logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.07.20 - 10 éve
#ZPHungary18

HR szoftverek eljövendő világa

A technológia elképesztő ütemben fejlődik. Alig egy évtizede az íróasztalon összekábelezett gépeinket pár éve táskákban, tegnap a zsebünkben, ma már a csuklónkra csatolva vihetjük haza. Sőt, ma már nem csak trendi egy új technol

A technológia elképesztő ütemben fejlődik. Alig egy évtizede az íróasztalon összekábelezett gépeinket pár éve táskákban, tegnap a zsebünkben, ma már a csuklónkra csatolva vihetjük haza. Sőt, ma már nem csak trendi egy új technológia használata, de a viselhető okoseszközök révén a divat alkotóeleme is lett.

 

Technológia, ami beborít

A viselhető technológia segítségével adatokat gyűjthetünk és ezeket önismeretünk fejlesztésére használhatjuk. Mérhető lett az elfogyasztott kalóriáink mennyisége, a megtett lépéseink száma, vagy akár a hangulatunk és megannyi más dolog is. Az emberek habzsolják az adatokat, gondoljunk csak az aktivitásmérő eszközök népszerűségének növekedésére, mint például a Nike Fuelband, vagy a többi vezeték nélküli viselhető eszközre, ezernyi telefonos applikációra és a viselkedésünkre gyakorolt meghökkentő hatásukra.

A HR szoftverek tervezőit is megfogták az emberek mindennapi tevékenységeinek nyomon követésében rejlő lehetőségek. Mindaz, ami eddig a különc felhasználók furcsa hóbortjának számított, hirtelen a figyelem középpontjába került, megváltoztatva a szoftverfejlesztők és a HR szakemberek hozzáállását is. De a mobil- és viselhető eszközök innovációja csak kis szelete annak a technológiai tobzódásnak, ami ma körbeveszi a HR egyébként eddig érthetetlenül elhanyagolt informatikai hátterét.

A Gartner kutatásai szerint 10 fő technológiai trend (Top 10 Strategic Technology Trends for 2015) fogja a vállalatok elkövetkezendő 3 évét meghatározni. Ezek a trendek az innováció három fő csoportjába sorolhatóak:

(1) természetesen az első csoport a vállalatok digitalizálódásának technológiai hátterére hat,

(2) a digitális terek kiterjedése miatt egyre nagyobb szükség van a virtuális és a fizikai világok közötti átjárás támogatására,

(3) és egyre komolyabb szerepet kap az így kinyert adatokra épülő elemzések fejlesztése.

 

Keresem az embert

A technológiai fejlődés biztosítja számunkra a kényelmet, a nagy adatok elemzésével megjósolhatjuk az eseményeket és eljöhet az az idő, amikor a magánéletben sokszor oly nehéz döntéseket is egy alkalmazás hozza meg helyettünk, levéve ezzel a felelősség terhét a vállunkról. Mindezeken elgondolkodva, egyetlen egy dolgot hiányolok: az embert. Viselkedésünk, gondolataink nem jellemezhetőek pusztán számok összességével, súlyozásával és egyéb matematikai műveleteivel.

Ezt a közelgő „Szép új világ”-ot ábrázolja zseniálisan két izraeli diák, Eran May-raz és Daniel Lazo 8 perces alkotása, a Sight, amelyben egy fiatal szoftvermérnök átlagos napját élhetjük át. Ebben a rövid, futurisztikus látomásban benne van szinte minden, amiről a Gartner tanulmánya szól. A mindenható technológia ott van a nappaliban, a konyhában, de hatással van a hálószobára is. A rengeteg sci-fibe illő eszköz között azonban hol találjunk meg önmagunkat? A kérdés nyitott, a válaszhoz azonban az emberre kell koncentrálnunk.

https://www.youtube.com/watch?v=lK_cdkpazjI

Ezt tette a StarBucks alelnöke is, aki pár évvel ezelőtt a cég problémás időszakában nem a milliókért megrendelt BigData elemzésekben mélyült el, hanem személyesen elutazott a kávézóiba a munkatársaival beszélgetni. Így személyesen tapasztalhatta meg, amit az adatok nem tudtak volna kimutatni: a probléma a munkatársak elköteleződésével, demotiváltságával van. Ezen pedig nehezen segít önmagában egy sima technológiai fejlesztés.

 

Gamification – technológia emberibb arca

Ahhoz, hogy mára a science-fiction történetek kütyüi nyárvégi leárazások részei lehessenek,  több kellett, mint egy egyszerű fejlesztés. Kellett az alkotók nyitottsága, másként gondolkodása. És kellett az is, hogy mi, a felhasználók befogadóak legyünk a használatukra.

Az elmúlt években a vállalati szakemberek is egyre nyitottabbá váltak a nem szokványos megoldások alkalmazására, és ahogy mi, a felhasználók egyre több időt fordítottunk különböző videó- és mobiljátékokra, úgy lett egyre elfogadottabb a játékos megoldások alkalmazása az élet különböző területein. Mára a gamificationt – játékosítás, azaz játékelemek használata az élet játékon kívüli területein – nagy sikerrel alkalmazzák a nagyvállalati HR számos területén, így például toborzásban, képzés-fejlesztésben és a munkavállalói elégedettség növelésében.

A megváltozott vizualitás, az egyszerű célok, a követhető jutalmazási és visszajelzési rendszer és a ranglisták átláthatóvá és érthetővé teszik a vállalati célokat. A terület sikerességét alapvetően a módszer viselkedési változások kialakításában illetve készségek fejlesztésében mutatott hatása adja, de a módszertannak óriási szerepe van a technológiai eszközök egyszerűbb és felhasználó-centrikusabb kialakításában.

 

A változó szervezetek világában

 

HR

Ahogy a technológia változik és keresi az emberibb arcát, úgy kezd változni a cégek szervezeti felépítése is. Ma már egy csak felülről lefelé építkező vállalati hierarchia egyre nehezebben tartható fenn. A cégek csökkentik méretüket és funkciókat szerveznek ki, a munkatársaknak lehetőségük van otthonról végezni munkájukat, kapcsolatuk a menedzsmenttel fokozatosan átalakul, hiszen távmunka esetén senki nem járkál a folyosókon... Ez már bizalomról szól, a csapat tagjainak maguknak kell nyomon követniük és megállapítaniuk hogyan haladnak céljaik elérésével.

 

Ennek a folyamatosan átalakuló szervezeti környezetnek köszönhető a teljesítménykövetés, a vállalati szintű játékosítás, a projekt és csapatmunka tervező programok, vagy akár a céges közösségi hálók virágzása. Nem a felettese ellenőrzi már a dolgozót és nem is csak a szoftverek.

 

Mit tartogat a jövő?

A HR világát és a dolgozói elkötelezettséget övező újfajta látásmódot tekintve a vállalati HR technológia céljának bizony meg kell változnia. Az emberi tettek, a viselkedés roppant összetett, tele van a munkahelyen is jelen levő érzelmekkel. Ezeket pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni a technológia alkalmazása során, ha a vállalatok boldog, elkötelezett és ténylegesen motivált dolgozókat szeretnének soraik között tudni, akikkel képesek elérni a kitűzött céljaikat.

 

Vendler Balázs

a MarkCon Csoport ügyvezetője és a Games for Business alapítója

a Personal Hungary „HR Informatika” területének szakértője

Címkék:
#ZPHungary18

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Zukunft Personal Hungary

Az interaktív HR élmÉNy!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu