logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.04.12 - 9 éve
battila68

Menni vagy maradni? – A nagy karrierstratégiai dilemma

Mi a jobb karrierstratégia? Kitartani egy nevelőcégnél vagy kihasználni a munkaerőpiac felhajtó erejét és a cégek között lépegetve megmászni a vezetői hierarchiát?

Mi a jobb karrierstratégia? Kitartani egy nevelőcégnél vagy kihasználni a munkaerőpiac felhajtó erejét és a cégek között lépegetve megmászni a vezetői hierarchiát? (A blog és további kutatási anyagok az OD Kutató honlapon is elérhetők.)

 

Eheti zenei ajánlat egy klasszikus: The Clash - Should I Stay Or Should I Go

 

Mint az az előző posztokból kiderülhetett az elmúlt 10 év újra rajzolta a vizsgált vezetői csapat karrierhelyzetét és potenciálját. Számos olyan munkaerő piaci változás zajlott le, amelyek eredményeként nem egyszerűen kiegyenlítődtek az esélyek, hanem megélésük szerint mára már egyértelműen nem nekik lejt a pálya, hátrányban játszanak.

A mai posztban azt a kérdést vizsgálom meg, hogy ebben a változó közegben melyik karrierstratégia bizonyult hosszú távon sikeresebbnek: kitartani és hosszabb ideig dolgozni egy cégnél, vagy pedig jól ütemezett, gyakori munkahely cserékkel lépdelni előre.

KOmpromisszumok: menni is maradni is

 

Korábban nem volt kérdés: megérte gyakran munkahelyet váltani

Karrierjük korai szakaszában a munkaerőpiaci folyamatos és erős kereslet hosszú távú felhajtóerőként röpítette vezetőink karrierjét. A 90-es években a hazánkban egymás után megjelenő multinacionális cégek és újonnan indult vállalkozások újabb és újabb álláslehetőségekkel bombázták ezt a jó időben jó helyen lévő csapatot. Egy-egy patinás nevű cégnél megszerzett tapasztalat sokáig verhetetlen aduként szolgált az önéletrajzban.

Nem csoda hát, ha ez a vezetői generáció szakított szülei hosszú távú lojalitásra épített karrier stratégiájával. (Emlékszünk még gyerekkorunkban a mindig sajnálkozva/elítélően használt „vándormadár” kifejezésre?) A generáció nem csak hogy nyitottá vált a külső megkeresésekre, hanem tudatosan kereste a 2-3 évenkénti munkahelyváltás lehetőségét. Fontos, hogy itt nem egyedi, a rendszerváltáshoz, vagy a magyar viszonyokhoz kapcsolódó jelenséggel állunk szemben. Az egész nyugati világban bekövetkezett szemléletváltásról van szó, amelyet az individualistaként jellemzett X generáció egyik legfontosabb jellemzőjeként tartanak számon a Baby Boom generáció lojalitásához képest.

Így bár volt egy kisebb csoport az interjúalanyok között, akik sokáig lojálisan kitartottak nevelő cégüknél, a többség folyamatos, jellemzően 2-3 évenkénti cégváltással gyorsította emelkedését. Az alanyainktól gyűjtött adatok alapján akkoriban egyértelműen kimutatható volt a kapcsolat: a gyakoribb cégváltás magasabb jövedelmet és pozíciót eredményezett. A kis létszám miatt persze fenntartásokkal érdemes kezelni, de mégis szembetűnően magas a korrelációs együttható értéke (0,43), ami komoly együtt mozgást jelent a cégváltások száma és az éves jövedelem nagysága között. A legtöbbet keresők jellemzően 4-5 munkahely váltást abszolváltak karrierjük első 10-12 évében, azaz kifejezetten gyakran váltogatták munkahelyeiket.

kiállni, kicsi dolgok is számítanak én és a tömeg

 

Megfordult a helyzet

Mára drámaian megváltozott a munkaerőpiacon a kereslet és kínálat viszonya, több tényező hatására is egyre kevesebb a felső vezetői pozíciók száma.

„Abszolút nincsen mozgás – úgy látom, és úgy hallom fejvadászoktól, meg kollégáktól, akik ilyen helyzetbe kerültek, hogy állást kellett keresniük. Nincs mozgás felsővezetői szinten. Nagyon-nagyon befagyott a piac.” (Interjúalany)

Az elmúlt években jóval kevesebb a hazánkban működését újonnan megkezdő cég, ezzel szemben többször hallunk leépítésekről, karcsúsításokról, a tevékenység alacsonyabb költségszintű országokba való áttelepítéséről. A már korábban leírt clusteresedés/regionalizáció is a lokális felsővezetői pozíciók csökkenését eredményezi. Egyértelmű, hogy manapság a munkaerőpiacon, és különösen a felsővezetői szegmensben már nem az állásajánlatok, hanem az álláskeresők dominálnak. Megszűnt a piaci szívóerő, ami magasra repítette ezt a korosztályt, és ennek hatására eltűnt a cégek közötti kiszámítható előrelépési pálya, és az ezzel együtt járó biztos fizetésnövelési stratégia.

Mindennek eredménye a statisztikai adatokból is kiolvasható. Megfordult a korábbi tendencia, azaz a cégváltások száma és az éves jövedelem nagysága között immár fordítottan arányos a kapcsolat. A korrelációs együttható értéke -0,38, azaz a minél kevesebb állásváltoztatás vezetett a magasabb jövedelemhez.

Az elmúlt 10 évben az interjúalanyok körében a legtöbbet kereső 10 ember közül 4 egyáltalán nem is váltott munkahelyet, hárman csak egyszer, ketten pedig kétszer. (A 10. fő, aki az öt váltásával nagyon “kilóg”, a látszat ellenére gyakorlatilag nem váltott céget, ugyanott dolgozik, mint 10 éve, de közben tartott egy hosszabb karrierszünetet, melynek során kipróbált néhány alternatív karrierutat is. Tehát inkább a szabályt erősítő kivételről van szó.)

Az előző interjúkör idején ugyanekkora időszak alatt a legtöbbet keresők minimum háromszor váltottak, többen azonban öt alkalommal is. A legtöbbet és legkevesebbet keresők munkahelyváltás gyakoriságának különbségeit mutatja a következő ábra.

Az ábrán jól látható az egyértelmű összefüggés a munkahely váltás száma (függőleges tengely) és a kereset nagysága között (Top 5-10 a legtöbbet, Bottom 5-10 a legkevesebbet keresők), valamint a kapcsolat iránya is élesen megfordult az elmúlt 10 évben.

06 kep kereset2

 

Ha a számok mögé tekintünk, akkor az interjúszövegekből az is kiderül, hogy sokaknál már nem a nagyobb fizetés vagy az előrelépés mozgatja az új munkahely keresését: megnövekedett a kényszerváltások aránya. Kikerülve a külső munkaerő piacra, különösen a gazdasági válság időszakában megnő egy szerencsétlen váltás, zsákutcába vagy parkolópályára kerülés veszélye.

Vagyis egyre többször már nem azért mennek más munkahelyre a megkérdezett vezetők mivel hívják, hanem mert küldik, vagy legalábbis már nem tartóztatják őket.

 

Hol érdemes hosszabb távra elköteleződni?

Hosszabb távon egyértelműen az a karrierstratégia vált sikeresebbé, ahol a karrier első felében a vezetők rátaláltak egy „kinevelő” cégre. Vagyis egy olyan, jellemzően multinacionális szervezetre, amely tudatos tehetségmenedzsmenttel és a legtöbb esetben „up or out” munkaerő áramlási stratégiával rendelkezett.

Ilyen cégek voltak például a GE, Unilever, BAT, Danone, Pepsi. Érdekes módon megfigyelhető az FMCG szektor dominanciája, ami valószínűleg a dinamikus környezeti jellemzőkkel és a technológia specifikus szakértelem kisebb szerepével magyarázható. Vagyis kevésbé kritikus tényező a „szakértelem” a vezetőkiválasztás során, magától értetődőbb módon került előtérbe a vezetői – leadership – potenciál. Ezeknél a cégeknél a saját belső munkaerőpiacon is megvalósítható – sőt időnként kötelező – volt a 2-3 évenkénti előrelépés, az eltérő szakma/üzleti területeken és nemzetközi mozgással elérhető tapasztalat megszerzése.

Néhány példa jól mutatja ezeknek a belső karrierutaknak a dinamizmusát:

  • X alany 17 év alatt 7 pozíció 3 országban, 3 iparágban egyetlen cégcsoporton belül
  • Y alany 17 év alatt 6 pozíció 3 országban, végig járva a teljes ranglétrát a területi képviselőtől a Country Manager pozícióig.
  • Z alany 13 év alatt 5 pozíció, 4 teljesen különböző földrajzi régióban, valamint egy belső képzési program kidolgozása és megvalósítása a világ minden részén megtartott tréningekkel.

Általában az is megfigyelhető, hogy FMCG iparágban a marketing és az értékesítési terület kínálta a legbiztosabb előrelépési utat, míg egy komplex, több iparágban is jelenlévő cég esetében a pénzügyi terület lehet ilyen gyorsító pálya.

Hasonló munkaerő áramlási stratégiát valósítanak meg a nemzetközi nagy stratégiai és üzleti tanácsadó cégek is, de ezeknél már jellemző a szakértelem kitűntetett szerepe, ennek hatására pedig ritkább a szakmaterület váltás egy-egy vezető karrierjén belül. A dinamikus iparági fejlődés a telekom és a IT szektorokban kínált még cégen belüli hosszú távú fejlődési lehetőséget interjúalanyainknak, de itt már ritkábbak voltak a cégeken belüli mozgások, akár országok akár szakma területek között.

Összességében 12 interjúalanyra mondható el, hogy sikerült erre az egy cégen belüli hosszú távú karrierívre építeniük saját vezetői életpályájukat, ő közülük kerültek ki a legmagasabbra jutók és legmagasabb jövedelmet keresők.

Feltűnő azonban, hogy már mindegyikük ennek a karrier ívnek a záró részénél jár, szinte mindannyian elhagyták már „nevelő” cégüket. Az „up or out” munkaerő áramlási stratégiának lényegi eleme, hogy miközben erős a nyomás az előre lépésre, egyre kevesebb pozícióért folyik a verseny. Így előbb-utóbb eljön az idő, amikor érdemes lehet átváltani a nevelő cégnél összegyűjtött karrier tőkét – know-how, sokszínű nemzetközi, szakmai és üzleti tapasztalat – egy kisebb, de biztonságosabb karrierépítési potenciállal kecsegető cég felsővezetői pozíciójára. Karrierjük fontos lépése ez, hiszen nagy a veszély, hogy a fáradtságosan összegyűjtött tőkéjüket aprópénzre váltják és karrier zsákutcában kötnek ki. A megfelelő cég kiválasztása mellett a jó időzítés is számít, és mint láttuk a jelen munkaerőpiaci értékítélet mellett, a legtöbben úgy látják, hogy még bőven az 50 éves életkoruk előtt érdemes meghozni ezt a döntést.

 

Összegzés

A vizsgált vezetők karrierútja feltehetően a mai pályakezdők számára is releváns üzenettel szolgál. A hosszú távú sikeres karrierív titka röviden összefoglalva a következő: az egyetemi diplomád (master) megszerzése után egy olyan cégnél helyezkedj el, amely rendelkezik saját belső, lehetőleg minél hosszabb távú és nemzetközi lépéseket is lehetővé tevő tehetségprogrammal. Használd ki a program kínálta oldal irányú – eltérő funkcionális és üzleti területeket – is érintő mozgásokat is. A megfelelő nemzetközi tapasztalat megszerzése után ütemezd jól a kilépésedet egy olyan céghez, amely tárt karokkal várja a máshol kiképzett tapasztalt vezetőket.

Végül egy kifejezetten szomorú szívvel megfogalmazott tanács. Az interjúkból az is kiderül, hogy a jelenlegi munkaerő piacon egyes támogató szakmai területeket – például HR és pénzügy – leszámítva nem érdemes iparágváltással próbálkozni. Az interjúalanyok azt igazolták vissza, hogy jelenleg sem a felvételiztető HR-esek, sem a fejvadászok nem preferálják az új iparágakkal kísérletező vezetőket. Az olyan jelölteket értékelik, akik éppen azt csinálták, éppen úgy, mint amire most szükségük van. Sajnos, ez a tapasztalat éppen ellentétes a karriermenedzsment szakirodalom horizontális lépéseket, és a kísérletező újrakezdéseket bátorító üzeneteivel.

“Voltam pár fejvadásznál, semmi konkrét ügy, csak általános beszélgetésre. Hát túl sok jó hírük nem volt. Egyikük egyszerűen fogalmazta meg: az elmúlt 3-4 évben mindenki annyira biztonságra játszik, hogy első számú vezetőt szinte kivétel nélkül házon belülről hoznak, ha meg nem első számú vezetőről, hanem speciális területről - termékfejlesztés, sales, akármi – van szó, azt meg egy másik hasonló multitól, olyat, aki 5 éve ugyanazt a területet vezeti. És én ebbe nem nagyon illek bele.” (Interjúalany)

Címkék:
battila68

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu