Közösségi szolgálat- mit üzen a fiataloknak a kötelező önkéntesség?
2016 - tól az érettségi vizsgára jelentkezés előfeltétele lesz, hogy minden diák 50 óra közösségi szolgálatot végezzen középiskolai tanulmányai során. Nálunk még új dolog, az óceán túloldalán már rég bevett szokás. Miért
2016 - tól az érettségi vizsgára jelentkezés előfeltétele lesz, hogy minden diák 50 óra közösségi szolgálatot végezzen középiskolai tanulmányai során. Nálunk még új dolog, az óceán túloldalán már rég bevett szokás. Miért keltett mégis ekkora ellenállást ez a törvény? Mit üzen a fiataloknak a kötelező önkéntesség?
Ami kötelező, az jó már nem lehet?!
A lényeg itt a KÖTELEZŐ jelzőn van. Ha valami már kötelező, muszáj, nem szabadon választott az egy tinédzserkorú fiatalnak mindig teher. Gondolkodás nélkül ellenállást vált ki, mert a lázadó ösztön kerekedik felül.
"Azt várják tőlünk, hogy felnőttként viselkedve segítsünk másokon, de mindezt úgy teszik, hogy nem bízzák ránk a döntést. Eldöntik helyettünk, hogy csináljuk és kész. Most akkor felnőttek vagyunk, vagy gyerekek?" (T. Nándor, 15 éves budapesti diák)
A másik tüske a szóösszetétel miatt van: "Rendben van, hogy köteleznek valamire, de ne csináljanak úgy, mintha ez az én ötletem lett volna!" (E. Erika, 16 éves budapesti diák)
Sokan úgy vélik, az ötlet, hogy önkéntesként munkát vállaljanak és ezzel másokon segítsenek, alapvetően jó dolog. Szívesen csinálnák. Amíg nem volt kötelező, mégis kevesen éltek ezzel a lehetőséggel.
Kicsit olyan ez, mint amikor a nyuszika répatortát áhít a boltban, amíg nincs. Amint kapható, máris úúúútálja a répatortát.
Milyen lehetőségeket rejt?
Az alapelvek és az, hogy milyen szempontok alapján válasszon a diák munkát elég nagy mozgásteret biztosítanak:
A diákok értékeik mentén válasszanak - állatbarát, környezetvédő, humanitárius? Olyat válasszon, amihez érzelmileg kötődni tud.
A helyi közösség érdekeit szolgálják- a valahová tartozás, a csapatszellem érzését növelheti a fiatalokban. Az, hogy nap, mint nap láthatják munkájuk gyümölcsét, motiváló lehet. (pl. ha segített kitakarítani a parkot, ami mellett minden nap elhalad iskolába menet)
Olyan tevékenységet válasszanak, mellyel saját személyiségüket, különféle készségeiket fejlesztik- kommunikációs készség, empátia, önfeláldozás, nagylelkűség. Csupa olyan tulajdonság, mely dísze lehet későbbi személyiségének.
Személyes véleményem szerint az alap ötlet nem megvetendő és hasznára válhat majd az ifjúságnak. Lehet, hogy itt is csak a nem megfelelő kommunikációval volt a gond. Meglátjuk . Az idő majd eldönti, hogyan válik be a kötelező önkéntesség.
8 hetes online tanfolyam!