könnyebben megtalálhatod a közös pontot a hallgatósággal.

Sőt a hosszútávú memóriára hatva emlékezetesebb is lehetsz.

Azonban, ha ismerősen cseng a kínos poénok, az olcsó viccek fogalma egy nagyvállalati rendezvényen, akkor te is átélted: a kínos szituációt, amikor valaki jót akar, de fordítva sül el.

 

Miért nem használjuk a humort a kommunikációnkban, mondok jobbat: az előadásainkban?

Talán attól félünk, hogy nem vesznek elég komolyan.

Mert azt hiszik sokan, hogy elveszítik emiatt a tekintélyüket, ès nem fogjàk tisztelni őket. Félünk tőle, hogy a címzett nem érti majd, netán hitelesebbnek érezzük magunkat, ha nem mi vagyunk a társaság bohóca (mert annak véljük magunkat).

“Mi van, ha nem tetszik a másiknak?”.

Bármelyik tábort is gyarapítsd, nincs mentség a kreativitás hiányára a mémek és a powerpoint napjaiban.

Holott a humornak a nyilvános beszédben is megvan a helye. Mert figyelmet vonz, emlékezetessé tesz, kiemeli a beszédedet a tucatelőadások közül.

Olyannyira sikeres, hogy a legnézettebb TED előadások humor per perc száma is a legmagasabb. Mert ezek a minták működnek.

Tanuld meg használni a humoreszközöket az üzleti előadásodban

Ahhoz, hogy a humor használata ne visszájára süljön el, ismerned kell a célközönségedet, valamint önazonosnak kell lennie veled.

Irónia, túlzás, váratlan fordulat, humoros metafora, szóviccek.

– ezeket bárki be tudja építeni az előadásába.

A humor:

nem standup,
nem viccmesélés,
…és nem bohóckodás.
A humoros indítás elősegíti a perspektívaváltást.

Vagyis azt, hogy másképp vélekedjünk egy adott szituációról és ne a megszokott módon reagáljunk rá. Akár segíthet „dedramatizálni” a helyzetet is.

Figyelemfelkeltő hatása van.
A vicc hatásmechanizmusáról korábban írtam.

A humor hatására a hallgatóságban feszültség keletkezik, ez a feszültség pedig feloldódik egy csattanóval. Amikor nevetünk, agyunk endorfint termel (hasonló hatással van ránk, mint a morfium).

Az endorfintól pedig elkezdünk bizseregni.

Henri Rubenstein neurológus tapasztalata szerint akár 1 percnyi kiadós nevetés 45 percre ellazítja az embert.

Az egész emberi szervezetre pozitív hatással van.

Martin Eisend professzor metaanalízise megállapítja, hogy még a humoros reklámok is figyelemfelkeltőbbek, pozitívabb gondolatokhoz vezetnek egy termékkel kapcsolatban.

„Barátságosabb termékképük lesz az embereknek”.
A marketingben megfigyelt jelenség esetedben is igaz, hiszen befogadtatni egy üzenetet, témát vagy személyt épp annyira feladatod neked is a színpadon, egy meetingen, tárgyaláson.

Te, valamint a küldetésed maga a „termék”.

A humornak számos olyan eszköze van, ami tanulható, programozható

A nevetés bármikor képes kimozdítani a hallgatóságot az unott közönyből, feszült figyelemből is.

A humor lehet viszont akár egy szóvicc vagy egy szókapcsolat is.
Nézzük, mi lehet még:

Irónia vagy túlzás

Túlzás, irónia…hogy is van ez? Amikor valamit úgy kezdek el felnagyítani, hogy hirtelen mindenki tudja, ez nem a valóság. Bármit el lehet túlozni; az a fontos, hogy akarjunk valamire nagyot, túlzót mondani.

Gyakorlás: előveszel egy tárgyat (pl. pohár), kiválasztod egy tulajdonságát (pl tisztaság) és jöhet a nagyítás: Átnézve ezen a poháron a ködös Albion tájait látom, szén-krisztálytiszta pohár.

 

Váratlan fordulat vagy ellentét

Ha tudom mit akarok mondani, de előtte éppen a másik oldalról kezdem és váratlanul átfordulok.

A várható és a végül valódi végeredmény közötti ellentmondásra az agy viszont felfigyel. Dr. Kumaran és dr. Maguire kísérlete (University College London idegi képfeldolgozással foglalkozó kutatói) is ezt támasztja alá, akik vizsgálatuk során képeket vetítettek az alanyoknak egy meghatározott, kiszámítható sorrendben.

Amint később ezt a sorrendet megtörték, az alanyok agyában hippocampus aktívabb lett. A váratlan tehát feltűnt.

 

Viccmesélés

Bármikor bevethető eszköz. Igazi titka a hogyanon van és nem a tartalmon. Aki nem hiszi nézze meg ezt a videót: VADÁSZ-VADÁSZ.

 

Anekdoták

Személyes anekdoták használata:

Egy személyes anekdota egy olyan történet, amely valódi tapasztalaton alapul – a tiéden vagy valaki másén. Történet lehet valami olyasmi is, ami barátokkal vagy rokonokkal történt.

Lehet egy háborús történet a munka kapcsán, egy otthon történt esemény. Ezek a történetek abszolút aranybányát jelentenek a humoros anyagok tekintetében minden előadást illetően.

 

Nyelvi humor

„Az életben nincsenek győztesek, csak olyanok, akik megúszták a dolgot”

Reisz Róbert is előszeretettel alkalmazza a szarkazmust és humoros idézeteket az előadásaiban. A szarkazmus napjaink egyik legelterjedtebb szóbeli fegyvere, amely szinte már elengedhetetlen a mindennapok túléléséhez.

 

Félrevezetés váratlansággal fűszerezve

Mikor úgy tűnik, hogy valami kiszámítható, egyértelmű dolog fog következni majd váratlanul más irányba visszük a gondolat fonalát. Ez a váratlan fordulat humor forrása, hiszen az agyunk az így keletkezett „feszültséget” nevetés formájában oldja fel.

 

Analógia

Az analógia két objektum vagy koncepció összehasonlítása. A vicces analógia szórakoztató módon hozza létre az összehasonlítást.

 

Felidézés, visszautalás

Ez a módszer a kapcsolatépítő humoreszköz egyik formája. Olyan eseményt, történetet idézünk fel és utalunk rá vissza, amelyet a hallgatóság is ismer.

Ezzel kialakul egy összetartó kapocs, erre építjük rá a humort, vagy ezt a helyzetet fordítjuk ki és csinálunk belőle humort.

 

Befejezetlenség

Erős elem lehet, mikor elkezded a mondatot, humoros megjegyzésed és nem fejezed be teljesen azt, hanem rábízod a hallgatóságra a befejezést.

Még hatásosabb, ha a beszédünkben, előadásunkban vagy a mindennapi életünkben két vagy több humorelemet vegyítünk különböző módon.

 

Meghatározások és rövidítések

A vicces definíciók rendkívül könnyen használhatóak.
Csak válassz egy szót vagy kifejezést a prezentációdból, és szórakoztató módon határozd meg azt. Rövidítések: Egy vagy több szó első betűinek kombinálásával egy rövidítés jön létre. A rövidítések humoros módon is használhatók.

Ezen humoreszközök jelentős részét az Oscár Gála házigazdájának Ellen DeGeneres-nek, az amerikai humorista és színésznő beszédében is megtalálod.

Vajon te is használhatod a humort az üzleti kommunikációdban? Feltétlenül, ha vezető vagy és inspirálni, motiválni, vezetni és hatni szeretnél a körülötted lévő emberekre. Ha szeretnél érdekesebb, nagyobb nyomot hagyó beszédeket mondani. A humor erős kommunikációs eszköz. Téged mi tart vissza, hogy használd?

Címkék:
drprezi

Dr.Németh Zoltán vagyok. Küldetésem, hogy megszabadítsak mindenkit a szinpadi szereplésben való korlátaitól.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
DrPrezi

Te is lehetsz FESZTELEN és PROFI előadó. Gyakorlás és technika. Ennyin múlik. Sajnos biztonságos közeget nehéz találni és jó blogot is a technikákról :-) . Ebben segítek.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu