kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

A céges autókon is lehet spórolni a válságban

A válság megváltoztatta a céges flották összeállításának fő szempontjait, a döntésekben a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt kapott a költséghatékonyság. Még azoknak a vállalkozásoknak is érdemes felülvizsgálni a céges autókra vonatkozó előírásaikat, amelyeket kisebb mértékben érintett a válság.

"A vállalkozások a racionalizálások közepette sem mondhatnak le a céges autókról. Jelentős költségmegtakarítást érhetnek el azonban a céges autókra vonatkozó szabályozások átgondolásával, újrastrukturálásával" - mondja Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág igazgatója.

Előnyt jelenthet a beszerzéseknél és a szervizeléseknél, ha azonos márkából állítják össze a flottát. Nagyobb flotta esetén is érdemes legfeljebb két-három márkára korlátozni a választható autók körét, így kihasználva a flottaméretből adódó előnyöket.

A céges autókra vonatkozó szabályok megállapításakor vagy a szabályozás átalakításakor az utóbbi években megváltozott adójogszabályokkal is számolni kell. A cégautó adó miatt érdemes átgondolni a beszerzendő autó hengerűrtartalmát, amennyiben az egyéb szempontokból ideális típus motorja 1600 köbcentiméter határán van. A cégautó adó ugyanis 1600 cm3 alatt havonta 7000, felette viszont 15000 forint gépkocsinként.

Az autókhoz kapcsolódó költségek között új elemként jelent meg 2010-ben a vagyonadó. Bevezetésével több olyan típust is pluszadó terhel, amelyet korábban szívesen választottak a cégek vezető beosztású alkalmazottai, tulajdonosai. Az újonnan kialakítandó autóparkban a 125 kilowatt feletti motorteljesítményű autóknál már a vagyonadóval is számolni kell.

A recesszió miatt több cégnél megváltoztak az autóhasználati szokások. Egyes cégeknél a visszafogott üzletmenet miatt kevesebbet ülnek autóba, másoknál épp ellenkezőleg, intenzív értékesítési tevékenységbe kezdtek, esetleg több munkatársra jut egy autó, és ezért futnak többet a céges gépjárművek. A várható futásteljesítmény meghatározása két területen is kulcsfontosságú lehet:

A flottabeszerzéseknél központi kérdés a benzin vagy diesel autók közti választás, amit elsősorban a várható futásteljesítmény alapján döntenek el. A cégeknek érdemes ezért végiggondolni, hasonlóan használnak-e egy újonnan beszerzendő céges autót, mint tették azt a korábbi években.

Ma Magyarországon a céges autók többsége operatív lízing keretében kerül a cégekhez. Ennek a konstrukciónak egyik sarkalatos pontja a várható éves futásteljesítmény meghatározása, ettől függően változik a maradványérték, a fenntartási költség és a havi bérleti díj. "Új autópark összeállításánál nem elegendő az évek óta érvényben lévő cégautó-szabályozás követése. A megváltozott gazdasági környezethez kell igazítani az autók várható használatát. Tartós bérlet esetén a vállalkozások így érhetik el a számukra ideális havi bérleti díjat" - mondja Zs. Nagy István.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk