logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.07.07 - 4 éve
Vista Verde Oktatási Központ

Iránytű a változáshoz

Az elmúlt változásokkal teli 1,5 – 2 évben sok rugalmasságra volt szükség a cégek életében. Két éve a legtöbben még 100 %-osan az irodában dolgoztak, azonban másfél éve hirtelen és drasztikusan kellett bevezetni azt, ami addig sok vállalat számára szinte elképzelhetetlen volt: a távmunkát. A folyamatos enyhítések hatására, egy harmadik típusú munkamód kezdte meg a térhódítást, a hibrid munkavégzés. Az új munkarend kialakításának sikere nagyban azon múlik, hogy a cégek mennyire képesek tudatosan kezelni az új kihívásokat és a változást szervezeti, csoportos, valamint egyéni, munkavállalói szinten.

Változáskezelés

A cégek vezetőinek sok esetben súlyos anyagi és a munkavállalókat is érintő áldozatokat kellett hozniuk a szervezetük életben tartása érdekében. Van, ahol csökkentek a bevételek, a költségvetéseket szűkebbre kellett szabni, és akár kulcsembereket kellett elküldeni a fennmaradás érdekében. Sok szervezetnél ennek következtében hirtelen megnőtt a munka mennyisége és hatalmas teher rakódott a cégnél maradt munkavállalókra.

Áldozatokat hozni sosem egyszerű, és ez az időszak tapasztalatunk szerint lelkileg is megviselte a vezetőket.

Most, hogy újraindulni látszik az élet és talán a gazdaság is, a cégek vezetői újra nehéz döntéshelyzetek elé kerülnek.
  • Merre tovább?
  • Milyen új növekedési irányt kellene kijelölni?
  • Mi az új stratégia?
  • Hogyan érdemes átalakítani a cég működését?
  • Hogyan kellene a hibrid munkavégzést kialakítani?
  • Milyen támogatórendszerekre van hozzá szükség?

A változás természetesen bizonyos időközönként egyébként is elengedhetetlen, és ezek menedzselése mindig kihívást jelentő feladat, de az elmúlt időszak gyors és sűrű, folyamatos bizonytalanságot hozó változásai igazán embert próbálóak voltak.

Bizalom

A bizonytalanság és a nehézségek egyik oka sok esetben a vezető és a beosztottai közötti bizalom megrendülése. Ennek fő okozója, hogy míg az irodában nagyobb felügyelet mellett dolgoztak az emberek, látható volt, ki mikor érkezik és megy el, mit csinál egész nap, addig a home office alatt a kontroll részben kikerült a vezetők kezéből. Bár létre lehetett hozni különböző rendszereket a munka követésére, lehetett gyakrabban egyeztetni - naponta akár többször is, de egyik sem oldotta meg azt a problémát, hogy a vezetők nem voltak személyes kapcsolatban a beosztottakkal és emiatt azt érezhették, hogy nem tudnak megfelelően irányítani.

Ennek kapcsán felmerülhettek kérdések a vezetőkben:

  • Vajon bízhatok az alkalmazottamban?
  • Vajon tényleg azt csinálja, amit mond?
  • Hogyan tudom az embereket megfelelő módon ellenőrizni?
  • Honnan tudom, hogy szükségük van-e segítségre?

Az otthoni munkavégzés során rosszabbul teljesítő munkavállalóknál és csapatoknál nem mindig vált egyértelművé, hogy minek tudható be ez a változás.

  • Nem elég motiváltak?
  • Nehezebben dolgoznak otthon?
  • Nem sikerül alkalmazkodniuk az új helyzethez?
  • Nincsenek meg a technikai feltételek?
A vezetőknek újfajta motivációs eszközöket kellett (volna) kialakítani, ám a szükségesnél gyakoribb ellenőrzés sokkal egyszerűbb megoldásnak tűnt. Ezzel a metódussal azonban pont, hogy ellenkező hatást váltották ki. A túlzott kontroll elveheti a kompetencia és énhatékonyság érzését, és ezzel együtt a motivációt is.

Voltak azonban pozitív példák is, ahol az alkalmazottak jól teljesítettek a vezető személyes jelenléte és gyakori utasításainak hiánya ellenére is. Ez arra utal, hogy a dolgozók motiváltak a munkavégzésre és kompetensek a munkakörükben. Ez a működés arra utal, hogy a szervezetben a megfelelő emberek dolgoznak, lehet rájuk számítani és nehezebb helyzetben is képesek teljesíteni, helytállni tehát terhelhetőek. Ebben az esetben a vezetőkben viszont felmerülhet az alábbi kérdések:

  • Vajon szükség van még rám?
  • Mi most az én szerepem, feladatom?
  • Mit tudok én még a cégnek és a csapatnak adni?

Ezek a kérdések a vezetők motivációjának elvesztéséhez vezethetnek. Ennek következménye lehet, hogy a vezető egy teljesen önállóan működő csapatra rátelepszik és túlkontrollálja, hogy ezáltal kompenzálja saját feleslegességének érzését. Ilyen esetben fontos tudatosítani, hogy munkája egyáltalán nem felesleges, csupán átalakult a szerepe.

Ahhoz, hogy a hibrid munkavégzés hatékonyan működjön, a motiválásra, ellenőrzésre és a bizalom (újbóli) kiépítéséhez is meg kell találni a megfelelő eszközöket.

Átalakuló vezetői szerep

Ez a sokrétű változás azzal jár tehát, hogy a vezetőnek a szervezettel együtt kell változnia. A rendszer változását ugyanis minden tagjának követni érdemes annak érdekében, hogy minden jól működjön, és további fejlődési lehetőségek nyíljanak a szervezet és a tagjai számára.

Előfordulhat, hogy ehhez új készségek elsajátítására van szükség, vagy épp a régiek újraértelmezésére, átalakítására.

Melyik helyzetben hogyan érdemes viselkedni és melyik kollégához hogyan lehet közelíteni? A helyzetfüggő vezetés tudatos alkalmazása lehet az egyik kulcs, ami segíthet túljutni ezen a kihíváson, és beilleszkedni az átalakuló céges működésbe. Ehhez természetesen nyitottságra és hajlandóságra van szükség, továbbá őszinte kommunikációra saját maguk és a kollégák irányába is.

Természetes, ha a vezetők úgy érzik, hogy ebben a helyzetben támogatásra van szükségük, akár vezetői feladataik ellátásában, akár pszichés jóllétük megőrzésében. Ilyenkor kiváló támogatást ad egy külső szemlélő, aki szakemberként segít felmérni a szervezeti helyzetet, akciótervet készíteni, objektív véleményt fogalmaz meg, támogató, fókuszáló kérdéseket tud feltenni, vagy éppen a coaching módszertanával támogatja a nehéz döntések meghozatalát. A komplex fejlesztő programok is nagyon haszosak az átalakulás támogatásában, hiszen a vezetés rengeteg területén van szükség most új készségek elsajátítására, régiek felelevenítésére vagy újraértelmezésére. A Vista Verdénél abban hiszünk, hogy a tudás életeket formál át, és utat mutat a sikerhez. Ezt a tudást adjuk át a Vezetői Iránytű képzésünkön, ahol szervezetfejlesztőként úgy támogatjuk a résztvevő vezetőket, hogy ezen az úton sikeresen menjenek végig és elérjék céljaikat.

 

 

 

Címkék:
Vista Verde Oktatási Központ

Napjainkban az az ember tud többet, kimagaslót nyújtani a mindennapokban aki képzi magát. Az önképzés az, amivel versenyben tudunk maradni a jól képzett szakemberek között. A Vista Verde Oktatási Központ olyan egyedi megoldásokat kínál a piacon, amelyek segítségével ügyfeleink nemcsak a karrierjük, de a magánéletük tekintetében is remek eredményeket érhetnek el.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Vista Verde Oktatási Központ

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu