Bolognai folyamat: újabb egyetemi reformok jönnek
Április 28-án és 29-én 46 európai ország felsőoktatásért felelős miniszterei találkozón vesznek részt a belgiumi Leuvenben és Louvain-la-Neuve-ben, hogy számba vegyék a bolognai folyamat eredményeit, új menetrendet állítsanak össze és megállapodjanak a következő évtizedre - egészen 2020-ig - vonatkozó európai felsőoktatási prioritásokat illetően.
Az, hogy a bolognai folyamat 1999-ben 29 ország részvételével indult és ma már 46 országot számlál, európai sikertörténetnek tekinthető. A "bolognai leltárról" készült legfrissebb jelentés (Bologna Stocktaking Report) - melyet Leuvenben és Louvain-la-Neuve-ben a miniszterek elé terjesztenek - megállapítja, hogy a bolognai reformok végrehajtása megfelelően, ám kissé egyenetlenül haladt előre. A bizottságnak a folyamatról szóló legutóbbi jelentése megerősíti ezt a kedvező megállapítást és rámutat, hogy jelentős előrehaladás történt, többek között a strukturális reformok terén. A nemzeti politikák modernizálására és az európai felsőoktatási intézmények reformjának konkrét végrehajtására kell most helyezni a hangsúlyt.
A legfontosabb bolognai reformok az alábbiakra összpontosítanak:
Összességükben ezek a reformtörekvések az egyetemek és a diákok számára új lehetőségeket teremtettek. Az európai felsőoktatási minőségbiztosítási nyilvántartás múlt évi létrehozása még szélesebb körben teszi ismertté az európai felsőoktatást, és Európában, illetve világszerte erősíti az intézmények és programok iránti bizalmat.
A közelgő találkozó kapcsán Jàn Figel', az oktatásért, képzésért, kultúráért és ifjúságért felelős európai biztos a következőket mondta: "A bolognai folyamat javulást hozott a felsőoktatási rendszerek kompatibilitása és összehasonlíthatósága terén. Többek között azt eredményezte, hogy megnőtt Európa vonzereje a más kontinensekről érkező diákok számára. Bár további lépésekre van még szükség az 1999-ben kitűzött célok eléréséhez, folyamatosan előre kell haladnunk, hogy megfeleljünk az új kihívásoknak, különösen a jelenlegi gazdasági válság közepette. A felsőoktatásnak kulcsszerephez kell jutnia a gazdaság fenntartható fellendítésének támogatásában és az innováció ösztönzésében. Nem csupán európai, hanem Európán kívüli kormányok is széles körben felismerték az egyetemek modernizálásának szükségességét, ami fontos támogatást biztosít a bolognai folyamat sikeréhez."
A diákok több lehetőségek vágynak
A közelmúltban a felsőoktatásban részt vevő diákok körében készített Eurobarométer felmérésből kitűnik, hogy a diákok szeretnék, ha több lehetőségük nyílna a felsőoktatásban való részvételre, az egyetemeknek pedig együtt kellene működniük a munka világával és nagyobb hangsúlyt kellene helyezniük az egész életen át tartó tanulásra. Például a megkérdezettek döntő többsége (97 százaléka) úgy véli, hogy fontos biztosítani a diákok számára a munkaerő-piaci sikerhez elengedhetetlen tudást és ismereteket.
A diákok nagy része (87 százalék) fontosnak tartja továbbá, hogy a felsőoktatási intézmények ösztönözzék az innovációt és a vállalkozói szellemet diákjaik és munkatársaik körében, valamint hogy lehetőségük nyíljon a tanulmányi program keretében magánvállalatoknál szakmai gyakorlaton való részvételre. Egyre több diák kíván külföldön tanulni és nagy részük több tájékoztatást szeretne kapni a felsőoktatási intézmények minőségéről, mivel ezen információk alapján könnyebben tudnának dönteni tanulmányaikról.
Az Európai Bizottság a tagállamokkal és a felsőoktatási ágazattal közösen azon munkálkodik, hogy a növekedést és foglalkoztatást célzó lisszaboni stratégia keretében segítse az egyetemek modernizációs programjainak megvalósítását. Ezt támogatják a következők: az egész életen át tartó tanulás programja (az Erasmus keretében zajló tevékenységek), az EU 7. kutatási keretprogramja, a versenyképességi és innovációs program, a strukturális alapok, valamint az Európai Beruházási Bank (EBB) hitelei.
Az unión kívül is van élet
A bizottság Európán kívüli viszonylatban is támogatja a felsőoktatási reformokat, konkrétan külső politikái és programjai révén; az unióval szomszédos országok például a Tempus program keretében részesülnek támogatásban. Számos két- vagy többoldalú együttműködési program támogatja az egyéb partnerországokkal való kapcsolatokat: EU-USA/Kanada, EDULINK, ALFA Latin Amerika esetében és az új Nyerere program Afrika vonatkozásában. Végezetül meg kell említeni az Erasmus-Mundus programot is, mely a világ bármely országának diákjai számára biztosít ösztöndíjakat, hogy különböző európai országok integrált mesterszintű programjai keretében tanulhassanak. A program új szakasza a doktori tanulmányokra is kiterjed. A bizottság Európán kívüli intézményekkel is együttműködik a felsőoktatási intézmények kutatási tevékenységeinek támogatása érdekében az EU 7. kutatási keretprogramja révén. A Marie Curie fellépés pedig egyéni kutatók számára teszi lehetővé, hogy részt vegyenek egy másik ország kutatócsoportjának munkájában.
- 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
- 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen! Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
A nagy utasszállító repülőgépek vezetésére készíti fel a hallgatókat a képzés, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem hirdet meg. A képzés... Teljes cikk
Tanévkezdés kapcsán beszélt az aktuális oktatási ügyekről az InfoRádió Aréna című műsorában Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium... Teljes cikk
Az agrárszakképző intézményekbe 3532 diák iratkozott be a 2024-2025-ös tanévre, a felnőttoktatásban résztvevőkkel együtt 4200-an kezdik meg a... Teljes cikk
- Elindult a tanév: "olyan diákokat kell képezni, akik 20 év múlva megállják a helyüket" 1 hete
- Két nemzetközi felsőoktatási rangsorban is előkelő helyen végzett ez a magyar egyetem 3 hete
- Egyre több hallgató csal az AI-jal a brit egyetemeken 4 hete
- Az egyetemekre, főiskolákra jelentkezők és felvettek számának alakulása 4 hete
- 17 ezren jelentkeztek a pótfelvételire a felsőoktatásban, ez volt a legnépszerűbb szak 4 hete
- 14 szakterületen került be a világ legjobbjai közé ez a magyar egyetem 4 hete
- NGM: nem igaz, hogy utolsó előtti helyen áll uniós összehasonlításban a magyar minimálbér 1 hónapja
- Felvételi - "a magyar modell működik, négy jelentkezőből hármat felvettek" 1 hónapja
- Már csak egy napig pótfelvételizhetnek a felsőoktatásba jelentkezők 1 hónapja
- A pedagógusképzés a második legnépszerűbb a felsőoktatásban 1 hónapja
- Ki lesz Magyar Péter asszisztense? - az állásra ma estig lehet jelentkezni 2 hónapja