A jövő kulcsa: Facilitáció az AI korában
A jövőről – amit sokan ráadásul már jelennek vélnek – sokféleképpen gondolkodunk. Van, aki technológiai forradalmat lát, más inkább emberi kihívást. De abban egyre több kutatás és tapasztalat egyetért:

a jövő kulcsa nem (csak) a technológia, hanem az, hogyan tudunk együttműködni vele és tanulni általa.
Amennyiben részt vettél a Jövő kulcsa: Facilitáció webinárunkon, akkor ez az írás legyen egy összefoglaló, emlékeztető; ha épp lemaradtál róla, akkor pedig ezáltal kaphatsz betekintést abba, hogy mi hogy látjuk a jövő kulcs készségeit.
A World Economic Forum legfrissebb Future of Jobs Report 2025 adatai szerint a következő években a munkáltatók a meglévő készségek 39%-ának átalakulását várják.
A lista élén továbbra is az analitikus gondolkodás és a kreativitás áll, de a legnagyobb hangsúlyt a reziliencia, agilitás, vezetői és társadalmi befolyás kapja.
A technológiai tudás tehát elengedhetetlen – de önmagában kevés.
A LinkedIn „Most In-Demand Skills 2024” rangsora is hasonló képet fest:
- Kommunikáció
- Ügyfélorientáció
- Vezetés
A legkeresettebb készségek döntő többsége „emberi kompetencia”.
Hogy látjuk ezt mi?
A „Jövő kulcsa: facilitáció” című webinár résztvevői közül több tucat szakember osztotta meg a véleményét arról, szerintük mi lesz a TOP 3 legfontosabb kompetencia 5 éven belül.
Íme az eredmény:
- Reziliencia
- AI-használat
- Kreatív gondolkodás
- Kommunikáció
Ez a kis mintavételű, de nagyon beszédes felmérés azt mutatja, hogy az emberek fejében a jövő nem a technológia helyett, hanem mellette zajlik.
A mesterséges intelligencia eszközt ad a kezünkbe, de a kellőképpen kritikus, kreatív, rugalmas és jó kommunikációs készségekkel rendelkező ember ad neki értelmet.
És itt lép színre a facilitáció
A facilitáció az emberi együttműködés technológiája.
Segít, hogy a különböző nézőpontok ne ütközzenek, hanem kiegészítsék, inspirálják egymást és ezáltal valami egészen új, kreatív megoldást eredményezzenek. Támogatja, hogy a csapatok a komplexitásban ne a problémát, hanem a lehetőséget és a sokszínűséget lássák. És teret ad annak, hogy a kollektív intelligencia valóban működésbe lépjen.
Egy jól képzett facilitátor:
- keretet ad a közös gondolkodáshoz,
- mederben tartja a folyamatokat,
- bevon minden hangot,
- elkötelezi a résztvevőket,
- és olyan eredményeket hív elő, amihez mindenki tud kapcsolódni, kötődni.
A jövő nem csupán az AI-ról szól, hanem arról, hogyan tanulunk meg az AI adta lehetőségekkel élve emberként kapcsolódni és a sokszínűségünkből a lehető legtöbbet kihozni.
A jövő kulcsa a facilitáció
Ezért hoztuk létre a Qualified Facilitator® Programot – hogy azok, akik ma megtanulják a csoportok, szervezetek, rendszerek együttműködésének tudatos irányítását, holnap a változás vezetőivé válhassanak.
A program egyedülálló módon ötvözi a módszertani tudást, az önismeretet és a gyakorlati tapasztalatot. Mert hisszük, hogy a jövő szervezeteit nem hierarchiák, hanem tanuló közösségek tartják életben és teszik őket versenyképessé.
A jövő kulcsa a facilitáció, mely összekapcsolja az embereket, felszabadítja a kollektív intelligenciát és emberi tartalmat ad a technológiai világnak.