logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.06.29 - 4 éve
Schmidt Andrea

A „new normal” projekt

Milyen lesz a szervezet életében „az új kerékvágás”? Hogyan állunk át az új normálisra a krízis lezárultát követően? Ezeket a kérdéseket tesszük fel és teszik fel nekünk is a vállalatvezetőink, munkatársaink. Egy „new normal” kialakítási módszerről írok ebben a bejegyzésben.

Minden szervezetnek más működésmód hatékony. Az egyik feladat megtalálni az új munkamodellben azt a home office/iroda arányt, amely megfelelő fokú szabadságot ad a kollégának, de közben biztosítja a cég működését és fejlődését is. (Jelen cikkben a szellemi csapatok „new normal”-jával foglalkozom, ahol a távoli munkavégzés előretörése változást hozhat a mindennapi működésben.)

Szervezeti sajátosságainkat ismerve találjuk ki együtt a vállalatvezetéssel és a munkatársakkal azt, hogyan tudunk a leghatékonyabban együttműködni közös céljaink elérésen érdekében. Általánosságban azt mondanám, hogy nálunk a new normal rugalmas, egészségközpontú és hibrid lesz. Vegyíti a pre-COVID előnyeit a COVID időszak tapasztalatait és amennyire lehet figyelembe veszi az egyén igényeit. Egyetértek azon hangokkal, akik a személyes találkozás fontosságára hívják fel a figyelmet. Akár egy új kolléga integrálásáról, akár egy kreatív ötletelésről, akár a jó kapcsolat és a bizalom építéséről van szó – a személyes forma sokkal gyorsabb és hatékonyabb, így nem látom a Siemens-t teljes mértékben otthonról dolgozni.

A projektet egy szervezeti szintű keretrendszer kialakításával érdemes kezdeni, amely alapszabályokat és ajánlásokat tartalmaz például a heti távoli munkavégzéses napok számára, a kiválasztott munkamodell idejére vonatkozóan. Céges szinten érdemes kezelni a well-being programokat, valamint értelemszerűen az irodaterület bérlésnek is vannak vállalati szintű korlátai. A középvezetők felhatalmazásra kerülnek, hogy a saját csapatukra vonatkozóan „finomhangolják” a keret szabályait és a hatékonyság jegyében együtt alakítsák ki a saját kis new normal-jukat. Jól látszik, hogy nagyon különbözőek vagyunk a távoli munkavégzéssel kapcsolatos vélekedésekben, különböző élethelyzetek és körülmények vannak, ami az egyikünknek hatékony a másikunknak egyáltalán nem az. Az egyes munkakörök feladatainak követelményeiről nem is beszélve.

A new normal alapja ugyan „a bejárunk/nem járunk be” kérdés, de a projekt nem csak a távoli munkavégzésről szól. A csapatoknak a saját és a szervezet eredményeit támogató együttműködési mód végiggondolása után a többi kapcsolódó területtel is érdemes foglalkozni: így a well-being, a munkatér kialakítása, az IT és kommunikációs megoldások mind részei a new normal koncepciónak.

Az általam vázolt új munkamodell kialakítási lehetőség tehát a vállalati keretrendszer lefektetése után egy csapaton belüli egyeztetéssel, workshoppal kezdődik, ahol tisztázásra kerül, hogy a feladataink sikeres elvégzése milyen munkavégzési helyet, módot kíván, hogyan kommunikálunk egymással, illetve ezen az alkalmon az egyéni hangok is meghallgatásra, összehangolásra kerülhetnek. Ezután a HR / EHS vonal segít a munkavállalói jólét (well-being) szempontjainak beemelésében, hogy a fizikai és mentális biztonság megvalósulhasson az új módiban is. Az iroda, vagyis pontosabban az új munkatér (workplace helyett „workspace”) kérdéseit is érinti a csapat a workshopon. Fontos újítás, hogy nem csak egy munkavégzési hely, hanem az összes felmerülő terület (otthon, iroda, szatellit iroda, partnerek irodája stb.) együttesen képezi a munkateret. Illetve a környezet kialakításához és annak működéséhez elengedhetetlen a digitalizáció és az „okos” megoldások. Az IT támogatást is a csapat működéséhez, helyszíneihez és igényeihez mérten szükséges átgondolni és bevezetni. A vezetőknek, ahol a new normal hibrid lesz, külön hibrid munkavégzés tréning javasolt, ahol át tudják beszélni, hogy eddig hogyan vezettek a kényszerhelyzet alatt, milyen nehézségeik voltak és hogyan lehet ezt a new normal-ban továbbfejleszteni, gyermekbetegségeit kiküszöbölni.

Az új munkamodellek véglegesítéséhez még várjuk a kormányrendeletek és az Mt. new normal-ját is. Számos vállalat teszi le a voksát a hibrid működés mellett, de nincs rá jelenleg hosszabb távon szabályozás. Bízom benne, hogy a kapcsolódó törvények módosításai, kiegészítései hamarosan megérkeznek és segítenének tisztábban látni hogyan járjunk el például a részleges távmunka esetén, illetve az otthoni munkavégzéshez adható / adandó támogatásokban is világosabbá válna a kép.

Minden nehézség ellenére jó úton haladunk, fejlődünk az új normális felé. Az új világ értelemszerűen újabb változást hoz az emberek életében, de a közös new normal projekt segít csökkenteni az amúgy is sok feszültséget, szorongást és aggodalmat a jövővel kapcsolatban: „vajon mi lesz, ha vége a járványnak”? Itt egy új esély: tanuljunk a tapasztalatokból és növeljük a hatékonyságunkat a new normal-ban. Ha bevonjuk a munkatársakat a kialakításába, akkor valószínűsíthető az elköteleződésük az új működéssel és nem utolsó sorban a szervezettel kapcsolatban. Mivel az új rendszer minden bizonnyal a szervezeti kultúrán is változtatni fog, fontos, hogy a HR aktívan részt vegyen a projektben és segítse ezt a változási folyamatot.

 

Inspirációk: Simon Sinek: future of remote work
BCG: Smart work, Gartner: HR prioritások 2021

Címkék:
homeoffice újnormális otthonimunkavégzés newnormal
Schmidt Andrea

Kommunikációs alapdiplomám miatt nem áll messze tőlem az írás. Szeretem a munkámat és szeretek a HR-hez kapcsolódó dilemmákról, kihívásokról, kérdésekről gondolkozni. Az elmúlt 12 évben mindig igyekeztem a szakma újdonságait megismerni és adaptálni a szervezetre, ahol éppen dolgoztam. 2018 év elején csatlakoztam a Siemens HR csapatához és HR business partnerként kezdtem támogatni a központi iroda üzletágait majd 2020 március elsejével vettem át a Siemens Zrt. HR vezetői pozícióját. A blogom címe: Fejlődési szemlélet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Fejlődési szemlélet

A fejlődési szemlélet az a meggyőződés, hogy képességeink és tudásunk fejleszthető kemény munkával és kitartással. A kudarcot tanulási lehetőségnek, a kihívást esélynek, a visszajelzéseket pedig a fejlesztés konstruktív módjának tekintem.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu