logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2018.04.20 - 7 éve
officeathome

Kárt okoz a cégeknek a home office?

Ellehetetlenül a csapatmunka, konfliktushelyzetek alakulnak ki az alkalmazottak között, csökken a hatékonyság, ellenőrizhetetlenné válik az elvégzett munka mennyisége – újabb rémhírek a home office bevezetésével kapcsolatban. Leh

Ellehetetlenül a csapatmunka, konfliktushelyzetek alakulnak ki az alkalmazottak között, csökken a hatékonyság, ellenőrizhetetlenné válik az elvégzett munka mennyisége – újabb rémhírek a home office bevezetésével kapcsolatban.

Lehet, hogy rossz az egész koncepció és teljesen értelmetlen a home office akár csak részleges bevezetése is? Több magyar cég az otthoni munkavégzés csökkentését vagy teljes megszüntetését tervezi, de külföldi példák is akadnak, amelyek ezt az irányt támasztják alá.

Összekacsintás főnök és beosztott között

Szögezzük le: a home office nemcsak a cégek egyértelmű költségcsökkentési szándékai miatt lett egyre népszerűbb, munkavállalói oldalról is nő a nyomás a bevezetésére. A fent említett cégek ennek ellenére gondolnak a visszatáncolásra, mondván: a home office bevezetésének következtében ellehetetlenült a csapatmunka, konfliktushelyzetek alakultak ki az alkalmazottak között, csökkent a hatékonyság, ellenőrizhetetlenné vált az elvégzett munka mennyisége.

De vajon hogyan kezdtek bele a fent említett cégek az otthoni munkavégzés bevezetésébe? Az esetek többségében mindössze annyi történt, hogy egy körlevélben kihirdették a home office-ban eltölthető munkanapok számát, és ezzel a munkavállalói igények kielégítésre kerültek. A bevezetés még egyszerűbb módja volt az esetek egy részében egy hallgatólagos megállapodás a főnök és a beosztott között, amolyan összekacsintás: „néha lehet otthonról dolgozni”. Ezzel ki is húzták a rugalmas foglalkoztatás témakörének méregfogát, hiszen aki elég kitartóan kérte, annak megnyílt a lehetőség az otthoni munkavégzésre.

Az elején minden jól működött

A kezdetekről szóló beszámolók egytől egyig arról szólnak, hogy „az elején minden jól működött”. Az alkalmazott elégedett volt, spórolhatott az utazási költségeken és időn, napközben lehetősége nyílt kisebb-nagyobb magánjellegű ügyek elintézésére. A vezető is csak pozitívumokat könyvelt el, hiszen eggyel több elégedett alkalmazottja volt.

De megfelelő előkészületek hiányában veszélyeket is rejt az otthoni munkavégzés bevezetése. Ahogy telnek a hónapok, már nem csak az előnyök érezhetőek, több területen is jelentkezhet hatékonyságcsökkenés, személyzeti probléma, attól függően, milyen területen volt a legnagyobb hiányosság a bevezetésben.

A tisztázatlan szabályrendszer kollégák közti konfliktusokat eredményezhet. Ha nem tisztázottak az otthoni munkanapra vonatkozó követelmények, előfordulhat, hogy a munkavállaló amolyan szabadnapnak tekinti ezt a napot. Ennek ellenkezője is igaz lehet, akadnak olyan lelkiismeretes dolgozók, akik még ebédelni sem mernek elmenni, nehogy éppen akkor keresse őket a főnök.

Széthullik a csapat, már egy megbeszélést sem lehet összehívni, hiszen egyik kolléga éppen otthonról dolgozik, de nem elérhető Skype-on és az információáramlás is annyira nehézkessé vált. Valamit tennie kell a vezetőségnek, hogy minden visszatérjen a régi kerékvágásba.

Vedd el a home office-t, elveszed a kedvét is!

A home office-kudarcok zárása ráadásul rendre rossz irányt vesz: az okokat feltáró nyomozás helyett kizárólag a tünetekre figyel: az otthoni munkavégzés bevezetése óta nem működnek jól a dolgok, a legegyszerűbb megoldásnak az tűnik, ha szép lassan visszavonják vagy véglegesen meg is szüntetik a rugalmas munkavégzés lehetőségét.

Ennek az eredménye pedig törvényszerű: nagymértékű munkavállalói elégedetlenség, ami növekvő fluktuációhoz vezet, hiszen azok, akik egyszer már tapasztalták a távmunka előnyeit, olyan vállalatnál szeretnének dolgozni, ahol ez a lehetőség adott.

Ez az állítás olyannyira megállja a helyét, hogy találkoztunk olyan óriáscéggel, amely a home office megvonásával sikeresen elérte a kötelező létszámleépítési célt…

Kell egy szakértő partner

De vajon mit tehetnek a cégek, hogy ez ne történjen meg? Jó hírünk van! Tudjuk a választ. De a megoldáshoz segítségre is szükség lesz.

Minden átalakítás komoly előkészületek igényel, amire a cégek nagy hangsúlyt fektetnek. Miért ne tennék ugyanezt a rugalmas munkarend kialakítása esetén is!? Azok a vállalatok, amelyek ezt komolyan veszik és figyelmet fordítanak egy „home office policy” kialakítására, ezen a különleges területen szakértő partnerek bevonásával átnézik a folyamataikat, alaposan megvizsgálják a bevonható munkaköröket: precíz előkészületeket tesznek a sikeres bevezetés érdekében, alkalmazottaik tréninget kapnak, amelynek során olyan készségeket sajátítanak el, amelyek nagyban megkönnyítik az otthoni munkavégzést.

Ezeknél a cégeknél hosszú távon is jól működik a rugalmasság, térben és akár időben is, biztos talajra építkeznek, így nemhogy növekvő fluktuációval, de hosszú távon is elégedett, lojális munkavállalókkal és növekvő hatékonysággal számolhatnak.

Gondoljuk át alaposan az otthoni munkavégzés bevezetését, megéri az időráfordítás!

http://officeathome.net/index.php/submit-an-article

Címkék:
officeathome

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
OFFICE@HOME

Hatékony otthoni munkavégzés

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu