logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.07.03 - 5 éve
scotwork

Árcsökkenés

Elektromos autót vezetek 4 éve. Barátaim eleinte hitetlenül tekintettek rám, hogy én, aki hosszabb távokra szoktam vezetni, miért vállalom annak kockázatát, hogy egy olyan autót veszek, amelyik bárhol lemerülhet – esetleg pont egy autópályán. Önelégülten vágtam vissza azzal, hogy mennyivel többet költenek ők tankolásra, mint én az elektromos autó töltésére...

Nem voltam szakértője a témának, de az elmúlt 4 évben mindnyájan megismerhettük a klímaváltozás tényét, sokkal többet megtudhattunk a dízelmotorok károsanyag kibocsátásáról és az elektromos autók hatótávolsága is jelentősen megnőtt. Mindezek eredményeként sokkal több ember akarja lecserélni belsőégésű motorral hajtott autóját egyenértékű elektromosra. A magas üzemanyagárak és azok várható további emelkedése ugyancsak ezt erősítették egészen a karanténig.

Az olajpiac ekkor bedőlt. Nem csak az üzemanyagok ára esett a repülés, a vonatközlekedés és az autóhasználat mellőzésének következményeként, hanem az ipari termeléshez használt kőolaj ára is zuhant, mert a termelőüzemek nagy része leállt. Egy ponton az olajkitermelők leálltak az értékesítéssel, és elkezdték az olaj szétosztását, mert raktározási kapacitásaik megteltek.

Ami viszont a mai újságok címlapjain felkeltette a figyelmemet, az a hír, hogy „Az infláció négy évvel ezelőtti szintre húzódott”. A rettenetes gazdasági mutatók közötti jó hír, hogy az Egyesült Királyság inflációs szintje májusban 0,5%-ra esett, a 2%-ot meg nem haladó tervezettel szemben. Ez elsősorban az üzemanyagárak meredeken bekövetkezett esésének következménye, egy-egy szupermarket benzinkútján már könnyen lehet akár 1£/liter áron is üzemanyaghoz jutni. (Érdekes ellenpélda a sütemények, édességek és az áfonya árának emelkedése, mivel a britek nagy része a karantén idején hobbi nassolóvá vált.)

Bizonytalan időkben nem támaszkodhatunk a megszokott elvárásokra. A korábban kiszámítható üzemanyagárak az elektromos autókat vonzóbbá tették. Azonban 1£ vagy még annál is kevesebb literenkénti üzemanyag árnál az elektromos autók nyújtotta előnyök már kevésbé érzékelhetőek, különösen, ha az üzemanyag ára tovább csökken. A jó érzésünk, hogy egy karbonsemleges autó megvásárlásával teszünk valamit az éghajlatváltozással szemben,  nyomban szertefoszlik, amikor tudomásunkra jut, hogy az ipari termelés visszaesése járul hozzá igazán a károsanyag kibocsátás nagymértékű csökkenéséhez (áprilisban az Egyesült Királyságban például 31%-al esett vissza). Ebben az esetben még egy benzines autó használata sem változtat sokat az eredményen. A kormány érzékelve mindezt, felülvizsgálja az elektromos autók állami támogatásának lehetőségét, és azt rebesgetik, hogy a támogatás akár a 6000£-ot is elérheti autónként. Mindeközben a gépkocsik – hagyományos és elektromos egyaránt – értékesítése beállt, és várhatóan alacsonyan is marad, mivel a vásárlók átértékelik döntéseiket és legtöbben inkább kivárnak.

(Itt jegyezzük meg, hogy épp ezekben a hetekben jelentett be a magyar kormány is hasonló intézkedést és emelte meg – limitált darabszámra ugyan – az elektromos autók állami támogatásának mértékét – a fordító megjegyzése).

Mindezek felvetik azokat a kérdéseket, amik a tárgyalókat is foglalkoztatják hiperbizonytalan időkben. Amikor az adatok zavartkeltőek és a jövő kiszámíthatatlan, a legkézenfekvőbb lehetőség, hogy a megállapodásokat felfüggesztjük. Ez pont az ellenkezője annak, amire a gazdaság beindításához szükségünk lenne. Azt tanácsoljuk, maradjunk reálisak, pozitívak és legyünk egy kicsit bátrak! Kössünk időhöz kötött megállapodásokat, és így, ha a trendek változnak, nem lesz megkötve a kezünk túl sokáig! Gondoljuk át, hogyan tudjuk megértetni fenntartásainkat és aggodalmainkat tárgyalópartnerünkkel pozitív és meggyőző módon! Eltérő álláspont esetén fogadjunk tárgyalópartnerünkkel! Például ha Ön elektromos autót vásárol, mielőtt a kormány ismertetné az új támogatási mértéket, egyezzen meg az eladóval, hogy ha az állami támogatás mértéke nő, akkor az elvesztett támogatáson közösen osztoznak (a kereskedő most köt üzletet, de megegyeznek, hogy az elesett támogatás felét átvállalja, amennyiben az még az idén változna)!

Egyébként mi a véleményem az elektromos autókról? A jövőt jelentik, történjen bármi is az olajárakkal. Ha egyszer beleül és vezeti, sosem tér vissza a régihez! Próbálja ki!

Stephen White – Chairmen, Scotwork UK írásának fordítása


 [EK1]Nekem ez nem érthető. Minek az ára csökken?

Címkék:
Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika scotwork tárgyalásikészség-fejlesztás tárgyalási tréning tárgyalási készségfejlesztés profitárgyaló blog tárgyalás blog scotwork tárgyalás blog
scotwork

Átalakítjuk a világ hozzáállását a tárgyalásokhoz!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Scotwork

Tárgyalási tippek olvasmányos történeteken keresztül a Scotwork nemzetközi trénereinek tollából magyarul. Fejlessze tudását, ismerje meg ahogy a profik gyakorolják a tárgyalás művészetét és kapjon ötleteket saját tárgyalásihoz! Legyen Profi Scotwork Tárgyaló!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu