logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.03.18 - 14 éve
pannonwork

Naggyá válni...

Naggyá válni nem egyszerű. Azt hiszem, ezzel az állítással sok cégvezető egyetért. Amíg egy családi kisvállalkozásból 5-10 főt, aztán később 30-40 főt, vagy akár 80-90 főt foglalkoztató közepes vállalkozás vagy kisvállalat l

Naggyá válni nem egyszerű. Azt hiszem, ezzel az állítással sok cégvezető egyetért. Amíg egy családi kisvállalkozásból 5-10 főt, aztán később 30-40 főt, vagy akár 80-90 főt foglalkoztató közepes vállalkozás vagy kisvállalat lesz, a tulajdonosnak, vezetőknek számtalan problémával kell megküzdeniük. Vevőszerzés, versenytársak, finanszírozás, adózási kérdések, törvényesség, ellenőrzések, és még hosszasan sorolhatnánk a kihívásokat. Ezek sorába tartozik a személyi állomány mennyiségi (új munkatársak felvétele) és minőségi (oktatások, képzések) fejlesztése is, mely – kiegészülve a juttatási csomagok, jövedelmek tervezésével, karriertervek-életpályák megalkotásával, és még néhány elemmel, az úgynevezett „Humán Stratégiát” alkotják – szintén sok fejtörést, gondot okozhat a fejlődő vállalkozás vezetőinek. Természetesen más-más problémával szembesül egy háromfős vállalkozás, mint egy 80 dolgozónak munkát adó cég. Vizsgáljunk meg e problémák közül néhányat, a teljesség igénye nélkül!

Kit vegyek fel?

Magyarországon nagyon sok vállalkozás „kényszervállalkozásként” indult, megszűntek cégek, kiszerveztek tevékenységeket, a volt alkalmazottaknak valamit kezdeniük kellett az életükkel. Sokan belevágtak különféle vállalkozásokba, amelyek túlnyomó többsége azonban csak egy „saját munkahelyet” jelentett valójában. Az angol nyelv a magánvállalkozókat „ön-foglalkoztatottnak” (self-employed) nevezi, nem véletlenül. Igazi vállalkozásról akkor beszélhetünk, ha a tulajdonos valamennyire (ha nem is teljesen) függetleníteni tudja magát a vállalkozás napi gondjaitól. Ez nem egyszerű feladat, és a legtöbb esetben azzal jár, hogy a vállalkozásba munkatársakat kell felvenni. Na de kit? A családtagot, aki kedves, aranyos, de nem a legjobb szakember? A profit, aki kitűnő szakember, de olyan magas fizetést kér, hogy azt szinte lehetetlen kigazdálkodni? Vagy vegyük fel a feltörekvő ifjú titánt, akiben ugyan benne van a fejlődés lehetősége, de mi van, ha mégsem válik be? És különben is, melyek legyenek azok a feladatkörök, amelyeket nyugodtan rábízhat a vállalkozás tulajdonosa egy új munkatársra? Nem könnyű, nem egyszerű kérdések. Új munkatársak felvétele előtt érdemes megalkotni az új pozíció munkaköri leírását, követelményrendszerét, felelősségi köreit, juttatási csomagját, érdemes megtervezni a vállalkozás folyamataiba történő beillesztését. Azaz, érdemes végiggondolni, kit és milyen feladatokra keresünk. Saját magunkhoz hasonló, vagy éppen tőlünk különböző, bennünket éppen kiegészítő munkatársra van inkább szükség? Ha ezeket a kérdéseket a vállalkozás vezetője nem tisztázza magában előre (nem igazán tudja, hogy mit is akar), szinte biztosra vehető, hogy elégedetlen lesz az eredménnyel. A legtöbb vállalkozó ezeket a feladatokat saját maga oldja meg, mert ahhoz szoktak hozzá, hogy a vállalkozást érintő minden probléma megoldása az ő feladatuk. Ezzel nem is lenne semmi baj, ha legalább tájékozódnának, képeznék magukat egy kicsit ezen a területen. De a legtöbben nem teszik, hanem eddigi tapasztalataikra támaszkodva hoznak döntéseket. A legtöbb esetben mégiscsak a családtagot, közelebbi hozzátartozót veszik fel, vagy az ismeretségi körük ajánlása alapján választanak új munkatársat. Holott a vállalkozásnak már ebben a szakaszában indokolt lehet szakmai tanácsadó, HR-szolgáltató cég bevonása legalább a részfeladatokba (toborzás, előszűrés, különféle tesztelések).

Hogyan tovább?

A következő lépcsőfokon, amikor már legalább 8-10 főt, de inkább többet foglalkoztat a vállalkozás, újabb probléma vetődhet fel: a létszámmal együtt emelkedik a fluktuáció, ki ezért, ki azért távozik el a vállalkozástól, őket pótolni kell. A kihívásokat szaporítja az új dolgozók betanítása, beillesztése egy-egy jól működő munkatársi csoportba, az új dolgozó bérének megállapítása, ha például képzettebb, mint a „régi, öreg, jól bevált” munkatárs. Ekkora létszámnál érdemes elgondolkodni a béren kívüli juttatások esetleges bevezetéséről (cafetéria), a régi munkatársak képzéséről, továbbképzéséről, az új munkatársak bevezető képzéséről is. Általánosságban elmondhatjuk, hogy a vállalkozás méretének növekedésével együtt (az egyre összetettebb problémák megjelenése miatt) nő a szakértő HR-szolgáltató igénybevételének indokoltsága is. Termelő cégek esetében ekkora méretnél már jelentkezhet a munkaerő iránti ideiglenes igény, amit legcélszerűbb iskolaszövetkezet által szervezett diákmunkával, vagy – szakképzett munkatársak iránti igény esetén – munkaerő-kölcsönzéssel megoldani. Egy növekvő, fejlődő szervezet esetén (pl. egy 60 fős cégnél) a vezetőknek, tulajdonosoknak egyre szerteágazóbb feladatokat kell megoldaniuk, egyre csökken a HR-feladatokra fordítható idejük is. Ilyenkor szokásos létrehozni a „munkaügyi / személyzeti vezető / asszisztens” pozíciókat a vállalkozásoknál. A legnagyobbak példája ugyanakkor azt mutatja, hogy ezeket a feladatokat, vagy legalábbis ezen feladatok jó részét inkább kiszervezik a cégből, azaz külső szolgáltatók látják el nemcsak a munkatársak kölcsönzését és a diákmunka szervezését, de egyre többször a toborzást, előszűrést, bérszámfejtést, munkaszerződések előkészítését is. Ismét csak egy korábban már említett tanulmányra hivatkoznék, mely szerint egy cég – saját kiválasztás esetén – átlagosan 68 munkaórát szán egy új, magasan képzett beosztott munkatárs felvételére. Ez azt jelenti, hogy a kiválasztást végző vezető és/vagy egy munkatársa több mint egy hétig – akár túlórában is – csak ezzel a feladattal foglalkozik. Ha feltételezzük, hogy egy cégvezető és egy HR-munkatárs fele-fele időt használ fel ebből a 68 órából, és kiszámoljuk az óradíjaikkal a költséget, továbbá hozzáadjuk az álláshirdetés(ek) költségét, egyes esetekben megdöbbentő számokat fogunk kapni.

Az igazán nagyok nem bízzák a véletlenre, kiválasztják a számukra megfelelő színvonalon dolgozó HR-szolgáltatókat, és velük dolgoztatnak. Ez a lehetőség a kkv-k számára is elérhető, próbálják ki!

Címkék:
pannonwork

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Társ a munkában

Ebben a blogban érdekes esetekről olvashat a HR világából, illetve hasznos ötleteket szeretnénk adni vállalkozások számára

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu