A felnőttkori tanulás és Parsloe/Leedham coaching modellje
Szerző: Cservenyák Tamás
A coaching számos okból működőképes támogató/fejlesztő eszköz, többek között azért, mert figyelembe veszi azt, hogy miként tanulnak a felnőttek. David Kolb felnőttkori tanulási teóriája szerint e
Szerző: Cservenyák Tamás
A coaching számos okból működőképes támogató/fejlesztő eszköz, többek között azért, mert figyelembe veszi azt, hogy miként tanulnak a felnőttek. David Kolb felnőttkori tanulási teóriája szerint először valamilyen konkrét tapasztalatot szerzünk, aztán ezt a tapasztalatot megfigyeljük és reflektálunk róla, harmadik lépésként levonjuk a következtetéseket, kialakítjuk a változtatási koncepciót, majd eldöntjük, hogy mit teszünk és kipróbáljuk a gyakorlatban is az elképzelést. A tanulási hurok aztán újraindul, ahogy ismét tapasztalatot szerzünk a megváltoztatott viselkedésünkkel kapcsolatban.
Parsloe és Leedham Coaching and Mentoring (2009) című könyvében kiegészíti Kolb modelljét további felnőttkori tanulási alapelvekkel, pl.:
- A tanulás függ az érzelmi készenléttől (támogató tanulási közeg, valamit a tanuló elkötelezettsége és motivációja a tanulás iránt)
- A tanulás az önismeret fejlesztésével kezdődik (koncentrált figyelem, jó minőségű visszajelzés azzal kapcsolatban, hogy hol állunk és merre tartunk)
- Tisztán látható tanulási célokra van szükség
- A tanulás tapasztalatokból indul ki, melyet strukturált reflektálás követ
A szerzők mindezek alapján egy négylépcsős általános coaching modellt fogalmaznak meg, mely számomra legalább olyan alapvető és könnyen alkalmazható, mint a Whitmore-féle GROW modell. Lépései a következők:
1. Tudatosítás elősegítése (Raising awareness) – azaz helyzetértékelés és célkitűzés
2. Felelősségvállalás (Accepting responsibility) - azaz akcióterv
3. Cselekvés, kipróbálás (Moving to action)
4. A tapasztalatok átgondolása (Reflection on the experience)
Az ilyen megközelítés előnye, hogy a coach valóban támogató szerepet tölt be a tanuláshoz/célok eléréséhez, illetve ő a folyamat irányítója. Addig nem lép tovább, amíg az egyes lépések meg nem valósultak, és az ügyfél saját maga meg nem látja, hogy hol van és merre tart, ki nem találja, hogy milyen lehetőségei vannak, és el nem dönti, hogy mit fog tenni. A következő alkalmakkor pedig a reflektálást, majd a következő tanulási hurkokat tudja facilitálni.