logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.02.06 - 14 éve
[email protected]

A kiválasztás szerepe a coaching szakma színvonalának egységesítésében

Szerző: Hegedűs Dóra ACC, az ICF Magyar Tagozatának elnöke Nemrég találkoztam olyan HR-essel, aki szinte viszketett a coaching szótól, telítődött már, annyi coach jelentkezik nála, és annyira szélsőséges szakmai színvonalon.

Szerző: Hegedűs Dóra ACC, az ICF Magyar Tagozatának elnöke

Nemrég találkoztam olyan HR-essel, aki szinte viszketett a coaching szótól, telítődött már, annyi coach jelentkezik nála, és annyira szélsőséges szakmai színvonalon. Valahol igazat kell adnom neki, hiszen mi coach-ok talán elvakultan hiszünk e szakmában, és ez így jó - ám azt is be kell látnunk, hogy a coaching csak egy a számtalan fejlesztési lehetőség közül, s nem mindig és minden vállalati kultúrában alkalmazható, és külösen fontossá vált a minőség kérdése. Nő a coach-ok száma, az igénybe vett coaching szolgláltatások mennyisége, bővül a piac. A minőségi kritériumok is szigorodnak, nagyvállalatoknál sztenderdek alakulnak ki a kiválasztás kapcsán. A vállalati HR szerepe, felelőssége épp abban áll, hogy a keresleti oldalnak lehetősége van “terelni” a szakmát, meghatározni a minőségi követelményeket. A HR-nek az objektív mércék mellett tudnia kell a csak a saját vállalatára vonatkozó elvárásokat is (pl. céges kultúra, a coachee személyisége, céljai, stb.). A coachee számára biztonságot jelent, ha tudja, azok a coach-ok, akikkel találkozik, több szempontból is kiválasztottak.

A Nemzetközi Coach Szövetség által ajánlott szempontok a coach kiválasztáshoz:

  1. Etikai kódex: azok a coachok, akik tagjai az ICF-nek, magukra nézve kötelezőnek tartják a szakmai sztenderdnek számító ICF Etikai Kódexet. Ez az ügyfelek és a megbízó vállalatok számára is biztos támpontot jelent, kiszámíthatóvá teszi a feltételeket.
  2. Coach képzés: egyik legfontosabb minőségbiztosítási elem a coach szakmai képzettsége. Van-e egyáltalán hivatalos coach-képzettsége, s ha igen, melyik képzőintézményben szerezte? Leglább 60, lehetőség szerint 100 óra feletti, igazolt coach-képzés elengedhetetlen szakmai elvárás a coach felé.
  3. Akkreditáció: Hozzávetőlegeses 800-1.000 coach van jelenleg az országban. A megfelelő coach-képzés elvégzése és a coacholt óraszám mellett a legfontosabb minőségbiztosítási mérce egy nemzetközi akkreditáció megléte. Az ICF kínálja a világ legelterjedtebb akkreditációs rendszerét, 7.800 akkreditált ICF coach-csal. Egy ICF akkreditácóval rendelkező coach esetében biztosak lehetünk a szakmai elkötelezettségben, hitelességben, acoaching készségek meglétében és rutinos alkalmazásában, képzettségében, etikus magatartásában és folyamatos szakmai fejlődésében.
  4. Körülmények: milyen speciális készségekkel, tapasztalattal rendelkezik a coach? Mennyire fontos, hogy a coaching szakértelmán kívül milyen szakmai háttérrel bír? Igényel-e az ügyfél vagy a helyzet különleges szakértelmet, iparági ismeretet?
  5. Kémia: létrejött-e az összhang a coach és az ügyfél között az első beszélgetés során? A közöttük kialakuló kémia egyik kulcsfontosságú feltétele a coaching folyamat sikerének.

Ezeken felül hasznos kérdések lehetnek még: a coacholt óraszám, referenciák, szupervízió megléte vagy sem, a coach szakmai credo-ja, sikertörtének és tanulságok, a coaching folyamat praktikus részletei (ülések száma, gyakoriság, módszertan, stb.).

Az ICF Magyar Tagozatának elnökeként kiemelkedő feladatunknak tekintem a coaching szakma minőségi követelményrendszerének egységesítését, a többi szakmai szervezettel együttműködésben - ezzel is biztosítva a szakma elismertségének és megbecsülésének erősítését.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
ICF Coach Klub

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu