5 tanács a hatékony állásbörze részvételhez - esettanulmánnyal
Elkezdődött a tavaszi állásbörzeszezon. Minden tavasszal és ősszel cégek százai és álláskeresők (tíz)ezrei gyűlnek össze különböző állásbörzéken. A börzék egyre inkább marketing eszközként szerepelnek a vállalatok toborzási stratégiájában, a nap végén azonban mégis az a cél, hogy a résztvevők előbb-utóbb valós jelentkezővé konvertáljanak a nyitott pozícióink valamelyikén.
Emlékszem, néhány éve szeptemberben egész héten franciás pályakezdő jelentkezőket kerestem, és egyszerűen „senki sem akadt a horgomra”. Csütörtök délutánra már „nem éreztem a chi-t” (nem volt kedvem dolgozni – a szerk.), ezért elkezdtem megsemmisíteni a szükségtelenné vált dokumentumokat a fiókomból. A tavaszi állásbörzén begyűjtött nyomtatott önéletrajzokat kis híján kupacostól dobtam ki. Megszokásból mégis átpörgettem (szó szerint). Csoda történt: ott volt egy életrajz, aminek a sarkára annyi volt írva a összetéveszthetetlen macskakaparásszerű betűimmel: „FRA, kezdés: aug. vége”. Ott helyben felhívtam a srácot, pár héten belül kezdett is. Recruiteri karrierem egyik csúcspontjaként tartom számon ezt a történetet.
Remekül bemutatja a személyes történetem, hogy állásbörzén toborozni egyáltalán nem egyszerű, és néhány szempontból speciális kezelést igényel. Jöjjön néhány tanács a saját állásbörzés tapasztalataim alapján.
1. Két ember között a legrövidebb út egy mosoly
Az állásbörze résztvevői számára már messziről érezhető egy-egy stand rezgése. A pozitív „vibe”, a jókedv, a nyitottság eljut az érdeklődőkhöz. A rengeteg kiállító és márka között maradandó benyomást lehet kelteni azzal, ha meg tudjuk mutatni, milyen csapatszellem és légkör várja majd a jelentkezőket jövendőbeli kollegaként. Több látogatótól kaptam már visszajelzést: „Nem ismerem a céget, de nálatok volt a legjobb hangulat, ezért idejöttem megkérdezni, mivel foglalkoztok.”
2. Gondolkozz az érdeklődők időtávjában
A vállalatvezetők, toborzók és menedzserek általában meglévő igényeket szeretnének betölteni a börzén való megjelenés által. A résztvevők viszont többségében egyetemisták, akik hamarosan végeznek, és csak néhány hónap vagy félév múlva lesznek valóban elérhetők. A fent megosztott történet szerencsés véletlen folytán alakult így, de könnyen el is csúszhatott volna. Érdemes 3-6 hónapos időtávban becsatornázni az érdeklődőinket.
3. A leadott jelentkezéseket strukturált módon kezeld
A bevezető történet beszédes példa arra, mekkora hibát követtem el az által, hogy nem tudtam rendszerezetten kezelni a korábbi állásbörzés jelentkezőimet. Csakis a szerencsén múlt, hogy nem a bedarálandó dokumentumok között landolt a tökéletes jelentkezőm. Minden vállalatnak megvan a saját rendszere, érdemes abba integrálni az állásbörzés jelentkezőket is. Bármilyen megoldást is választasz, fontos a nyomonkövetketőség, és hogy a számodra fontos szempontok szerint tudd szűrni a beérkezett anyagokat.
4. Kérj engedélyt az adatkezelésre
Tavaly rengeteg cikket és posztot lehetett olvasni, hogy a fiókban tartott önéletrajzok korának vége. Egy éve még én sem listáztam volna ezt a tanácsot (pedig már akkor is kellett volna.) A mód, ahogy akkoriban tároltam a jelentkező adatait nem felel meg a mai követelményeknek. Érdemes kikérni a jogi képviselőtök álláspontját, hogy mindenkinek megfelelő megoldást találjatok.
5. Definiált az állásbörze részvételed célját és mérd az eredményét
Nem kapcsolódik szervesen a példaként hozott történethez, de érdemes definiálni, hogy mi a célja az állásbörze részvételeteknek: a brand ismertségének növelése, adatbázisépítés, konkrét pozíciók betöltése. Egy-egy állásbörzén való részvétel szignifikáns kiadás, éppen ezért a céljaiddal összhangban álló mutatószámokat definiálj. Ha nem tudsz mérhető, legalább közvetett eredményt azonosítani, érdemes elgondolkoznod, hogy valóban egy állásbörze a megfelelő platform számodra. Érdemes megfontolnod, a büdzsédet tudod-e hasznosabban allokálni.
Minden kiállítónak sikeres állásbörze szezont kívánok!
Fotó: https://dreamstime.com