kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

350 ezer munkahely szűnt meg az üzemanyagadó csökkenése miatt

Az üzemanyagok adója az Európai Unióban literenként reálértéken átlagosan 27 forinttal csökkent 1999 óta. Ha az adók követték volna az inflációt, és az így keletkező többletbevételt a tagállamok az emberi munkát terhelő adók mérséklésére használták volna fel, akkor 350 000 munkahelyet lehetett volna megmenteni.

Több nemzetközi környezetvédő civil szervezet üdvözölte az Európai Bizottság javaslatát az új energiaadó-irányelvre. A Bizottság adóügyi biztosa, Algirdas emeta tegnap mutatta be a javaslatot, hangsúlyozva, hogy ezzel is ösztönözni kívánják az energiahatékonyságot és a környezetbarátabb termékek elterjedését.

Az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) és az Európai Zöld Költségvetés (GBE) közös közleményükben arra kérik a tagállamok kormányait, hogy támogassák és mielőbb hagyják jóvá a Bizottság javaslatát. "A kutatások azt bizonyítják, hogy a szén-dioxidra kivetett adók ösztönzik az innovációt és a zöld gazdaság megteremtését. Az üzleti élet csak nyerhet a javaslat elfogadásával, mivel az növelné a foglalkoztatottságot és javítaná a versenyképességet" - jelentette ki Kai Schlegelmilch, a GBE alelnöke.

A Bizottság javaslata a benzin és a gázolaj adótartalmának egységesítését is előirányozza oly módon, hogy az adó az adott üzemanyag energiatartalmán és felhasználásával járó széndioxid-kibocsátáson alapuljon. Továbbá a javaslat szerint az energiaadókat minden évben az infláció mértékével kell emelni. Mindennek az időszerűségét bizonyítja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) "Olaj a tűzre: Mi történt az üzemanyagadókkal Európában" című új tanulmánya, amelyet szintén a tegnapi napon hoztak nyilvánosságra.

A tanulmány szerint az üzemanyagok adója az Európai Unióban literenként reálértéken átlagosan 10 eurócenttel (27 forinttal) csökkent 1999 óta. Ha az adók követték volna az inflációt, és az így keletkező többletbevételt a tagállamok az emberi munkát terhelő adók mérséklésére használták volna fel, akkor 350 000 munkahelyet lehetett volna megmenteni, a kőolaj importjára csak 2010-ben 11 milliárd euróval kevesebbet kellett volna költeni, a közúti közlekedés széndioxid-kibocsátása pedig 6 százalékkal kisebb lenne. 2010. évi árakon számolva az EU 15 régi tagállamában az üzemanyagadó 1999-ben literenként 59 eurócent volt, míg 2010-ben csak 49 eurócent. Ennek következtében az ebből származó állami bevétel 16 százalékkal csökkent, évi 180 milliárd euróról 152 milliárdra.

Az üzemanyagadók literenkénti 10 eurócentes csökkenésén belül 3 eurócentet eredményezett a dízeljárművek térnyerése. 1999-ben az üzemanyag-értékesítés felét tette ki a gázolaj, ma pedig kétharmadát. A gázolaj jövedéki adója literenként is alacsonyabb, mint a benziné, energiatartalomra vetítve pedig a különbség még nagyobb (egy liter gázolaj energiatartalma körülbelül 36 MJ, a benziné csak 32 MJ).

További több mint hat eurócent csökkenést az okozott, hogy az államok többnyire nem igazították az üzemanyagadók mértékét az inflációhoz, így az adók automatikusan veszítettek az értékükből. A csökkenés fennmaradó része pedig annak tudható be, hogy néhány országban bevezették a kereskedelmi gázolajat (azaz a közúti fuvarozók visszaigényelhetik az üzemanyagadó egy részét).

A tanulmány szerint a gázolajadó minimális mértékének emelése számos tagállamnak segít elkerülni az üzemanyag-turizmus okozta jelentős károkat. "Minden luxemburgi lakosra évi 1500 euró többletbevétel jut csupán amiatt, hogy sok teher- és személygépkocsi jár át a szomszédos országokból Luxemburgba tankolni, mert ott jóval alacsonyabb az üzemanyagok adója. Ez nemcsak a közvetlenül érintett országok államháztartásának komoly veszteség, hanem az egész EU gazdaságára és környezetére is hátrányos, mivel sok millió kilométer felesleges futásteljesítménnyel jár" - állapította meg Jos Dings, a T&E igazgatója.

A Levegő Munkacsoport számításai szerint Magyarországon 1999 és 2011 között (2011. évi árakon számolva) összesen 2500 milliárd forinttal kevesebb adót fizettek a gépjármű-tulajdonosok, mintha az üzemanyagadók reálértéken az 1999. évi szinten maradtak volna. Csak 2011-ben pedig 385 milliárd forinttal fizetnek kevesebbet, mintha ma is az 1999. évi adómérték lenne érvényben. "A lehető legrosszabbat tennék a költségvetésük helyreállításán küszködő európai államok, ha tovább növelnék az emberi munkát terhelő adókat, még több munkahelyet szüntetve meg. Nem járható út az oktatás, az egészségügy és a többi közszolgáltatás leépítése sem. Mindezeknél sokkal ésszerűbb és igazságosabb a munkát terhelő adók átcsoportosítása az üzemanyagadók felé. Magyarországnak is támogatni kellene az Európai Bizottság javaslatát, hiszen így csökkenne a jövedelmek kiáramlása hazánkból, több forrás jutna a hazai gazdaságra és egyúttal a környezetet is védenénk" - jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Az EEB a legnagyobb európai civil környezetvédő szövetség, a GBE a költségvetés és az adórendszer környezetbarát átalakítása érdekében dolgozó szakmai szerveződés, a T&E pedig a legnagyobb olyan európai társadalmi szervezet, amely a környezetileg fenntartható közlekedés megteremtése érdekében tevékenykedik. A Levegő Munkacsoport mindhárom szervezetnek a tagja - adja hírül az Országos Sajtószolgálat.


  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek