Egy igazgató önreflexiói egy kutatás kapcsán
Szerző: Kurucz Balázs
A kedves olvasó tudja-e, hogy melyik a legismertebb coach képzés hazánkban?
A DGS Global 2011-es évi kutatása alapján, melyet 400 ember töltött ki, a Business Coach Akadémia. (http://www.hrportal.hu/hr/hol-tanu
Szerző: Kurucz Balázs
A kedves olvasó tudja-e, hogy melyik a legismertebb coach képzés hazánkban?
A DGS Global 2011-es évi kutatása alapján, melyet 400 ember töltött ki, a Business Coach Akadémia. (http://www.hrportal.hu/hr/hol-tanuljunk-coachingot-kepzesi-korkep-2011-20110224.html)
A Business Coach Akadémia igazgatójaként persze nagyon jól esett a hír, még ha becslésem szerint a 400 kitöltő közel ötöde-hatoda a mi hallgatóink közül került is ki. Kétségtelenül úttörők voltunk, vagyunk. 2008-ban, amikor a képzés megszületett, még nem sok coach képzés volt a piacon. Körülnéztünk, s szándékosan olyan képzést teremtettünk meg, amelyik nagymértékben figyelembe veszi az érdeklődők igényeit. Egy dolog nyilvánvalónak tűnt: akinek pénze van egy coach képzésre, annak ideje van kevesebb. Ezért támadt igény arra, hogy a tanrend rugalmas legyen, könnyen menjen a hiányzások pótlása, és az, hogy tényleg csak olyan tárgyakat tanuljon a résztvevő, ami érdekli. Ezt mi úgy oldottuk meg, hogy a hallgató 200 órából választhatja ki azt a 150 órát, ami számára fontos, és ami időbeosztásának is megfelelő. A képzésnek nincs eleje és vége, folyamatosan megy, s kb. 7-8 havonta kisebb változtatásokkal megismétlődik a 200 óra, így akár pótlásra is van lehetőség. Ez máig egyedülálló a piacon.
Amikor számba vettem sikerünk lehetséges okait, még valami világos lett, amiben még (!) nincs vetélytársunk. 2011-ben összesen 15 előadó tart órát, s ez hasonló arány volt az előző években is. Figyelünk arra, hogy a coaching szakmában ismert bel- és külföldi szakembereket hívjunk meg vendégelőadni, köztük számos „versenytársunkat” is. Hiszünk abban, hogy a különböző coach iskolák együttműködésével csak erősebbé válik a szakma. Büszkék vagyunk arra, hogy mi is tudunk tanulni nálunk végzett hallgatóinktól, akik eljönnek újra vendégelőadni.Ők sokszor már tapasztalt coachok, akik azért jöttek el annak idején a Business Coach Akadémiára, hogy új inspirációt nyerjenek, új eszközökkel töltekezzenek, s rendszerezzék magukban az évek felhalmozott tapasztalatát. Ez a partnerség az, ami nálunk a „tanár-diák” viszonyt jellemzi. Kollégák, munkatársak vagyunk hallgatóinkkal, akikkel jól esik haverkodni, akikkel törődünk, akikkel kialakul a kötődés. S talán ez a légkör az, amit nem lehet weboldalon hirdetni, még csak nyílt napon sem lehet megmutatni. El kell jönni, meg kell kóstólni!
Az elmúlt években persze változott a piac. 2011-ben a Google-ban rákeresve kiderül, hogy gombamód szaporodnak a coach képzések. Az új képzések közül néhánynak a vezetője éppen a mi diákunk volt. Az eddig fel nem sorolt erősségeinket (a gyakorlatiasság, a kiscsoportos létszám, a kompetencia fejlesztés stb.) már mások is tudják, csinálják – bár a valós coaching folyamat végigvitele egy hús vér ügyfélnél még mindig nagy érték. Első gondolatom a szorongás volt, hogy hmm, a hazai verseny fokozódik... Aztán arra gondoltam, hogy addig jó, amíg a „versenytársaink” minket másolnak és utánunk jönnek. Addig jó, amíg frissen tartanak minket. Addig jó, amíg mi pár lépéssel mindig előttük vagyunk, mert képesek vagyunk tanulni, fejlődni és újításokat csinálni. Most is tele vagyunk tervekkel! De ezt talán majd csak 2012-ben osztom meg, amikor újra cikket írok arról a kutatásról, hogy még mindig mi vagyunk a legismertebbek.