logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2024.10.06 - 9 hónapja
Kiss Ildikó

Beszéljenek a számok: így mérd a HR üzlethez adott értékét!

A HR munka komplex, sajnos egyre inkább operatív irányba billen, de a fő megítéléséhez az számít, hogy a HR-stratégia hozzájárul-e az üzleti sikerhez. Az alábbiakban összegyűjtöttem azokat a kulcsfontosságú HR KPI-okat, amelyek nélkülözhetetlenek a hatékonyság méréséhez. A Harvard Business Review szerint a legjobb eredményeket akkor érjük el, ha az intuíciót adatalapú elemzéssel egészítjük ki – ezáltal a megérzés és a tények közösen biztosítanak jobb üzleti döntéseket.

Kezdjük az alapoknál, melyek a jó HR KPI jellemzői:

  • Összhangban vannak a szervezeti célokkal 
  • Mérhetőnek és számszerűsíthetőek
  • Relevánsak és időszerűek 
  • Reálisak és cselekvésre ösztönzők legyenek

Alább a HR különböző területeit lefedő kulcsfontosságú KPI-kat taglalom.

Toborzási és kiválasztási KPI-k

A toborzás és munkaerő-felvétel KPI-k követése elengedhetetlen a felvételi folyamatok optimalizálásához és a szervezeti célok eléréséhez.

  1. Toborzási idő (Time to fill): Ez a mutató méri az átlagos időt, amely ahhoz szükséges, hogy egy üres pozíciót betöltsenek a hirdetés közzétételétől az ajánlat elfogadásáig. A hosszú toborzási idő hatékonysági hiányosságokra utalhat a folyamatban.
  2.  Kiválasztás költsége (Cost per hire): Ez a mutató kiszámítja az egy üres pozíció betöltéséhez szükséges összes kiadást. Segít a toborzási folyamat költséghatékonyságának értékelésében.
  3. Kiválasztás minősége (Quality of hire): Ez a KPI értékeli az újonnan felvettek teljesítményét és szervezet vagy szervezeti egység működéséhez nyújtott hozzáadott értékét. Olyan tényezőket vizsgál, mint a munkateljesítmény, a beillesztés-megtartás és a kulturális illeszkedés.

Munkavállalói elkötelezettség és megtartás KPI-k

A motivált munkaerő megteremtésében és a fluktuáció csökkentésében kulcsfontosságú a követése.

  1. Munkavállalói elkötelezettségi pontszám: Ez a mutató azt méri, hogy az egyének mennyire elkötelezettek a szervezet céljai iránt. Rendszeres felmérésekkel mérhető.
  2. Fluktuációs arány (Turnover rate): Ez a KPI százalékban méri, hogy egy adott időszakban hány alkalmazott hagyja el a szervezetet.

Teljesítmény és termelékenységi KPI-k

A teljesítmény- és termelékenységi KPI-k értékelése elengedhetetlen a szervezeti célok eléréséhez és az alkalmazottak hatékony munkavégzésének biztosításához.

  1. Munkavállalói termelékenység: Ez a mutató számszerűsíti az alkalmazottak teljesítményét és hatékonyságát egy meghatározott időszak alatt.
  2. Teljesítményértékelés (Performance rating): Ez a KPI a munkavállalói teljesítményt értékeli a korábban meghatározott célokhoz képest.

Képzés és fejlesztés KPI-k

A képzés és fejlesztés KPI-k értékelése segít a szervezeteknek mérni programjaik hatékonyságát és az alkalmazottak képességeinek fejlődését.

  1. Képzési hatékonyság (Training effectiveness): Ez azt méri, hogy a képzési programok mennyire sikeresek a szükséges ismeretek és készségek átadásában.

Kompenzáció és juttatások KPI-k

  1. Kompenzáció és juttatások KPI-k A kompenzációval és juttatásokkal kapcsolatos KPI-k elemzése elengedhetetlen a versenyképes bérstruktúrák fenntartásához és a munkavállalói elégedettség biztosításához.
  2. Kompenzációs versenyképességi arány (Compensation competitiveness ratio): Ez a mutató meghatározza, hogy a bérek mennyire versenyképesek azonos szektorban foglalkoztatott szakemberek vagy más szektor, de azonos munkakörben betöltött pozíciók bérigényéhez mérten.
  3. Juttatásokkal való elégedettség aránya (Rate of benefits satisfaction): Ez a KPI általában a munkavállalói elégedettség mérés részeként is szerepelhet, és kifejezetten arra összpontosít, hogy a munkavállalók mennyire elégedettek a szervezet által nyújtott juttatásokkal. 
  4. Fizetési egyenlőség (Pay equity): Ez a KPI arra összpontosít, hogy a kompenzáció mennyire méltányos és egyenlő a szervezeten belül. Jellemzően a fizetéseket demográfiai csoportok szerint hasonlítja össze, például nem, etnikai hovatartozás és életkor alapján. Ez nemcsak a jogi megfelelés fenntartása miatt fontos, hanem a munkavállalói morál fenntartása érdekében is. Azok a szervezetek, ahol nagy fizetéskülönbségek vannak egyes csoportok között, nehézségekbe ütközhetnek a tehetségek vonzása és megtartása terén.
  5. Kompenzációs egyenlőség mértéke eltérő földrajzi területeken (Geographical differential) Ez azt vizsgálja, hogy a kompenzációs szintek hogyan változnak a földrajzi elhelyezkedés alapján. Mivel az életviteli költségek jelentősen eltérhetnek a helyszíntől függően, ennek a mutatónak is mutatnia kell valamilyen variációt. Ha nem így van, akkor lehet, hogy a szervezet nem alkalmaz méltányos és versenyképes kompenzációs gyakorlatokat a különböző régiókban vagy piacokon.

Egészség és biztonsági KPI-k

Az egészségügyi és biztonsági KPI-k nyomon követése elengedhetetlen a biztonságos munkakörnyezet megteremtéséhez és az alkalmazottak jóllétének biztosításához.

  1. Baleseti gyakoriság (Accident frequency): Ez a KPI az adott időszakban bekövetkezett munkahelyi balesetek vagy egyéb sérülések mértékét vizsgálja.
  2. Munkavállalói jólléti index (Employee wellness index): Nyomon követi a munkaerő általános egészségét és jóllétét. Ezt olyan tényezők figyelembevételével teszi, mint a stressz mértéke, a munka-magánélet egyensúly, és a hozzáférés mértéke a jólléti programokhoz. További tényezőket is figyelembe vehet, például az átlagos betegszabadságok számát egy adott időszak alatt. Ezeknek az információknak az ismerete segíthet a HR-osztálynak olyan egészségügyi és jólléti programok kidolgozásában, amelyek jobban támogatják a munkavállalókat.
  3. Munkanap-kieséssel járó balesetek gyakorisági aránya (Lost time injury frequency rate): Ez egy olyan mutató, amely azt számolja, hogy hány munkahelyi sérülés vagy betegség okozott munkanap-kiesést, és ezt általában 1 millió ledolgozott órára vetítve mérik. Ennek kiszámításához a munkahelyi sérülések számát meg kell szorozni 1 millióval, majd ezt az összeget el kell osztani a jelentési időszakban ledolgozott összes órával. Például, ha 8 olyan munkahelyi sérülés történt, amely munkanap-kiesést eredményezett, és összesen 2 millió órát dolgoztak, akkor a következő képletet kapjuk: (8 x 1,000,000) ÷ 2,000,000. Ez egy 4-es LTIFR-t eredményez. Ennek az adatnak az ismerete segíthet meghatározni, mennyire hatékonyak a biztonsági protokollok.
  4. Munkavállalói egészségügyi, tb költség (Healthcare cost per employee): Ez a KPI egyszerűen azt vizsgálja, hogy mekkora az egészségüggyel kapcsolatos átlagos kiadás, amelyet a szervezet fizet munkavállalónként egy bizonyos időszak alatt. Ez jó módszer az egészségügyi juttatások pénzügyi költségeinek meghatározására, így azonosíthatók azok a lehetőségek, amelyek csökkenthetik ezeket a költségeket, és bevezethetők hatékonyabb és hasznosabb munkavállalói jólléti kezdeményezések.
Címkék:
Kiss Ildikó

A szerző a The Predictive Index magyarországi partnere, a bostoni központú menedzsment tanácsadó vállalat hazai képviseletét ellátó Foresight Solutions Kft. ügyvezető igazgatója. A magatartástudományi alapokon nyugvó viselkedési-, kognitív-, munkaköri- és csapatdinamikai felmérések képezik kiemelt szakterületét. Támogatásával a Predictive Index munkavállalói készség- és kompetenciaértékelő rendszerét sikeresen vezették be a pénzügyi- és szolgáltató szektor, a gyártóipar, a kis- és nagykereskedelem legnagyobb magyar és multinacionális vállalatai, több intézmény és a kkv-szektor számos szereplője.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Kiss Ildikó⎮Predictive Index

Viselkedéstudományi alapokon nyugvó készség- és kompetencia felmérő platformunkkal, képzésekkel, workshopokkal és coaching szakértelemmel támogatjuk a magyar vállalatvezetőket és HR szakembereket abban, hogy innovatív HR megoldások és tudatosan felépített people menedzsment segítségével kihozhassák a maximális üzleti teljesítményt munkatársaikból, vállalatukból, és a legjobb munkahellyé tegyék cégüket. Kommunikációs anyagaink - legyen szó erről a blogról, social media felületeinkről vagy egyéb médiamegjelenéseinkről - egyaránt azt szolgálják, hogy szakmai inspirációval, ismeretterjesztéssel és motiváló gondolatokkal segítsük ügyfeleinket céljaik elérésében.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu