logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.07.13 - 4 éve
ARTudásmenedzsment

ID szerepe az oktatásfejlesztésben

Az ID az egyik legalapvetőbb módja az online tanulás kiépítésének és tapasztalatok átadásának. Módszereinek megismerésével, olyan tananyagokat hozhatunk létre, mely megállja a helyét a napjainkban kialakult tanulási igényekkel szemben. A tananyagok kialakítása mellett az ID-nak helye van a képzési és fejlesztési folyamatokban is. De hogy milyen módon? Megmutatjuk!

Korábbi cikkünkben foglalkoztunk a témakörrel, hogy mit jelent az ID (Instructional Design) vagyis az oktatás szisztematikus fejlesztése, melyet megtekinthetsz itt: http://elearning.co.hu/2021/03/02/az-lxd-es-id-kozotti-kulonbsegek/

Röviden megfogalmazva az ID egy olyan oktatástervezési folyamat, mely összegyűjti az oktatáshoz szükséges erőforrásokat és tapasztalatokat, illetve megtervezi az oktatás létrehozását, valamint átadását. Mindez egy többlépcsős folyamatot jelent, melyben a fejlesztők szerepe az ismereteik hasznosítása annak érdekében, hogy a létrehozott oktatási tartalom megfeleljen a hallgatói igényeknek és az elérni kívánt tanulási eredményeknek.

Nézzünk meg most egy modellt, mely segítségünkre lehet az online tanfolyamok kidolgozásakor!

ADDIE Modell

Az ADDIE az egyik legismertebb oktatásfejlesztési modell, amit a tanulási tapasztalatok fejlesztésének meghatározó elemeként tartanak számon. A modell kezdeti formáját a Florida State Universityn dolgozták ki, 1975-ban.

Az ADDIE az Analyze, Design, Develop, Implement, és Evaluate mozaikszavakból áll össze, jelentésük: Elemzés, Tervezés, Fejlesztés, Megvalósítás és Értékelés.

Lássuk milyen jelentéstartamot foglalnak magukba az egyes kifejezések, mellyel leírható a modell lényege, funkciója!

Elemzés

Ez a folyamat első szakasza, ami nélkül az oktatási anyag továbbfejlesztése nem lehetséges. Ezen a szinten kell meghatározni az oktatás fő célját, a célközönséget, igényeket, a megszerezni kívánt tudást és egyéb olyan információkat, melyek befolyással lehetnek a tartalom kialakítására.

Tervezés

Tervezés során képzési stratégiát kell alkotni úgy, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen a célközönséghez, tehát támogassa őket a tudás megszerzésében, elsajátításában és megtartásában. Mindezekhez módszertanokat kell összegyűjteni, és olyan terveket készíteni, melyeket a későbbiekben beilleszthetünk a fejlesztésben.

Fejlesztés

Ha a koncepció elkészült, kezdődhet maga a tartalom fejlesztése. Ez egy kreatív folyamat, mely magában foglalja az oktatási anyagok megírását, strukturálását, képek, videók, design megalkotását, gyakorlati feladatok és egyéb érdekes tartalmak megalkotását.  

Megvalósítás

Az oktatási anyagok során a következő lépés, hogy mindezt egy online tanfolyamba csomagoljuk megvalósítva ezzel az oktatási platformot is.

Értékelés

Ha minden lépést befejeztünk az oktatási tartalom megvalósítása kapcsán, akkor jöhet a kész csomagunk tesztelése. Ebben a folyamatban figyelemmel kell kísérnünk a hallgatók tanulási szokásait, eredményit, mindezeket pedig értékelni szükséges majd pedig érdemes jelentéseket készíteni a kapott eredményekről a tananyag sikerességének meghatározása érdekében.

Láthatjuk, hogy az ADDIE modell egy értékes irányt mutat számunkra az oktatástervezés folyamatában, amit érdemes figyelembe vennünk, ha online oktatást szeretnénk kialakítani, vagy fejleszteni.

Forrás: https://elearningindustry.com/instructional-design-in-training-and-development-process

Címkék:
elearning ID ADDIE oktatásfejlesztés
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu