logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.11.01 - 2 éve
Szabó Csilla

Amit kínálunk: Karrierlehetőség

De vajon kinek az álmát kínálják? Kinek a karrierjében akarnak látni engem? Elég-e a lehetőség? Tudunk-e valódi karriert biztosítani? Nem csak a munkáltatói Tinder profilunk egyik sablonfilterét áruljuk?

Mindkét félben rengeteg bizonytalanság és kérdőjel villog, és ez nem véletlen.

A karriertervezés vagy karrierprogram a HR szent grálja. Ebben teljesedik ki  valamennyi HR részfolyamat sikeressége szorosan kapcsolódva a kolléga egyéni teljesítményéhez.

A jó karrierprogram kialakításának sok buktatója lehet. Van néhány olyan folyamat, érték és együttműködési igény melyek rossz működése vagy hiánya ellehetetlenítik a program működését.

Mi az elsődleges és nélkülözhetetlen? Az ambíciózus kollégák, akiket a hard és/vagy soft skilljeik a karrierépítésre alkalmassá tesznek. Ahhoz, hogy ez a bázis kialakuljon nagyon fontos, hogy optimális legyen a toborzás.

Itt álljunk meg egy szóra… Mit keressen a toborzó? Mi az a karrier, hogyan azonosítom, hogy a jelentkező mire vágyik? Mi érték számára és mi az, ami nem motiválja?

Nézzük először mi a karrier. Abban hiszek, hogy a karrier mindenkinek vagy legalábbis personaként azonosítható csoportonként más és más. Van, akinek a pénz és a pénzből vásárolt különféle státuszszimbólumok jelentik. Van, akinek az az érzés, hogy „hatalma van mások élete fölött”. Van aki egy jól hangzó pozíció megnevezéssel szeretne elkápráztatni másokat. Van, akinek az a vágya, hogy egy csapat élén olyan leadként álljon, akit elismernek és követnek. Van, aki a lehető legjobban akarja végezni a munkáját, úgy hogy arra büszke lehessen, saját maga miatt és nem feltétlenül a mások elvárásaink akar megfelelni. Egy szellemi munkát végző ember vágyhat vezetői pozícióra, de vágyhat arra is, hogy szakértőként találja meg a maga flow élményét. Ez igaz a fizikai munkát végzőkre is. A karrier kérdése is oda vezet minket, hogy azt a bizsergető és egyben megnyugtató flowt megkapjuk. Mindegy, hogy horizontális vagy vertikális előrelépés hozza el számunkra.

Napjainkban a Z generáció az individuum és a szabadság hangsúlyosságát képviselik. Számukra már az a karrier, ha megkapják a lehetőséget az önmegvalósításra, ha azt érzik, hogy értéket teremtenek és nyomot hagynak a világban. Vágynak arra, hogy láthatóak legyenek. A státuszszimbólumok kevésbé jelentősek, sokkal nagyobb értéket jelent az „alkotói” szabadság és a munka-magánélet egyensúlya. Persze álszentek ne legyünk, az anyagi megbecsülés is ott van a listán, de azt már magától értetődőnek tekintik, hogy a munkájukkal arányos a juttatásuk. A személyes véleményem az, hogy ez vágy minden generációban benne van, csak a kifejezése megy máshogy.

Ha már sikerül azonosítani, hogy mire vágyik a reménybeli kolléga, akkor bele kell tudnunk helyezni abba a mátrixba, amit a vállalati kultúránk és a vállalati jövőképünk összessége alkot.

Itt meg is érkezünk a következő két nagyon fontos kérdéshez.

Milyen az általunk képviselt vállalati kultúra? Transzparens és organikusan fejlődik, vagy csak elszenvedik a kollégák? Más karriervággyal fog érkezni az, aki egy nyitott, dinamikus, magabiztos attitűddel érkezik és más annak a karriervágya, aki a munkában nem az örömöt, kiteljesedést keresi, hanem a megélhetéséhez szükséges rossz. Ezek a kölcsönös elvárások teszik ki az egymáshoz kapcsolódás alapját. Ha a vállalkozás, mint entitás nem tudja, vagy nem jól azonosítja önmagát, akkor tervezni sem tud, nem lesz követhető stratégiája, amihez kapcsolódni lehet, aminek a jövőbemutató fejlődése a záloga a munkavállaló számára a személyes fejlődéséhez.

A fejlődés gondolata visz minket tovább a következő 2 nagy HR funkcióhoz, melyek a teljesítménymenedzsment és a képzésszervezés. Szorosan kéz a kézben járnak és nagyon jelentős az egymásra gyakorolt hatásuk. Mindkettő legfontosabb jellemzője, hogy nem lehet egyoldalú. Együttműködés és kompromisszumok egészséges egyensúlyából alakulhat csak ki.

A néhány évtizede berobbant teljesítményértékelés mára már a múlté, hiszen számos tanulmány bizonyította, hogy az egyoldalúan, jellemzően évente, a munkavállaló által elszenvedett értékelés az egyén személyiségére, teljesítményére és a közösség formálódására is egyaránt kontraproduktív módon hat. Ma már a karriermenedzsment útját járják az agilis vállalatok, ahol kölcsönösségen alapul a kommunikáció és egymás egyéni céljait teszik egy, közös érdekké. Nagyon melós feladat, sok munkát, odafigyelést, átgondolást, törődést igényel, de ne feledjük a népi bölcsességet, a rest kétszer fárad.

A képzések szervezése ugyanilyen elven működik és nem kevésbé fontos feladat. A következő írásomban egy kicsit ezt a témát fogom boncolgatni. Az viszont fontos, hogy amennyiben ez a két folyamat nem működik, akkor komolytalan karrierlehetőséget kínálni.

A karriermenedzsment fejlődése magába foglalja a tehetségmenedzsment fejlődését is, ami egy hosszabb távú, stragégiai szempontból jelentős eszköz. Napjainkban már nem csak a nagy multi vállalatok, hanem kisebb, hazai tulajdonú cégek is rendelkeznek belső talent poolokkal, akadémiákkal, melyek hatalmas előnyhöz juttatják a vállalatokat a munkaerőpiacon. Ez is megér egy hosszabb elemzést.

Ezeknek a blogbejegyzéseimnek nem az a célja, hogy minden részletében felfejtse a kiválasztott szakmai kérdést. Inkább csak továbbgondolásra ösztönző gondolatokat szeretnék felvetni. Ehhez az írásomhoz is azt a küldetést szeretném társítani, a felszín kapargatásával, hogy ebben a kérdésben sem tehetjük egyedüli felelőssé sem a vállalkozást, sem a munkavállalót.

Zárásként 2 üzenetet szeretnék megfogalmazni.

Az első a pályázóknak szól. Fontos végiggondolni a reménybeli munkáltatóval való találkozás előtt, hogy mi milyen értékajánlatot szeretnénk az asztalra kitenni. Az önismeret, az önvizsgálat a legbiztosabb eszköz a felkészüléshez. Ha már látjuk, hogy mi mire vágyunk és megvannak a karriercéljaink legyünk bátrak és kérdezzünk rá a fent említett folyamatok működésére, hogy mi a vízója, mi az identitása a vállalkozásnak. Milyennek értékelik a kultúrájukat, hogyan működik a teljesítménymenedzsment? Milyen képzésszervezési modellt alkalmaznak, van-e mentorprogram? Ha nincs vezetői pozícióra vágyakozás bennünk, akkor is van-e lehetőségünk a fejlődésre? A válaszok minőségében több információt fogunk kapni, mint gondolnánk. A személyes karrierünk a mi felelősségünk és számos lehetőségünk nyílik a megvalósításra még akkor is, ha éppen az aktuális munkáltatónknál nem élhetjük meg azt.

A második a HR-es kollégáknak és a vezetőknek szánt összefoglaló. Nem szabad sokkal, szebbet láttatni, mint ami a képességünk. Fontos, az értékeink és a képességünk kiemelése, hiszen lehet, hogy ma még nincs megfelelő teljesítménymenedzsmentünk, de dolgozunk rajta és őszintén álljunk bele abba, hogy éppen most egy mérföldkő már megvan és látjuk a következő lépést. Ehhez könnyebben kapcsolódik a vendégünk, mert akár ebben a munkában is láthatja akár a saját értékeit is. Nem szabad ezeknek a funkcióknak a fejlesztését, naprakésszé tételét megspórolni, mert ez súlyos, közgazdaságilag is kimutatható károkat okozhat a vállalkozásunknak. Ha nem vagyunk őszinték és reálisak, akkor lehet, hogy már a legelső találkozáskor elveszítjük a jelöltet, és tudjuk, hogy mindenki, akivel találkozunk hatást gyakorolhat a brandünkre. Egyre tudatosabb munkavállalók érkeznek a piacra, akiknek egyre több és több platform áll a rendelkezésükre, hogy véleményt formáljanak, amire utólag már nincs ráhatásunk.

A legfontosabb, hogy az egyéni karriervágyak adják az alapját a nagy, közös siker megvalósításának.

Egyedül nem megy!

Szabó Csilla

 

Fotó: kirill makes pics

 

Címkék:
Szabó Csilla

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Szabó Csilla

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu