Külső és belső motiváció hatása a tanulásra
A motivációnak hatalmas szerepe van a tanulásban és abban, hogy a tanulók milyen eredményeket érnek el tanulmányaik során. Oktatásfejlesztőként fontos megérteni, hogy melyek azok a dolgok, amik a tanulókat a minél eredményesebb tanulás felé vezérlik, ehhez pedig a motiváció mélyebb ismerete hasznos eszköznek bizonyul.
A pszichológia két féle motivációt különböztet meg egymástól: a külső és a belső motivációt.
Mit jelentenek ezek a fogalmak?
Belső motiváció
A belsÅ‘ motiváció a tanuló egyéni érdekeire, elégedettségére és érzéseire utal, Ãgy egy cselekvést a saját belsÅ‘ indÃttatása miatt folytat az ember, nem pedig valamilyen jutalom elérése érdekében.
Példán keresztül nézve, ha egy tanuló azért foglalkozik a tananyaggal, mert érdekli és minél több ismeretet szeretne szerezni abból a témából, akkor az belső motivációra utal.
Külső motiváció
A külsÅ‘ motiváció olyan viselkedésre utal, melyet a külsÅ‘ ’jutalmak’ vezérelnek. Ezek a jutalmak egyaránt lehetnek materiálisak (pénz, minÅ‘sÃtés) és immateriálisak (dicséret, hÃrnév). A tanuló itt tudatában van annak, hogyha tesz valamit azért jár valamilyen jutalom, vagy ezáltal elkerülhetÅ‘ valamilyen nem kÃvánt következmény. Ellentétben a belsÅ‘ motivációval, mely az egyénbÅ‘l fakad a külsÅ‘ motiváció pusztán a jutalmakra összpontosul.
Tanulás során például ez úgy nyilvánulhat meg, hogy a tanuló készül a vizsgára annak érdekében, hogy jó osztályzatot szerezzen, vagy elkészÃti a kért beadandót, hogy elkerülje a hiány miatt járó megrovást.
Lássunk egy videót, mely összefoglalja a két motiváció közötti különbséget:
Melyikre érdemes fókuszálni?
A külső motivációval rövid távú eredményeket lehet elérni, ami abban mutatkozik meg, hogy az alkalmi jutalmak lendületet adhatnak a motivációnak. Kutatások alapján azonban ezek gyengének minősülnek, hosszú távon pedig akár még károsak is lehetnek, hiszen a folyamatos jutalmazás akadályozhatja a személyeket abban, hogy önálló tanulókká váljanak, hiszen ha nincs jutalom, akkor a motiváció is meg fog szűnni a tanulás iránt.
A belsÅ‘ motivációra való összpontosÃtás hosszú távon eredményesebbnek bizonyul, Ãgy érdemes arra fókuszálni, hogy a tanulókban ezt keltsük fel. A Finn iskolák sikere pontosan ebben mutatkozik meg, hiszen az oktatási rendszerben csak egy bizonyos kortól van osztályozás, addig pedig a belsÅ‘ motiváció kiépÃtése által tanulnak a diákok, melyben a kreativitás, gondolkodás, feladat – és problémamegoldási készségek vannak elÅ‘térben. Â
A külső motiváció mindig rossz?
Nem feltétlenül. Bizonyos helyzetekben a külsÅ‘ motiváció is lehet eredményes. Lökést adhat például olyan feladatokhoz melyek nehezek, vagy nem élvezetesek. KihÃvást jelentÅ‘ feladatoknál akár még a belsÅ‘ motivációt is felélesztheti a tanulókban. Fontos azonban az egyensúly megtalálása és a megfelelÅ‘ helyen való alkalmazása.
Forrás:
https://www.verywellmind.com/what-is-extrinsic-motivation-2795164
https://www.builtbyme.com/intrinsic-and-extrinsic-motivation-affect-grades/