Bolognai folyamat: újabb egyetemi reformok jönnek
Április 28-án és 29-én 46 európai ország felsőoktatásért felelős miniszterei találkozón vesznek részt a belgiumi Leuvenben és Louvain-la-Neuve-ben, hogy számba vegyék a bolognai folyamat eredményeit, új menetrendet állítsanak össze és megállapodjanak a következő évtizedre - egészen 2020-ig - vonatkozó európai felsőoktatási prioritásokat illetően.
Az, hogy a bolognai folyamat 1999-ben 29 ország részvételével indult és ma már 46 országot számlál, európai sikertörténetnek tekinthető. A "bolognai leltárról" készült legfrissebb jelentés (Bologna Stocktaking Report) - melyet Leuvenben és Louvain-la-Neuve-ben a miniszterek elé terjesztenek - megállapítja, hogy a bolognai reformok végrehajtása megfelelően, ám kissé egyenetlenül haladt előre. A bizottságnak a folyamatról szóló legutóbbi jelentése megerősíti ezt a kedvező megállapítást és rámutat, hogy jelentős előrehaladás történt, többek között a strukturális reformok terén. A nemzeti politikák modernizálására és az európai felsőoktatási intézmények reformjának konkrét végrehajtására kell most helyezni a hangsúlyt.
A legfontosabb bolognai reformok az alábbiakra összpontosítanak:
Összességükben ezek a reformtörekvések az egyetemek és a diákok számára új lehetőségeket teremtettek. Az európai felsőoktatási minőségbiztosítási nyilvántartás múlt évi létrehozása még szélesebb körben teszi ismertté az európai felsőoktatást, és Európában, illetve világszerte erősíti az intézmények és programok iránti bizalmat.
A közelgő találkozó kapcsán Jàn Figel', az oktatásért, képzésért, kultúráért és ifjúságért felelős európai biztos a következőket mondta: "A bolognai folyamat javulást hozott a felsőoktatási rendszerek kompatibilitása és összehasonlíthatósága terén. Többek között azt eredményezte, hogy megnőtt Európa vonzereje a más kontinensekről érkező diákok számára. Bár további lépésekre van még szükség az 1999-ben kitűzött célok eléréséhez, folyamatosan előre kell haladnunk, hogy megfeleljünk az új kihívásoknak, különösen a jelenlegi gazdasági válság közepette. A felsőoktatásnak kulcsszerephez kell jutnia a gazdaság fenntartható fellendítésének támogatásában és az innováció ösztönzésében. Nem csupán európai, hanem Európán kívüli kormányok is széles körben felismerték az egyetemek modernizálásának szükségességét, ami fontos támogatást biztosít a bolognai folyamat sikeréhez."
A diákok több lehetőségek vágynak
A közelmúltban a felsőoktatásban részt vevő diákok körében készített Eurobarométer felmérésből kitűnik, hogy a diákok szeretnék, ha több lehetőségük nyílna a felsőoktatásban való részvételre, az egyetemeknek pedig együtt kellene működniük a munka világával és nagyobb hangsúlyt kellene helyezniük az egész életen át tartó tanulásra. Például a megkérdezettek döntő többsége (97 százaléka) úgy véli, hogy fontos biztosítani a diákok számára a munkaerő-piaci sikerhez elengedhetetlen tudást és ismereteket.
A diákok nagy része (87 százalék) fontosnak tartja továbbá, hogy a felsőoktatási intézmények ösztönözzék az innovációt és a vállalkozói szellemet diákjaik és munkatársaik körében, valamint hogy lehetőségük nyíljon a tanulmányi program keretében magánvállalatoknál szakmai gyakorlaton való részvételre. Egyre több diák kíván külföldön tanulni és nagy részük több tájékoztatást szeretne kapni a felsőoktatási intézmények minőségéről, mivel ezen információk alapján könnyebben tudnának dönteni tanulmányaikról.
Az Európai Bizottság a tagállamokkal és a felsőoktatási ágazattal közösen azon munkálkodik, hogy a növekedést és foglalkoztatást célzó lisszaboni stratégia keretében segítse az egyetemek modernizációs programjainak megvalósítását. Ezt támogatják a következők: az egész életen át tartó tanulás programja (az Erasmus keretében zajló tevékenységek), az EU 7. kutatási keretprogramja, a versenyképességi és innovációs program, a strukturális alapok, valamint az Európai Beruházási Bank (EBB) hitelei.
Az unión kívül is van élet
A bizottság Európán kívüli viszonylatban is támogatja a felsőoktatási reformokat, konkrétan külső politikái és programjai révén; az unióval szomszédos országok például a Tempus program keretében részesülnek támogatásban. Számos két- vagy többoldalú együttműködési program támogatja az egyéb partnerországokkal való kapcsolatokat: EU-USA/Kanada, EDULINK, ALFA Latin Amerika esetében és az új Nyerere program Afrika vonatkozásában. Végezetül meg kell említeni az Erasmus-Mundus programot is, mely a világ bármely országának diákjai számára biztosít ösztöndíjakat, hogy különböző európai országok integrált mesterszintű programjai keretében tanulhassanak. A program új szakasza a doktori tanulmányokra is kiterjed. A bizottság Európán kívüli intézményekkel is együttműködik a felsőoktatási intézmények kutatási tevékenységeinek támogatása érdekében az EU 7. kutatási keretprogramja révén. A Marie Curie fellépés pedig egyéni kutatók számára teszi lehetővé, hogy részt vegyenek egy másik ország kutatócsoportjának munkájában.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A Kulturális és Innovációs Minisztérium 12 pontból álló cselekvési tervet állított össze, hogy hogyan tudnák hasznosítani a mesterséges... Teljes cikk
Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival, sőt, a 3 éves szakképzésben szerzett végzettség is közelít a... Teljes cikk
A tanítási év 2025. szeptember 1-jén indul. Teljes cikk
- Hol keresnek a legtöbbet? - íme az európai átlagfizetések 1 hónapja
- Rekordszinten dolgozik Európa népe – melyik ország húzza le az átlagot? 2 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- Szinte teljesen eltűntek az egyetemista és a 30 év feletti nyelvvizsgázók 2 hónapja
- A felsőfokú végzettségűek aránya a 25–34 éves korú népességen belül - grafikon 2 hónapja
- Egyre komolyabb problémát jelent a hallgatók lakhatása 2 hónapja
- Sereghajtó a magyar minimálbér: csak Bulgáriát előzzük meg 2 hónapja
- Mutatjuk, hogy változott a munkanélküliség az EU-ban és az euróövezetben 3 hónapja
- Megjelent az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj idei felhívása 3 hónapja
- Rekord az idei felsőoktatási felvételi jelentkezésben - minden 4. jelentkező harminc év feletti 3 hónapja
- Így változott a foglalkoztatás az uniós országokban 3 hónapja