A kiválasztás szerepe a coaching szakma színvonalának egységesítésében
Szerző: Hegedűs Dóra ACC, az ICF Magyar Tagozatának elnöke
Nemrég találkoztam olyan HR-essel, aki szinte viszketett a coaching szótól, telítődött már, annyi coach jelentkezik nála, és annyira szélsőséges szakmai színvonalon.
Szerző: Hegedűs Dóra ACC, az ICF Magyar Tagozatának elnöke
Nemrég találkoztam olyan HR-essel, aki szinte viszketett a coaching szótól, telítődött már, annyi coach jelentkezik nála, és annyira szélsőséges szakmai színvonalon. Valahol igazat kell adnom neki, hiszen mi coach-ok talán elvakultan hiszünk e szakmában, és ez így jó - ám azt is be kell látnunk, hogy a coaching csak egy a számtalan fejlesztési lehetőség közül, s nem mindig és minden vállalati kultúrában alkalmazható, és külösen fontossá vált a minőség kérdése. Nő a coach-ok száma, az igénybe vett coaching szolgláltatások mennyisége, bővül a piac. A minőségi kritériumok is szigorodnak, nagyvállalatoknál sztenderdek alakulnak ki a kiválasztás kapcsán. A vállalati HR szerepe, felelőssége épp abban áll, hogy a keresleti oldalnak lehetősége van “terelni” a szakmát, meghatározni a minőségi követelményeket. A HR-nek az objektív mércék mellett tudnia kell a csak a saját vállalatára vonatkozó elvárásokat is (pl. céges kultúra, a coachee személyisége, céljai, stb.). A coachee számára biztonságot jelent, ha tudja, azok a coach-ok, akikkel találkozik, több szempontból is kiválasztottak.
A Nemzetközi Coach Szövetség által ajánlott szempontok a coach kiválasztáshoz:
- Etikai kódex: azok a coachok, akik tagjai az ICF-nek, magukra nézve kötelezőnek tartják a szakmai sztenderdnek számító ICF Etikai Kódexet. Ez az ügyfelek és a megbízó vállalatok számára is biztos támpontot jelent, kiszámíthatóvá teszi a feltételeket.
- Coach képzés: egyik legfontosabb minőségbiztosítási elem a coach szakmai képzettsége. Van-e egyáltalán hivatalos coach-képzettsége, s ha igen, melyik képzőintézményben szerezte? Leglább 60, lehetőség szerint 100 óra feletti, igazolt coach-képzés elengedhetetlen szakmai elvárás a coach felé.
- Akkreditáció: Hozzávetőlegeses 800-1.000 coach van jelenleg az országban. A megfelelő coach-képzés elvégzése és a coacholt óraszám mellett a legfontosabb minőségbiztosítási mérce egy nemzetközi akkreditáció megléte. Az ICF kínálja a világ legelterjedtebb akkreditációs rendszerét, 7.800 akkreditált ICF coach-csal. Egy ICF akkreditácóval rendelkező coach esetében biztosak lehetünk a szakmai elkötelezettségben, hitelességben, acoaching készségek meglétében és rutinos alkalmazásában, képzettségében, etikus magatartásában és folyamatos szakmai fejlődésében.
- Körülmények: milyen speciális készségekkel, tapasztalattal rendelkezik a coach? Mennyire fontos, hogy a coaching szakértelmán kívül milyen szakmai háttérrel bír? Igényel-e az ügyfél vagy a helyzet különleges szakértelmet, iparági ismeretet?
- Kémia: létrejött-e az összhang a coach és az ügyfél között az első beszélgetés során? A közöttük kialakuló kémia egyik kulcsfontosságú feltétele a coaching folyamat sikerének.
Ezeken felül hasznos kérdések lehetnek még: a coacholt óraszám, referenciák, szupervízió megléte vagy sem, a coach szakmai credo-ja, sikertörtének és tanulságok, a coaching folyamat praktikus részletei (ülések száma, gyakoriság, módszertan, stb.).
Az ICF Magyar Tagozatának elnökeként kiemelkedő feladatunknak tekintem a coaching szakma minőségi követelményrendszerének egységesítését, a többi szakmai szervezettel együttműködésben - ezzel is biztosítva a szakma elismertségének és megbecsülésének erősítését.