logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.09.28 - 4 éve
ARTudásmenedzsment

Külső és belső motiváció hatása a tanulásra

A motivációnak hatalmas szerepe van a tanulásban és abban, hogy a tanulók milyen eredményeket érnek el tanulmányaik során. Oktatásfejlesztőként fontos megérteni, hogy melyek azok a dolgok, amik a tanulókat a minél eredményesebb tanulás felé vezérlik, ehhez pedig a motiváció mélyebb ismerete hasznos eszköznek bizonyul.

A pszichológia két féle motivációt különböztet meg egymástól: a külső és a belső motivációt.

Mit jelentenek ezek a fogalmak?

Belső motiváció

A belső motiváció a tanuló egyéni érdekeire, elégedettségére és érzéseire utal, így egy cselekvést a saját belső indíttatása miatt folytat az ember, nem pedig valamilyen jutalom elérése érdekében.

Példán keresztül nézve, ha egy tanuló azért foglalkozik a tananyaggal, mert érdekli és minél több ismeretet szeretne szerezni abból a témából, akkor az belső motivációra utal.

Külső motiváció

A külső motiváció olyan viselkedésre utal, melyet a külső ’jutalmak’ vezérelnek. Ezek a jutalmak egyaránt lehetnek materiálisak (pénz, minősítés) és immateriálisak (dicséret, hírnév). A tanuló itt tudatában van annak, hogyha tesz valamit azért jár valamilyen jutalom, vagy ezáltal elkerülhető valamilyen nem kívánt következmény. Ellentétben a belső motivációval, mely az egyénből fakad a külső motiváció pusztán a jutalmakra összpontosul.

Tanulás során például ez úgy nyilvánulhat meg, hogy a tanuló készül a vizsgára annak érdekében, hogy jó osztályzatot szerezzen, vagy elkészíti a kért beadandót, hogy elkerülje a hiány miatt járó megrovást.

Lássunk egy videót, mely összefoglalja a két motiváció közötti különbséget:

Melyikre érdemes fókuszálni?

A külső motivációval rövid távú eredményeket lehet elérni, ami abban mutatkozik meg, hogy az alkalmi jutalmak lendületet adhatnak a motivációnak. Kutatások alapján azonban ezek gyengének minősülnek, hosszú távon pedig akár még károsak is lehetnek, hiszen a folyamatos jutalmazás akadályozhatja a személyeket abban, hogy önálló tanulókká váljanak, hiszen ha nincs jutalom, akkor a motiváció is meg fog szűnni a tanulás iránt.

A belső motivációra való összpontosítás hosszú távon eredményesebbnek bizonyul, így érdemes arra fókuszálni, hogy a tanulókban ezt keltsük fel. A Finn iskolák sikere pontosan ebben mutatkozik meg, hiszen az oktatási rendszerben csak egy bizonyos kortól van osztályozás, addig pedig a belső motiváció kiépítése által tanulnak a diákok, melyben a kreativitás, gondolkodás, feladat – és problémamegoldási készségek vannak előtérben.  

A külső motiváció mindig rossz?

Nem feltétlenül. Bizonyos helyzetekben a külső motiváció is lehet eredményes. Lökést adhat például olyan feladatokhoz melyek nehezek, vagy nem élvezetesek. Kihívást jelentő feladatoknál akár még a belső motivációt is felélesztheti a tanulókban. Fontos azonban az egyensúly megtalálása és a megfelelő helyen való alkalmazása.

Forrás:

https://www.verywellmind.com/what-is-extrinsic-motivation-2795164

https://www.builtbyme.com/intrinsic-and-extrinsic-motivation-affect-grades/

Címkék:
motiváció elearning belső motiváció külső motiváció
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu