Blogger bejelentkezés
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.12.08 - 3 éve
galcsilla

A vezető, mint megmentő

Vezetés és felelősség A vezetés igazi felelőssége, a tudatosságban rejlik: Tudni, hogy munkatársaim egyéni jólétért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim hatékonyságáért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim motiváltságáért fel

Vezetés és felelősség

A vezetés igazi felelőssége, a tudatosságban rejlik: Tudni, hogy munkatársaim egyéni jólétért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim hatékonyságáért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim motiváltságáért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim szakmai fejlődéséért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim ergonómiai jólétéért felelünk. Tudni, hogy munkatársaim szervezeti jólétéért felelünk.

 

 vezeto1_

Vezetői szerepek

A hatékony vezető:

Miben is nyilvánul meg a hatékonyság?

A hatékonyság vagy mérhető, vagy nem számszerűsíthető. A munkatársak lelki életében is megjelenik, számok nélkül, jólétérzésekben, jó munkamorálban, működő interakciókban, közösségi gondolkodásban.

Az empatikus vezető

Miben is nyilvánul meg az empátia?

Elcsépelt azt mondani, hogy légy már empatikus, mert milyen vezető az, aki nem empatikus, nem érzi, ha a munkatársaknak problémája van, és nem tud vele semmilyen szinten azonosulni. De, és itt a lényeg: az empátia egy olyan kompetencia, mely fejleszthető, tanulható, és napi szinten gyakorolható, akár az utcán is, mikor, segítünk egy idős embernek felszállni a buszra vagy átadjuk a helyünket egy állapotos kismamának….:-) Szóval bárhol, bármikor gyakorolhatunk. Így van ez a munkahelyeken is, spontán egyéni beszélgetés, spontán munkaállomás látogatás, spontán meeting közben… tengernyi lehetőség áll rendelkezésre az empátia gyakorlására. A metodika nem túl bonyolult (bár, zárójelben jegyzem meg, lehet komplikálni, számos pszichológiai és szociológiai eszköz van az empátia erősítésére.) Számomra kicsit olyan az empátia, mint a motiváció, mert ott van mindenkiben, csak felfedezni és tudatosítani szükséges.

 

A kommunikatív vezető

Miben is nyilvánul meg a közlékenység?

A kommunikáció, a társas interakció, a metakommunikációs jelek, mind – mind üzenetet küldenek a vezetőről. Például: jól látszik, hogy értékeli a munkatársait emberileg az a vezető, aki rendszerint nem köszön munkatársainak. Vagy: az a vezető, aki bezárkózott ajtó mögött végzi napi feladatait, nem beszél munkatársaival, mutatva ezzel, hogy fél kapcsolatot építeni vagy túl nagyra tarja a vezetői státuszát. Rombolva ezzel az információáramlást vagy növelve a magányosságát.

A motiváló vezető

Miben is nyilvánul meg a motiválás?

A motiváció, igen kényes kérdés. Lehetetlen önállóan kezelni, más vezetői funkcióktól elválasztva tárgyalni. Ugyanis a motiváció, együtt jár a kommunikációval, az empátiával és a hatékonysággal. Mint korábban már említettem a motiváció ott van mindenkiben. „Csak” tudatos lépésekben lehet felismerni és fejleszteni.

 

A vezető, mint megmentő avagy – mitől is válik a vezető igazi megmentővé egy szervezeten belül

Miért lesz egy vezető megmentő?

Egy vezető, akkor válik megmentővé, ha empatikus, kommunikatív, motiváló és ezekkel együtt hatékony a munkatársak „bajainak” kezelésében. A megmentő vezető sokszor hős munkatársai szemében, mert közösségi emberré válik, és a kollektív tudatalatti is beindul. A közös gondolkodás részévé válik a mindennapi munkabéli létüknek.

 vezeto2_

Mit jelent a megmentés?

A megmentés, klasszikus értelemben, egy az érintett számára negatív kimenetellel, következménnyel járó eseménytől, személytől való „lecsupaszítás” vagyis egyrészt preventív jelleggel: megelőzi a bajt, másrészt: rehabilitációs jelleggel: kezeli a már felmerült problémát, sérelmet.

Kit ment meg? Saját magát vagy munkatársait, mindkettőt?

A vezető saját magát és munkatársait is megmenti, mikor a szervezeti működés kérdéseivel, bizonytalanságaival foglalkozik.

A vezető, egy igazi hős is lehet a szervezetben?

Ki válhat megmentővé? A közép vagy felsővezető? Vagy mindkettő? A tulajdonos vezető vagy a tulajdonos vagy a vezető lesz igazi megmentő?

Megmentő szerepe nem könnyű, de a vezetés bármely tagja felveheti. A kohézió fontosabb annál, hogy azon gondolkodjuk, ki legyen a vezetői csapatban a megmentő. Helyette inkább a közös vállalati és egyéni célok kitűzése a lényeges lépés a megmentés felé.

 vezeto3_

Tanácsok közép-és felsővezetőknek, hogy igazi MEGMENTŐKKÉ váljanak szervezetükben

  • első, legfontosabb tanácsom: TUDATOSÍTSD egyedi vezetési stílusod;
  • második, fogalmazz meg kérdéseket magad felé: Miért nem tudok hatni a munkatársaimra? Miért nem tudja a csapatom hozni a számokat? Miért nem tudjuk tartani a határidőket? Miért olyan magas a munkatársi fluktuáció? Miért nem beszélnek velem a munkatársak? Miért vagyok olyan magányos, mint vezető? Miért nem érdekel már ez az egész? Miért nem figyel rám a felsővezető vagy a tulajdonos? Miért vagyok olyan feszült mindig? …. etc;
  • harmadik, KOMMUNIKÁCIÓ és KOMMUNIKÁCIÓ és KOMMUNIKÁCIÓ… vertikális és horizontális szinteken egyaránt. Például legyen merszünk beszélni egy gyártósori munkással is a problémák megértése érdekében, ne csak a műszakvezetővel;
  • Hallgatni aranya, szokták mondani. Véleményem szerint az aktív hallgatás és értő figyelés kettőse ütős és hatásos módszer. Figyeljük meg munkatársainkat tárgyalás vagy aktív munka közben;
  • negyedik, szervezzünk „gondolkodom, tehát vagyok” napokat, amikor mindenki elmondhatja a véleményét és konstruktív javaslatokat tehet a fejlődés érdekében. Ilyenkor érdemes egy moderátorral irányítani a „meccselést”, hogy ne egy PanaszEstbe fusson át az egész;
  • ötödik, egyben jelenleg utolsó megmentő tanácsom: legyünk NYITOTTAK és akarjuk TANULNI, FEJLŐDNI. Minden eszközt érdemes megfogni a tanulásra, és ne legyünk olyan magasan ahhoz, hogy beosztottainktól tanuljunkJ ettől még nem csorbul vezetői státuszunk. A vezetői lét nem a presztízsről szól, hanem arról, hogy csapatunk méltó MEGMENTŐI legyünk, és irányítsuk, motiváljuk, megértsük és neveljük munkatársainkat.

Végül: a tanácsok arra valók, hogy megfogadják és megszegjék Őket, kicsit parancselvűek. Az viszont biztos, hogy irányt adhatnak, AHA élményt produkálhatnak, programozhatnak, motiválhatnak, megerősíthetnek, vagy szembe mehetnek az akaratunkkal.

vezeto4_

 

Konklúzió: A vezetői lét felelőssége

A vezetői lét, összetett lelki állapotot igényel, mert a vezetői gondolkodás analizáló és szintetizáló is egyben, és a kognitív kompetencia nem választható le a mentális jelenlétről. Ez a kettőség pedig kiforrott pszichét igényel, és a vezetői lét felelősségi körébe tartozik, ugyanis a lelki beállítódás determinálja a felelősséghez meglévő ERŐT. Vagyis azt, hogy a kinevezett, vezetőnek kijelölt személy képes-e, elbírja –e lelkileg azt a megpróbáltatást, mely vezetőként nap, mint nap éri majd.

vezeto5_

Felhasznált szakirodalom: Napoleon Hill - W. Clement Stone: A siker titka - Pozitív Lelki Beállítottság

 

 

 

 

Megosztás


Tweet
Címkék:
galcsilla

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2019-12-12 07:49:08
Elmondhatom a véleményem a munkahelyen? Mit mond a jog?
2019-12-11 15:13:27
Informatika HR-eseknek: Nektek is jár a jóból!
2019-12-11 14:20:15
Az ördög a részletekben rejlik – avagy az új munkaerő rossz betanítása
Munkamotiváció

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2019-10-23 11:37:12 | Jövőt Építők Generációja

    Hogyan kezeld megfelelően a digitális világot

Cimkefelhő
álláskeresés coaching hr e-learning karrier motiváció állásinterjú vezetés munkavállaló önéletrajz állás toborzas Linkedin vezető munkáltató tippek tipp munka kiválasztás coach önismeret siker Y generáció stressz online tanulás tananyagszerkesztés tanulás Munka Törvénykönyve ARS ENERGICA változás felmondás képzés kommunikáció Scotwork tárgyalás munkajog tudatosság visszajelzés Dr. Kocsis Ildikó kutatás önfejlesztés
Facebook
HR Portal
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : hrblog kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu