logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.04.15 - 12 éve
ARTudásmenedzsment

Kérdezz, felelek! Jól felelek.

A tanulási folyamat hatékonyságát alapvetően a mai napig tesztekkel, vizsgákkal mérjük. Ez lehet egy személyes vizsga, lehet egy online teszt egy oktatásmenedzsment eszközben, lehet egy papíron kitöltött kérdéssor és lehet ezek kombi

A tanulási folyamat hatékonyságát alapvetően a mai napig tesztekkel, vizsgákkal mérjük. Ez lehet egy személyes vizsga, lehet egy online teszt egy oktatásmenedzsment eszközben, lehet egy papíron kitöltött kérdéssor és lehet ezek kombinációja. Nem véletlen, hogy talán nincs olyan ember, akinek a teszt, vizsga, megmérettetés szavak kapcsán ne rándulna kicsit görcsbe a gyomra, és ne tudna legalább egy rossz emléket felidézni, ami vele vagy ismerősével esett meg.  Nagyon kevés az olyan megmérettetés, ahol az elsajátított ismeretek valódi használhatóságát mérnék, vagy valami módon azt, hogy milyen irányban változik a munka mennyisége vagy minősége egy-egy képzés után.

Biztosan jól van ez így?Exam

Szerintünk nem.  Kissé hazabeszélve azt mondjuk, hogy elektronikus oktatási eszközökkel és egy kis fantáziával olyan ellenőrzési környezetet lehet teremteni, amely nem csak pontosabban méri a tudás elsajátítás szintjét, de a vizsgázók számára is kisebb megrázkódtatást okoz.

Mit javaslunk?

Nem kell elfelejtenünk a teszteket, csak be kell őket építenünk egy történetbe. Nem egy egyszerű 10  felelet választós kérdés, jobb esetben nem csak kérdések, hanem számolási példák, likert skálák, húzd össze típusú kérdések fognak megjelenni a képernyőn, hanem egy történet. Ebben a történetben azegyes állomásokon történő események, az esetleges döntési pontok mutatják meg azt, hogy a tanuló elsajátított-e a tananyagot, vagy sem, de ezen túl azt is megtudhatjuk, hogy képes-e alkalmazni a tudását.

A fantázia a kerettörténet kitalálásához szükséges, hiszen habár vannak triviális lehetőségek azért nem egyszerű az Excel feltételes formázás funkciójára jó kerettörténetet kitalálni (azért lehet:  a szomszéd fiú megkérdezi tőled a liftben, hogy szerinted hogyan tudná szebben formázni az iskolai dolgozatának táblázatos részét. Haladóbb felhasználóktól elvárhatjuk, hogy begépeljék a menük nevét, mások „időt kérnek”, bekapcsolják a számítógépet és ott mutogatják el).

Ha (még) nem tudunk a tesztektől sem elbúcsúzni, akkor is használhatjuk a fantáziánkat. Egy lista elemeit is megkérdezhetjük egy beszélgetésbe ágyazva (egyik szereplő kérdezi a másikat), lépések sorrendjét vizualizálhatjuk egy kirakós segítségével, konkrét számokat pedig visszakérdezhetünk több számból történő választással vagy üres szövegdobozzal is. Utóbbi esetben, segíthetjük a helyes válasz eltalálását (és ezzel együtt megtanulását is), ha a visszajelzés nem korlátozódik a „válaszod rossz!” üzenetre, hanem, habár elkönyveltük a hibás választ például a „ennél a számnál kisebb/korábban, gondold végig még egyszer” üzenettel vezetjük rá a helyes megoldásra.

Az oktatásmenedzsment eszköz azért szükséges, hogy a kérdéseket, szituációs lapokat, kirakóst csak egyszer kelljen elkészíteni, ne kelljen minden alkalommal újra és újra fénymásolni. Az elektronizálás előnye még, hogy a „vizsgához” a tanulónak nem kell megjelenni valahol, csak leül az egyébként is használt számítógép elé, belép és már bele is élheti magát a kérdések megválaszolásába.

A fentieket összefoglalva a szorongós tesztektől a tudás alkalmazhatóságának mérése nincs is olyan messze, csak fantázia és egy jól működő oktatásmenedzsment rendszer kell hozzá. Mi ismerünk ilyet, de mások tapasztalatait is szívesen fogadjuk.

Címkék:
keretrendszer teszt tudásfelmérés
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu