WOW! élmény a munkanyelvben
A nyelvórának olyannak kell lennie, hogy váratlan sikerélményt adjon a tanulónak - ez a WOW!-hatás, amitől a képzésre fordított vállalati befektetés biztosan megtérül.
Meggyőződésem, hogy még az is szereti a meglepetéseket, aki azt állítja magáról, hogy nem szereti a meglepetéseket! Persze csak a jó meglepetéseket... A meglepetések átütő erejét miért ne használhatnánk a nyelvórán: változatossá teszi azt, energetizál, motivál. Olyan megoldásokra gondolunk, ami a váratlanság mellett sikerélményt is ad.
Hogyan érhetjük el a WOW! hatást?
Itt most nem arra gondolok,hogy elnapoljuk a beígért röpdolgozatot:), noha bizonyára ez is kellemes meglepetés lenne a nyelvi képzésben résztvevő munkavállalóknak… Bármennyire hihetetlennek is hangzik, a legnagyobb sikerélmények abból születnek, ha kimozdítjuk őket a komfortzónából. Ugyanis ilyenkor lesznek képesek alkotni, az elme is jobban dolgozik, és valódi élményként élik át ezeket a helyzeteket. A WOW!-hatás csodákra képes.
Miért ne lephetnénk meg a munkavállalókat például azzal, hogy a szokott asztal mögötti ülésrend helyett körbe rakjuk a székeiket egy bemelegítő játékhoz, vagy akár az egész órához? Melyikük ne lepődne meg, ha az órát a szokott bemelegítő beszélgetés helyett egy rövid filmbejátszással, hír bejátszással kezdjük? Érdekes látni azt is például, hogy mi történik, hogyan reagálnak, ha a múlt órai meeting témához kapcsolódva érdekes névkártyákkal az asztalukon várjuk őket, és köszöntjük őket, mint az éppen esedékes krízis meeting részvevőit?
Milyen eredmény várható a nyelvórába tett kreativitástól? Százszorosan fog megtérülni.
Ha egy kevés energiát fektetünk abba, hogy meglepjük a nyelvtanulókat, százszorosan fog megtérülni, hiszen segítjük a tapasztalati tanulást. A nyelvóra olyan lesz, mintha a munka része lenne, mégsem élesben kell szembesülniük a nehézségekkel, lehet hibázni is akár. A nyelvóra legyen egy meeting, konferencia vagy más céges esemény fő próbája. Azzal foglalkozunk, amivel nap, mint nap találkoznak a munkavállalók. Motivációt, érdeklődést, aktivitást és jó hangulatot generál.
Ha sikerül elérnünk, hogy a tanulók WOW!-hatást érezzenek, akkor tényleg megtörhet a jég, sokkal fogékonyabbak lesznek a nyelvre, a tanultakat azonnal tudják hasznosítani, sőt a jó kis panel kifejezések megragadnak azonnal a memóriában, mivel azt az érdeklődésükhöz köthető.
Tehát rázzuk fel az álmos nyelvtanulókat, adjunk új fényt a nyelvóráknak, helyezzük az élményt a középpontba! Így térül meg a nyelvi képzésre fordított budget, a munkavállalók bátor kommunikációjában, függetlenül attól, hogy X, Y vagy Z generációról van szó.
Jászberényi-Király Szilvia,
www.juve.hu