Tananyagfejlesztés időbeli tényezői
Mi történik akkor, ha az ügyfél sokkal rövidebb idÅ‘ alatt szeretne megkapni egy munkát, mint amennyi idÅ‘ ténylegesen szükséges annak fejlesztésére, elkészÃtésére?
Az alábbi rövid videó nagyon jól szemlélteti a kérdésben felmerült témát, problémát, amivel mindenképp érdemes bővebben foglalkozni:
ValószÃnűleg számos értékesÃtÅ‘ cég találkozott már a videóban látott problémával, amikor az ügyfél által becsült idÅ‘ nagy mértékben eltért a reálistól. Természetesen alacsony minÅ‘ségű munkát senki sem szeretne kiadni a kezébÅ‘l, Ãgy inkább a megegyezés, egy középút találása szokott a célravezetÅ‘ lenni, mintsem a minÅ‘ségtelen munka átadása. Azonban sok plusz levelezés, esetleges konfliktus, és stressz elkerülhetÅ‘ lenne, ha az ügyfelek tisztábban látnák egy-egy fejlesztési munka tényleges lefutási idejét.
Ennek céljából cikkünkben összegyűjtöttük a tananyag fejlesztés idÅ‘beli meghatározóit, hogy egy átfogóbb képet nyújthassunk arról, milyen tényezÅ‘k játszanak szerepet egy-egy tananyag elkészÃtése során. Célunk mindezzel, hogy az ügyfelek tudatosabban megtervezhessék igényeiket, annak függvényében, hogy számukra mekkora idÅ‘keret áll rendelkezésre arra, hogy megkapjanak egy kész tananyagot.
Tényezők, melyek meghatározzák egy munka elkészülésének az idejét:
- Igények: Ebbe beletartozik, hogy teljesen új fejlesztési igényrÅ‘l van szó, vagy egy már meglévÅ‘ frissÃtésérÅ‘l, befolyásolja a kért tananyag összetettsége, komplexitása (például gamifikált tananyag vagy sok elágazás az anyagban).
- Határidő: Sokszor az ügyfelet is tartja egy határidő, amikorra szüksége van a kért fejlesztési csomagra. Ilyenkor ezt fontos számba venni, és ezek alapján megfogalmazni az igényeket, hiszen minél szűkebb időkeret áll rendelkezésre, annál inkább elképzelhető, hogy a tananyag komplexitásából ezzel arányosan vissza kell vennünk.
- Kapott nyersanyag: A fejlesztési idÅ‘t szintén befolyásolja, hogy az ügyfél milyen nyersanyagot nyújt a számunkra, például szükséges-e a fejlesztÅ‘ részérÅ‘l a nyersanyag átalakÃtása, vagy akár lektorálása, vagy szinte egy az egyben átemelhetÅ‘ a nyersanyag tartalma a tananyagba. A nyersanyag minÅ‘ségét az is meghatározza, hogy a fejlesztÅ‘ számára egyértelmű-e a feldolgozása, vagy hosszú egyeztetés szükséges, hogy közös nevezÅ‘re kerüljön az ügyféllel. Az is felmerül, hogy küld-e képeket, design elemeket, elképzeléseket a megrendelÅ‘, vagy csak az anyaghoz tartozó szöveget, szabad kezet hagyva a fejlesztÅ‘knek a többi kialakÃtásában.
- Hardver, eszközök: Szintén befolyásolja a fejlesztés idejét, hogy az ügyfél milyen formátumban, szerkesztő programban igényli a tananyagot.
- Tesztelés: A belsÅ‘ tesztelésen túl az ügyfelek is végig szokták nézni a tananyagot, mielÅ‘tt átadásra kerül. Ennek módja is eltérÅ‘ lehet, mely szintén befolyásolja a fejlesztés hosszának az idejét. Itt felmerül az is, hogy a küldött nyersanyag milyen mértékben lett szakmailag lektorálva, mielÅ‘tt a fejlesztÅ‘nek átadásra került. Ha egyes szakértÅ‘k csak a tesztelés során találkoznak elÅ‘ször az anyaggal, könnyen elÅ‘fordulhat, hogy a fejlesztésre szükséges idÅ‘ jócskán megnyúlik, mert az összerakott tananyagban sokkal idÅ‘igényesebb módosÃtani, mint magában a nyersanyagban. Ideális esetben az elsÅ‘ tesztelés után már nincsenek nagy módosÃtási igények és 3 tesztelési kör után átadható az anyag.
Egy tanulmány szerint, fejlesztés alatt az egyes tényezők lefutásának az ideje a következő százalékos arányban oszlanak meg:
- Külső elemzés, igények áttekintése: 9%
- Tananyag megtervezése: 13%
- Forgatókönyv: 11%
- Grafikai elemek elkészÃtése: 12%
- Videó gyártás: 6%
- Hanganyag gyártás: 6%
- Fejlesztés, programozás: 18%
- Belső tesztelés: 6%
- Projectmenedzsment: 6%
- Ügyfél véleményezés: 6%
- Próbateszt: 4%
- Egyéb: 1%
Természetesen ebbÅ‘l a felsorolásból sokszor nem minden pont igény, Ãgy a százalékos arány is változhat ezáltal.
Amikor egy-egy megrendelÅ‘nk megkeres bennünket tananyagfejlesztési igényével, mindig idÅ‘t szánunk arra, hogy a fentieket részletesen átbeszéljük vele annak érdekében, hogy végül minden fél számára kielégÃtÅ‘ megoldás születhessen.
Reméljük ez az áttekintés segÃtségül szolgálhat olvasóink számára és minél inkább egy eredményesebb munkafolyamathoz vezet.
Forrás:
https://www.christytuckerlearning.com/time-estimates-for-e-learning-development/