Amikor nem a pályázó alkalmassága dönt
Tudom, hogy mai Ãrásom cÃme kissé megtévesztÅ‘, mert elsÅ‘re valószÃnűleg a ma olyan divatos "mutyira" gondolsz, de megnyugtatlak, nem errÅ‘l van szó. Vannak ugyanis olyan alkalmak, amikor annyira erÅ‘s a felhozatal, az adott állásra oly
Tudom, hogy mai Ãrásom cÃme kissé megtévesztÅ‘, mert elsÅ‘re valószÃnűleg a ma olyan divatos "mutyira" gondolsz, de megnyugtatlak, nem errÅ‘l van szó. Vannak ugyanis olyan alkalmak, amikor annyira erÅ‘s a felhozatal, az adott állásra olyan sok alkalmas pályázó van, hogy már nem az a szempont a kiválasztásnál, hogy ki alkalmas, hanem valami más.
A háeresek ilyenkor biztosan rávágják, hogy valószÃnűleg arra gondolok, hogy melyik pályázó illik legjobban az adott vállalati kultúrába, csapatba, de nem erre gondolok. Lehetne ez is, de van egy olyan szempont is, amirÅ‘l eddig még sehol nem Ãrtam, pedig stratégiai jelentÅ‘ségű lehet a vállalat számára, és egyre gyakrabban fordul elÅ‘ a praxisomban…
Az egyik ügyfelemnél marketing vezetőt felvételiztettünk, és volt kb. 280 pályázó. Többkörös szűrés után végül 5 olyan pályázó ült előttünk egymás után, akik közül bármelyiket felvehette volna a cég, egyikkel sem jártak volna rosszul. De ilyenkor egy munkaadó érthető módon mindig telhetetlen, joggal szeretné a legjobbat felvenni, ezért hiába a kiváló felhozatal, a döntés talán még nehezebb.
És igen, itt jön az az eset, amikor egy "mezei háeres" hátrányban van, mert ha nem ért a marketinghez és a vállalati stratégiához, meg ezek összefüggéseihez, akkor ő nem fog tudni szakmai alapon dönteni. Hogy a választásunk még érthetőbb legyen, el kell mondanom egy-két dolgot a cégről és a marketingjéről.
Magyar középvállalkozásról van szó, amely 7 éves múltja során elérte a 2,5 mrd Ft-os árbevételt, fogyasztói piacra szánt termékei vannak, de 2 éve megtorpant a növekedése, pedig biztosan nem változtattak semmin, ami addig jól bevált és működött.
A történet végül legérdekesebb része az, hogy az ügyvezetÅ‘, pont az 5 marketing vezetÅ‘ pályázókkal történÅ‘ beszélgetések alatt jött rá a cég marketingjének legfÅ‘bb hiányosságára, amelyre az egyik marketing vezetÅ‘ munkássága hÃvta fel a figyelmét. Nagyon egyszerű dologról van szó, mindössze arról, hogy az adott marketing vezetÅ‘ hölgy korábbi munkaadója révén nagyon erÅ‘s volt abban, hogy a potenciális és meglévÅ‘ vevÅ‘k érzelmeire ható marketinget csináljon, a cég gyengesége viszont pont ez volt!
A marketingjük szinte iparian száraz volt, miközben egy fÅ‘leg nÅ‘i piacnak szólt. Akkora volt a különbség ahhoz képest, amit csináltak és csinálniuk kellett volna, mint pl. a Mannaszappan.hu és a megboldogult Amo szappan között. Miután ezt a cégvezetÅ‘ meglátta, felcsillant neki, hogy pont erre van a legnagyobb szükségük, Ãgy az új marketing vezetÅ‘ pályázóval valójában egy új marketing stratégiát vettek meg. Zárójelben megjegyzem, hogy az azóta eltelt 3 évben újabb 50%-ot nÅ‘ttek ennek a "kis" irányváltásnak köszönhetÅ‘en.
A HR-es is hozhat új stratégiát
Az elÅ‘bb kicsit "lehúztam" a mezei háerest, ezért korrekcióként álljon itt egy példa, pont egy idén lezajlott hr vezetÅ‘ kiválasztásról. A cégtulajdonos elvileg egy mezei háerest akart, és volt rá egy fizetési kerete is. Én hiába gyÅ‘zködtem, hogy gondolkozzunk egy stratégiai szintű emberben, egyrészrÅ‘l a meglévÅ‘ menedzsment csapat szÃnvonala miatt, másrészrÅ‘l az ambÃcióus külföldi terjeszkedési tervek miatt, valamiért mégsem tudtam meggyÅ‘zni Å‘t.
Végül úgy adódott, hogy a pályázók közül kiemelkedett egy olyan hr vezetÅ‘, aki korábban értékesÃtésben dolgozott, majd country managerként több új ázsiai ország piacát épÃtette fel, végül nemzetközi hr vezetÅ‘ként dolgozott multi munkaadójánál. Annyira azokat a szakmai tapasztalatokat és képességeket hozta, mint amikre én eredetileg gondoltam, hogy dacára a dupla fizetési igényének, mint ami az ügyfél számára elfogadható volt, én bizony bemutattam Å‘t.
És jött, és látott, és győzött!
Mit is hozott magával? Azt, amit én igazából egy hr vezetőtől alapban (inkább a szokásos hr tevékenységeken felül) elvárok, hogy az ügyvezető "people management" jobbkeze legyen, azaz időben észlelje és kezelje a konfliktusokat, elérje, hogy a vezetők egy csapatként összedolgozzanak és ne rivalizáljanak, továbbá egyfajta vezetői tanácsadó és coach legyen a vezetők és a kiemelt munkatársak számára.
Emellett, ami tényleg az ő specialitása volt, hogy nemcsak hogy látott már új piacmegnyitást, hanem ő vezényelt le sikeresen párat, ami egy frissen külföldre terjeszkedő magyar cégnek igencsak jól jön a háznál.