Használd ki Maslow- t! (1. rész)
Maslow szükséglethierarchia piramisát mindenhol tanítják, sokan ismerik, bebiflázták legalább egy vizsgára. A vezetők mégsem használják ki eléggé az itt leírt tudást arra, hogy alkalmazottaikat motiválják vele. Pedig nagyon egyszer
Maslow szükséglethierarchia piramisát mindenhol tanítják, sokan ismerik, bebiflázták legalább egy vizsgára. A vezetők mégsem használják ki eléggé az itt leírt tudást arra, hogy alkalmazottaikat motiválják vele. Pedig nagyon egyszerű volna. Nem kell újat, nagyot alkotni, egyszerűen végig kell gondolatban menni a piramis részein és gondoskodni róla, hogy minden szinten ki legyenek elégítve az alkalmazottak szükségletei. Lássuk:
Lássuk először egyben a jól ismert ábrát, aztán szedjük részeire:
A primitívebb, alapvető szükségletek helyezkednek el a piramis alján, ezekre épülnek a magasabb szintű igények, szükségletek. (persze a mai nézetek szerint a szintek átjárhatók és oda- vissza kölcsönhatásban vannak egymással, de most ne bonyolítsuk a dolgot) Haladjuk lentről felfelé!
1. Fiziológiai szükségelt
Ide tartoznak a szomjúság, éhség, hőérzékelés, pihenés és az ezekkel kapcsolatos igények. A munkahelyen biztosítsunk alkalmazottainknak mindig elegendő és jó minőségű ivóvizet, lehetőség szerint kávét. Legyen klíma és jól működő fűtés is. Legyen természetes fény az irodában. Legyenek növények, tudjanak friss levegőt beengedni. Biztosítsunk a munkavégzés milyenségétől függően elegendő pihenőidőt. Szerezzünk be, az alkalmazottak kényelmét szolgáló apróságokat. Láb- és deréktámasz, nyugodt étkezési lehetőség, stb...
2. Biztonság
Elsősorban a megfelelő anyagi juttatásokkal biztosíthatunk dolgozóinknak biztonságot. De ide sorolható még az egyéb, kereset kiegészítésként kapott juttatás. Pl. céges biztosítás kötése, nyugdíj előtakarékosság, étkezési jegyek, cafetéria, biztonságos munkakörnyezet. A biztonságérzetet javítja még, ha a munkavállaló tudja, számítanak a munkájára. Ha hosszabb betegség, szülés esetén sem kell attól tartania, hogy nem lesz meg már a helye, mire vissza tudna jönni.
3. Társas/ szociális igény
A csapathoz tartozás élménye kielégítheti a szociális szükségleteket. Ha egy csapat vagyunk s közös céllal dolgozunk, az motiválhat mindenkit hosszú távon. Nő a lojalitás, az alkalmazottak szívesebben válnak elkötelezetté. Ezt segíthetik a csapatépítő utazások, közös üzleti ebédek. Születésnapok, ünnepek megtartása. Egyenpóló.
Az utolsó két szükséglettel külön bejegyzésben foglalkozom hamarosan. Tarts velünk akkor is!
Iratkozz fel Te is ingyenes Önmarketing tanfolyamunkra!