logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.03.29 - 9 éve
ARTudásmenedzsment

A hatékony meggyőzés

Előfordult már veled, hogy meg kellett győznöd a hallgatóságot a tanulás szükségességéről? Gyanítom, hogy a válaszod igen. Az e-learning fejlesztők gyakran kerülnek szembe ezzel a helyzettel, hiszen sok munkavállaló munkahely va

meggyozes

Előfordult már veled, hogy meg kellett győznöd a hallgatóságot a tanulás szükségességéről? Gyanítom, hogy a válaszod igen. Az e-learning fejlesztők gyakran kerülnek szembe ezzel a helyzettel, hiszen sok munkavállaló munkahely vagy munkakörváltozás miatt kénytelen bővíteni az ismereteit, önszántából pedig nem vágna bele a tanulásba.

Nagy szükség lehet a meggyőzésre, mikor például egy új szoftver működését kell megtanítani a partnercég munkatársainak. Miért is? Nyilván az emberek nehezen változtatnak a megszokott dolgaikon. Ilyenkor arra kell törekedni, hogy bizonyítékokkal alátámasztható legyen az állítás, miszerint az új szoftver minden eddiginél alkalmasabb a feladat elvégzésére.

Amennyiben szokások vagy attitűdök megváltoztatására irányul, a meggyőzésnek nagyon határozottnak kell lennie. Például egy szervezet nagy belső marketing kampánya esetében. Megtanítani miért fontos az egészséges életmód, miért jó önkéntesnek lenni, vagy éppen miért szükséges kézfertőtlenítőt használni a betegek vizsgálatát követően nagyon határozott fellépést igényel, mert egy teljesen új rutint kell bevezetni az emberek életébe.

A meggyőzés egy nagyon fontos eleme az oktatásnak, de talán nem tudunk róla eleget. Hogy is műkőik valójában? Miképp lehet meggyőzni az embereket?

A meggyőzés definíciója

„A meggyőzés egy interaktív folyamat, amelyben egy adott üzenet megváltoztatja az egyén nézőpontját a tudásról, hitről vagy érdeklődési körről.” (Miller, 1980).

A tudósok szerint ez egy folyamatos változás hatására történik. Ilyenkor az egyén átértékeli a saját korábbi nézőpontját és hiedelmeit új ismereteknek köszönhetően. A kutatók azt hangsúlyozzák, hogy bár a meggyőzés folyamata külső információk alapján zajlik, valójában mindenki magát győzi meg.

A meggyőzés módszerei

1986-ban Petty és Cacioppo kidolgozta az ELM (Elaboration Likelihood Method) modelljét. Elméletük szerint az információ feldolgozása kétféle módon történhet a meggyőzési folyamat során.

A direkt/logikai módszer racionális érvelésen alapul, amelynek eredményeképpen az egyén elfogadhatja vagy elutasíthatja az új megközelítést. A modell szerint ez a fajta meggyőzés stabilabb eredményt hoz, mivel a hallgató kognitív képességeire alapoz. Abban az esetben, ha az oktató úgy látja, hogy a hallgatóság inkább erre a megközelítésre fogékony, érdemes racionálisan megfogalmazott üzeneteket átadnia, és konkrét példákkal szemléltetnie, hogy az új módszer miért lesz hatékonyabb.

A másik módszer az indirekt meggyőzés, amely kevésbé alapoz a kognitív tényezőkre, inkább előtérbe helyezi az érzelmi viszonyulást magához a kérdéshez. Ebben az esetben különösen fontos az előadó hitelessége, de a látvány és az üzenet hosszúsága is sokat számít. Ezt a módszert használják a hirdetésekben és reklámokban is, gyakran ismert embereket használva meggyőző eszközként, többnyire humoros formában. Racionális érvek hiányában ez az előbbinél megbízhatatlanabb és várhatóan kevésbé tartós módszernek minősül.

Ha a hallgatóságod inkább, az indirekt módon fogadja be az üzenetet, egy meggyőző történettel kiegészítve garantált a sikered. Sőt, ebben az esetben a humor is egy nagyszerű eszköz lehet a megfelelő mértékkel alkalmazva. Egy másik megközelítésből pedig érdemes megtalálni a befolyásos vezetőket vagy kedvelt alkalmazottakat, akik hatásosan igazolni tudják egy új modell megközelítését. De fontos megjegyezni, hogyha a közönséget meggyőzték a kognitív érvek, még tovább lehet motiválni és befolyásolni az indirekt módszerrel.

A meggyőzés sikerességének tényezői a tanulás folyamatában:

  • a tanuló személyisége: előzetes tudása és alapvető meggyőződése a témával kapcsolatban,
  • az üzenet befogadása: erősebb képességű emberek mélyebb szinten is fel tudják dolgozni a komplikáltabb üzeneteket, ezáltal még meggyőzőbb lesz számukra a tartalom,
  • korábbi meggyőződésük felülvizsgálása: teljesen egyéni és különböző.

A meggyőzésre irányuló közlés, az üzenet jellemzői:

  • hosszúsága,
  • tartalma,
  • kivált-e érzelmi reakciót,
  • megmutatja egy érv por és kontra oldalát

Az egyén érdeklődése az adott területen nagyon fontos, mert nagyobb eséllyel fog reflektálni a témára, ha valóban felkelti a figyelmét. Az üzeneteket folyamatosan kell közvetíteni a meggyőzés érdekében, egyszer nem elég. A tanulási folyamathoz hasonlóan az ismétlés itt is nélkülözhetetlen. A meggyőzés során az érzelmi tényezők is számítanak, hiszen a racionális döntések is részben érzelmeken alapulnak. Használjuk hát ki ezeket!

Címkék:
e-learning motiváció online tanulás tipp tananyagszerkesztés hatékonyság
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu