logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.04.27 - 3 éve
Szervezeti Ombuds Egyesület

A szervezeti ombuds & a mediátor kapcsolata

A szervezeti ombuds és a mediációs tevékenység hasonlóságokat rejt magában, hiszen alapelveik és eszköztáruk hasonló, azonban a különbségeik egyértelműen elkülönítik őket egymástól.

Mielőtt a két tevékenység kapcsolatára kitérnénk nézzük meg a definíciókat.

Szervezeti Ombuds tevékenység:

A szervezeti ombuds tevékenység a munkavállalók részére egy megbízható és könnyen elérhető elsőlépésként bizalmasan- teljes titoktartás mellett- és informálisan a szervezeten belüli sérelmek, félreértések, panaszok, konfliktusok, egyenlőtlen és tisztességtelen bánásmód megoldásában nyújt támogatást. 
A szervezetre jellemző trendeket és konfliktusokat szisztematikusan tárja fel, ezáltal pontosan ki tudja szűrni a felmerülő káros hatású, ismétlődő folyamatokat, amelyek alááshatják a szervezet küldetését. Jelző funkcióként támogatja a vezetőség és a HR munkáját.

Mediációs eljárás:

Egy olyan folyamat, ahol mindenki elmondhatja saját véleményét, történetét félbeszakítás nélkül. 
Ahol egy harmadik, független és semleges fél segít a feleknek megérteni egymás nézőpontját. 
A mediátor a folyamat támogatója, a kommunikáció segítője, nem dönt a felek helyett, nem tanácsol, nem javasol megoldási lehetőségeket. Különböző eszközökkel segíti a feleket a szituáció megértésében, ami által a felek is meghallják és jobban megértik egymást. A felek dolga egymás meghallgatása, a nyílt kommunikáció és a másik fél véleményének tiszteletben tartása. 
A folyamat önkéntes, bármikor, bármelyik fél felbonthatja, ha kényelmetlenül érzi magát. A teljes ülést titoktartás kötelezi, tehát az ott készült jegyzetek megsemmisítésre kerülnek, az elhangzottak a jelenlevők között maradnak. A közvetítői eljárás titoktartási elvének köszönhetően elősegíti a nézőponti különbségek feltárását és egy esetleges közös megállapodás létrejöttét. 

A két tevékenység közötti hasonlóságok:

1. Alapelvek

Alapvetően mindkét szakember ugyanazokkal az alapelvekkel dolgozik.
  • Titoktartás
  • Függetlenség
  • Pártatlanság 
  • Önkéntesség
    A mediációs folyamattal ellenben – ahol az önkéntesség alapfeltétel- az ombuds direkt módón nem említi ezt, ugyanakkor általában önkéntes alapon keresik fel.
  • Informalitás
    Az ombuds tevékenység egyik legfontosabb alapelve az informalitást, hiszen ez különbözteti meg többi a szervezeti egységtől, míg a mediáció erre nem fektet hangsúlyt, ugyanakkor az is egy informális folyamatként működik, azonban igény esetén formális megállapodást születhet. 
    Mi a formális és informális folyamat közötti különbség? Ebből a cikkből megtudható.

2. Eszközök

Egy szervezeti ombuds a mediációs és coaching eszközöket használva támogatja a hozzáforduló problémáját feltárni és a lehetséges megoldásokat megtalálni.
  • Aktív figyelem
  • Visszatükrözés
  • Összegzés
  • Átfordítás 
  • Szükségletek feltárása

 

A két tevékenység közötti különbségek:

1. A támogatottak száma

A szervezeti ombuds egy személlyel, a mediátor két személlyel foglalkozik.

A mediátor egy adott konfliktus feloldásában támogatja és elősegíti a két fél közötti kommunikációt. 

A szervezeti ombuds elsőre egy személy problémájának megoldását támogatja. 
Amennyiben az ombuds rendelkezik mediációs képesítéssel és az esetben lévő felek is beleegyeznek úgy az ombuds mediálhat is, betartva a mediációs alapelveket, legfőképpen a függetlenséget és a pártatlanságot. 

2. Szervezeti visszacsatolás

A szervezeti ombuds visszejelző funkcióval is rendelkezik, a mediátor nem.

A legnagyobb különbség a két tevékenység között, hogy míg a mediátor nem ad szervezeti visszacsatolást, addig az ombuds szervezeti jelző funkciója, azaz a szervezetre jellemző trendeket és konfliktusokat szisztematikusan tárja fel, ezáltal pontosan ki tudja szűrni a felmerülő káros hatású, ismétlődő folyamatokat, amelyek alááshatják a szervezet küldetését. Jelző funkcióként támogatja a vezetőség és a HR munkáját. 

3. Jelenlét mértéke 

A szervezeti ombuds állandóan, a mediátor egy konkrét esetben van jelen.

Míg egy mediátort egy adott konfliktus feloldására hívnak be, addig a szervezeti ombuds állandóan jelen van a szervezetben, így azonnali támogatást nyújt és előrejelzést biztosít. 

 

A cikk szerzője: Mosonyi Diana - SZOE elnök

 

Címkék:
Szervezeti Ombuds Egyesület

Egyesületünk 2019-ben azzal a főcéllal alakult, hogy megteremtse és elterjessze a szervezeti ombuds értékeit hazánkban, azaz a szervezetekben előforduló panaszok, konfliktusok és problémák szisztematikus felmérését és azok informális kezelését. Feladatként határoztuk meg, egy olyan szakmai közösség létrehozását, amely a szervezetben felmerülő informális konfliktuskezelésben nyújt támogatást.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Szervezeti Ombuds Egyesület - SZOE

Szervezeti ombuds témákkal kapcsolatos írások olvashatók azaz a szervezetekben előforduló félreértések, panaszok, konfliktusok és problémák szisztematikus felméréséről és azok informális kezeléséről.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu