logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.06.03 - 13 éve
[email protected]

A coach és az ügyfél tánca a pillanat zenéjére – Turai Léda tréningje

Szerző: Szilágyi Miklós Ne, ne lapozzatok el, ez nem ugyanarról szól, mint az előbbi bejegyzés Szabados Andreától. Ez egy május 21-én tartott egy-napos tréningről. Úgy látszik idén májusban a coachok nem tudják abbahagyni a tánc

Szerző: Szilágyi Miklós

Ne, ne lapozzatok el, ez nem ugyanarról szól, mint az előbbi bejegyzés Szabados Andreától. Ez egy május 21-én tartott egy-napos tréningről. Úgy látszik idén májusban a coachok nem tudják abbahagyni a táncolást...

Ahogy olvastam Andrea bejegyzését a Coaching Határok Nélkül eseményéről, nagyon hasonló dolgokat járt körbe a két esemény, a coach és coachee legnehezebben szavakba önthető „táncát”, amelyben a coach egy lépéssel a coachee mögött „vezeti” a folyamatot (ahogy ezt a brief coachingban mondjuk), azaz úgy vezeti, hogy hagyja magát vezetni. Na, ez eléggé komplikált már, hogy érdemes legyen róla egy napot elbeszélgetni.

Turai Léda a tavaly év végi story-coachingos 2-mapos tréningen megszokott intim, nagyon professzionális facilitátor.  Az idő múlását szinte teljesen elfelejtetően, végig egy közösen megélt flow-ban tud tartani egy ilyen tréninget. Ez ritka képesség. Ő tudja.

Páros és hármas coaching-gyakorlatokkal tarkított napot töltöttünk együtt, rám legerősebben a  csend-gyakorlat hatott. Elmondom, próbáljátok ki, ha még nem ismeritek, működik. A feladat az volt, hogy 3-szor 3 percben egy coachee szerepet játszó résztvevő folyamatosan beszéljen egy problémájáról. Eközben a coach szerepet játszó résztvevőnek csöndben kell lennie, de mind a 3 szegmensben másra kell gondolnia. Az elsőben arra, hogy „hú, milyen nagy egy problémája is van ennek a coachee-nak”, a másodikban arra, hogy „szegény ember, ennek azután összejött, hogy bírja?”, a harmadikban arra, hogy „ez egy fantasztikus ember, ha mindent ennyire összefogottan, önállóan tud elemezni, kezelni, megoldani, akkor ő tényleg egy csodálatos, erőforrásokban gazdag valaki lehet”. Ez, tapasztalatom szerint, nagyon erős, még coach-ok között is, akik persze egy kicsit mindig a „szék mögött” is állnak. Erős a coachee-nak, mert a verbális kommunikáció nélkül is nagyon átjön az az érzés, az az attitűd, amit a coach felvesz azt adott pillanatban, és a coachnak is, mert rájön arra, hogy milyen erős tud lenni  már az egyszerű jelenléte is, és arra is, hogy – éppen ezért - milyen nagy a felelőssége abban, hogy milyen gondolati keretben van jelen a coaching folyamatban.

Kipróbáltuk ugyancsak gyakorlatban a külső megfigyelői pozíció alkalmazását, amikor a coachee kívülről tud rátekinteni a helyzetre (NLP-ben ez a meta-, vagy disszociált pozíció). A perspektívaváltás, illetve a perspektívák kipróbálása, váltogatása hasznos lehet számos esetben.

Triviális, mégis fontosnak tartom itt megemlíteni, hogy szintén egyfajta időbeli disszociáltságot idéz elő, ha jelenbeli alternatívák közötti választást a jövőbe csúsztatjuk és azt kérdezzük a coachee-tól: „Melyik következményt választod?”

Körbejártuk azt a talán legfontosabb elemét is a coachingnak, amit nem lehet eléggé ismételni: hinni, bízni kell a folyamatban, az ügyfélben. Ami történik, az általában az ülések között történik, személyes, spontán példák jöttek elő a résztvevőktől is, hogy néha a változás jóval, akár évekkel később következik be és ismeri fel az ügyfél, hogy mi is volt a változás elindítója és esetleg évek múlva jelentkezik újra a coachnál, csak hogy annyit mondjon: „köszönöm”...

Beszéltünk még pszichodinamikai folyamatokról (mint a projekció, az indulat-áttétel, párhuzamos folyamatok és a kölcsönhatási mező) és más dolgokról is.

Három mozzanatot említek meg utoljára konkrétebben, amelyre – többek között - emlékezni fogok:

(A) Amikor a megbízó és az ügyfél/coachee különbözik, veszélyes „koalíciók” tudnak kialakulni (amelyeket el kell kerülni, többek között a co-aktív coaching alkalmazásával, azaz a folyamatot együtt kell kialakítani az összes résztvevő részvételével és konszenzusával):

- a megbízó és az ügyfél (rossz) koalícióban: „milyen hülye a coach...”

-a coach és az ügyfél (rossz) koalíciója: „hogy lehet ilyen hülye cégnél dolgozni?!”

- a coach és a megbízó (rossz) koalíciója nyomán meghiúsulhat a coaching, mert az ügyfél elveszti a bizalmát a coachban...

(B) Érdekes volt a  TA-ban (tranzakcionális analízis) használt „Én OK/nem-OK – Te OK/Nem-OK” helyzetek négy lehetséges variációjában megvizsgálni: „Hogyan érzed magad ebben a kapcsolatban?”, „Mit gondolsz a másikról?”, „Miben hiszel ebben a kapcsolatban?”, „Hogyan érzed most magad”. Érdekes tapasztalatokat szereztünk, amikor ezt páros gyakorlatban próbáltuk ki. Voltak pozíciók, amelyek bizonyos résztvevőknek idegenek voltak, nem tudták átérezni a helyzetet, nem találtak hasonlót az életükben. Nem egyszerűen lineárisan kell egyikről a másikra átmenni (ezt értsétek fizikailag, felálltunk és a 4 négyzetet (Én/Te-re vonatkoztatva: +/+, +/-, -/+, -/-)  „megszemélyesítettük” a földön és úgy kellett beszámolni az érzésekről, hogy fizikailag az adott négyzetre kellett állni), hanem néha oda-vissza kellett mennie a coachnak, hogy megérezze a néha finom, néha durva különbségeket. Egy szabályt kellett betartani: az utolsó a +/+ helyzet, az Én OK – Te OK pozíció legyen...

(C) Szintén a TA-ból származik az

- üldöző-üldözött-megmentő játszma dráma háromszöge, amelyből a

- saját erőforrások-kapcsolatból/bizalomból eredő erő-transzparencia, visszajelzés, tükör (vulnerability, voicing) „jó” háromszögével lehet „kikeveredni”.

2 alap-gondolat végezetül: Carl R. Rogers: „unconditional positive regard” (feltétlen pozitív tekintet/figyelem);  „Ha tudod, mi a következő lépés a coachingban, akkor Te nem coacholsz.” (nem tudom kitől, Léda idézte...)

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
ICF Coach Klub

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu