Ha azt mondom Coca-Cola, mire gondolsz? Márkaimázs alapok
Az egyes márkanevek különböző érzéseket keltenek bennünk. A Coca-Cola bennem a jókedv érzését kelti, a Volvo név biztonságosságot sugall, a Rolex szó hallatán a luxus érzése jut az eszembe. Miért van ez? A fenti márkák hosszú
Az egyes márkanevek különböző érzéseket keltenek bennünk. A Coca-Cola bennem a jókedv érzését kelti, a Volvo név biztonságosságot sugall, a Rolex szó hallatán a luxus érzése jut az eszembe. Miért van ez? A fenti márkák hosszú évek szorgalmas munkája áll a háttérben.
Kisgyermekként megtanuljuk az egyes szavak jelentését, úgy mint kutya, anya, cipő és még sorolhatnám. Iskolásként újabb szavakat tanulunk meg: szorzás, szótag, főnév, stb. Majd szakmát tanulunk és elsajátítjuk a hivatásunkra jellemző kifejezéseket is.
Tehát elmondhatjuk, hogy egész életünkben új szavakat tanulunk meg. A márkaimázs az ember tanulási képességére épít: lényege, hogy bizonyos szavakat, ún. márkaneveket tulajdonságokkal ruház fel. Sőt, ha jobban belegondolunk nem is tulajdonságokkal, hanem érzetekkel ruházzák fel a szavakat az ügyes marketingesek: egy üdítőital márkaneve boldogságot sugallhat, egy mosópor neve összefolyhat a tisztaság érzetével, egy autómárka neve pedig jelenthet biztonságot, luxust vagy családiasságot is.
Hogyan építik a nagy cégek márkáik imázsát? A márkaimázs építése komplex marketingmunkát igényel, bonyolult, összetett feladat megvalósítani, megérteni azonban könnyű. Meg kell tudnunk a fogyasztók kielégítetlen vagy rosszul kielégített igényeit, illetve rá kell jönnünk, hogy milyen ún. látens igényeik vannak. Látens igényre a legjobb példa a televízió, 100 évvel ezelőtt: senkinek sem hiányzott, mivel nem tudták, hogy létezik, de amikor elérhetővé vált, mindenki vásárolt egyet magának. A márkaépítés első lépése tehát az igényfelmérés. Az igényfelmérést a termék elkészítése követi: mi az, ami kielégíti a vevők igényeit?
Az előbbi gondolatmenetet meg is lehet fordítani, azaz legyártok egy terméket és utána megpróbálom eladni. Az ipari korban például ez volt jellemző. A mai felgyorsult világban viszont már könnyebb a fogyasztói igények felmérése Internet vagy telefon segítségével, ezért célszerű a márkaimázs építését piackutatással kezdeni.
A fogyasztói igényeket azonban nem lehet termékekkel kielégíteni: a fogyasztó nem egy terméket akar, hanem egy érzést birtokolni. Nekünk sem gázkazánra van szükségünk, hanem melegre, igazából teljesen mindegy, hogyan lesz kellemes hőmérsékletű lakásunk (most eltekintünk az egyes fűtési technológiák közötti árkülönbségektől).
A márkaimázs építés nekünk munkavállalóknak azért fontos, mert mint arról már korábban írtam, a munkaerő piacán mi termékek vagyunk, a munkáltatóink pedig a fogyasztók. Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, magunkról is ki kell alakítanunk egyfajta márkaimázst. Érdemes már ma elkezdeni....gondolkodjatok rajta, milyen érzeteket fűznétek szívesen hozzá a Ti személyes márkátokhoz. Holnap folytatjuk.