Coaching és Hr - Vendégünk volt Német Mónika a Magyar Telekomtól..
Coaching és Hr
A Morning Coaching Budapest
vendége volt Németh Mónika a Magyar Telekom-tól
Mi a kapcsolat a coaching és a Hr között? Hogyan tekint egy Hr szakértő a coaching-ra? Mit vár egy multi egy coachtól? Milyen elvárások
Coaching és Hr
A Morning Coaching Budapest
vendége volt Németh Mónika a Magyar Telekom-tól
Mi a kapcsolat a coaching és a Hr között? Hogyan tekint egy Hr szakértő a coaching-ra? Mit vár egy multi egy coachtól? Milyen elvárások mentén értékelnek egy coaching folyamatot? Kezdőt vagy tapasztalt coachot keresnek inkább? Melyek a legújabb trendek? Miért keresnek a vezetők coachot? És mi az a coachbank?
Ezekről beszélgettünk múlt szerdán Német Mónikával, a Magyar Telekom Senior Hr szakértőjével. Jelen összefoglalónk ennek a beszélgetésnek tartalmazza néhány válogatott kérdését és rövid összefoglalóját.
Hogyan tekint egy Telekom szintű nagyvállalat a coachingra?
A legtöbb nagyvállalat – így a Magyar Telekom is - fontos és hasznos fejlesztő folyamatként tekint a coachingra. A vezetői szerepkörhöz kapcsolódó problématerületek, elvárások, és kompetenciák jól bevihetők egy coaching folyamatba, és vezetői oldalról is kedvelt ezek megoldása coach segítségével. Természetesen nagyon fontos a Hr szerepe, hogy egy adott szervezet miként tekint a coachingra. Azt is mondhatnánk, hogy szükséges a Hr oldaláról fejleszteni, és aktívan “brandelni” a coachingot. Mert enélkül akár el is tűnhet a szervezet életéből. A Hr szerepe lehet, hogy megismertesse a szervezettel, és vezetőivel a coaching felhasználási területeit, lehetőséget biztosítson coachokkal való találkozásra, kipróbálásra.
Kizárólag vezetői coaching jöhet szóba egy multiban?
A vezetői merül fel leginkább igényként, de ez talán adódik az üzleti környezetből is. De ezek mellett egyre népszerűbb témává válhat az egészség coaching is. Lehet, hogy a jövő coaching megrendelései ezekbe az irányokba is nyitni fognak.
Mi az a coachbank és hogyan működik?
A Magyar Telekom által működtetett weboldal, coachok számára. A weboldalra bárki regisztrálhat, aki coachként dolgozik, és szeretne megjelenni a Magyar Telekom számára, mint aktív coach. A regisztráció után egy részletes adatlapot kell kitölteni a személyes adatokkal, majd a szakmai önéletrajzzal. Ugyanitt feltöltheti a szakember a videós bemutatkozó anyagát, referenciáit, egyéb munkatapasztalatait és szakterületeit a coachingban. Az oldal egyaránt szeretne segítséget nyújtani a Telekom munkatársai számára a megfelelő szakember kiválasztásában és a coachok számára lehetőséget nyújtani, hogy lehetőségük legyen egy szakmai adatbázison keresztül bemutatkozni.
Milyen coachokat keres a Telekom?
A sok Coach fejében lévő közhiedelemmel ellentétben nemcsak tapasztalt “vén rókákat” keresnek. Egy kezdő coach is nyugodtan regisztrálhatja magát. Sokszor keresik az új, eltérő tapasztalatot, új kombinációkat amit gyakran pont a “friss” coachok birtokolnak. Természetesen mindig van igény tapasztalt coachokra is. A kiválasztás függhet a project céljától, az adott vezető igényétől és tapasztalatától is. A coach-ok kiválasztását mindig személyesen a Coachee végzi, tehát a személyes kiválasztáson van a legnagyobb hangsúly. Így minden coach számára nyitottak a lehetőségek, az egyetlen feltétel, hogy coach legyen!
Hogyan értékelik a coachingot? Van - e mérőszáma a sikernek?
Nincsen feltétlenül konkrét mérőszáma. A coachingot – mivel humán fejlesztő eszköz – ezért inkább a coachee visszajelzései alapján értékelik, ítélik hasznos és sikeresnek vagy nem. A legfontosabb “mérőszám” az adott vezető tapasztalata, és a folyamat során megélt változásai. A Hr oldaláról nincsenek rögzítve konkrét számszerű elvárások, sokkal fontosabb az adott résztvevő vezető szubjektív értékelése.
Hogyan tud kapcsolódni a kompetenciákhoz a coaching?
Bizonyos személyes kompetenciák fejlesztéséhez kiválóan tud kapcsolódni egy coaching folyamat. Legyen szó, érzelmi intelligenciáról, határozottságról, döntéshozatalról, vagy egyéb esetleg egy vezetői pozícióhoz kapcsolódó elvárt kompetenciához ezek beilleszthetők, célokká alakíthatóak egy coaching során, így hatékonyan képesek kiszolgálni egy adott kompetencia kialakítását vagy fejlesztését.
Ki választ? A Hr vagy a vezető?
A coaching egy személyes, bizalon alapuló kapcsolat. A Magyar Telekomnál mindig a résztvevő coachee választ nem a Hr. A HR főként tanácsadó szerepben működik közre. A vezető dönt, és választja ki, hogy kivel szeretne dolgozni, a Hr a folyamatban kísérő jeleggel vesz részt, összehozza a coachee-t és a coach-ot, segíti a szerződéskötést és kiválasztást, hátteret és keretet épít a folyamat megvalósításához. A coach és a coachee kapcsolatába és szakmai munkájába azonban nem szól bele.
Nagyon sok további érdekes és hasznos témáról beszélgettünk még a november 11-i Morning Coaching Budapest találkozónkon. A teljesség igénye nélkül írtuk le rövid összefoglalónkat. Ha legközelebb szeretnéd élőben hallani beszélgetéseinket szakmáról, gyakorlatról, vendégekinkkel találkozni ne hagyd ki a következő Morning Coaching Budapest következő alkalmát.
Várunk sok szeretettel
Ezúton is köszönjük Németh Móninak, hogy megtisztelt jelenlétével.
Köszönjük Móni!!