Bolognai folyamat: újabb egyetemi reformok jönnek
Április 28-án és 29-én 46 európai ország felsőoktatásért felelős miniszterei találkozón vesznek részt a belgiumi Leuvenben és Louvain-la-Neuve-ben, hogy számba vegyék a bolognai folyamat eredményeit, új menetrendet állítsanak össze és megállapodjanak a következő évtizedre - egészen 2020-ig - vonatkozó európai felsőoktatási prioritásokat illetően.
Az, hogy a bolognai folyamat 1999-ben 29 ország részvételével indult és ma már 46 országot számlál, európai sikertörténetnek tekinthető. A "bolognai leltárról" készült legfrissebb jelentés (Bologna Stocktaking Report) - melyet Leuvenben és Louvain-la-Neuve-ben a miniszterek elé terjesztenek - megállapítja, hogy a bolognai reformok végrehajtása megfelelően, ám kissé egyenetlenül haladt előre. A bizottságnak a folyamatról szóló legutóbbi jelentése megerősíti ezt a kedvező megállapítást és rámutat, hogy jelentős előrehaladás történt, többek között a strukturális reformok terén. A nemzeti politikák modernizálására és az európai felsőoktatási intézmények reformjának konkrét végrehajtására kell most helyezni a hangsúlyt.
A legfontosabb bolognai reformok az alábbiakra összpontosítanak:
Összességükben ezek a reformtörekvések az egyetemek és a diákok számára új lehetőségeket teremtettek. Az európai felsőoktatási minőségbiztosítási nyilvántartás múlt évi létrehozása még szélesebb körben teszi ismertté az európai felsőoktatást, és Európában, illetve világszerte erősíti az intézmények és programok iránti bizalmat.
A közelgő találkozó kapcsán Jàn Figel', az oktatásért, képzésért, kultúráért és ifjúságért felelős európai biztos a következőket mondta: "A bolognai folyamat javulást hozott a felsőoktatási rendszerek kompatibilitása és összehasonlíthatósága terén. Többek között azt eredményezte, hogy megnőtt Európa vonzereje a más kontinensekről érkező diákok számára. Bár további lépésekre van még szükség az 1999-ben kitűzött célok eléréséhez, folyamatosan előre kell haladnunk, hogy megfeleljünk az új kihívásoknak, különösen a jelenlegi gazdasági válság közepette. A felsőoktatásnak kulcsszerephez kell jutnia a gazdaság fenntartható fellendítésének támogatásában és az innováció ösztönzésében. Nem csupán európai, hanem Európán kívüli kormányok is széles körben felismerték az egyetemek modernizálásának szükségességét, ami fontos támogatást biztosít a bolognai folyamat sikeréhez."
A diákok több lehetőségek vágynak
A közelmúltban a felsőoktatásban részt vevő diákok körében készített Eurobarométer felmérésből kitűnik, hogy a diákok szeretnék, ha több lehetőségük nyílna a felsőoktatásban való részvételre, az egyetemeknek pedig együtt kellene működniük a munka világával és nagyobb hangsúlyt kellene helyezniük az egész életen át tartó tanulásra. Például a megkérdezettek döntő többsége (97 százaléka) úgy véli, hogy fontos biztosítani a diákok számára a munkaerő-piaci sikerhez elengedhetetlen tudást és ismereteket.
A diákok nagy része (87 százalék) fontosnak tartja továbbá, hogy a felsőoktatási intézmények ösztönözzék az innovációt és a vállalkozói szellemet diákjaik és munkatársaik körében, valamint hogy lehetőségük nyíljon a tanulmányi program keretében magánvállalatoknál szakmai gyakorlaton való részvételre. Egyre több diák kíván külföldön tanulni és nagy részük több tájékoztatást szeretne kapni a felsőoktatási intézmények minőségéről, mivel ezen információk alapján könnyebben tudnának dönteni tanulmányaikról.
Az Európai Bizottság a tagállamokkal és a felsőoktatási ágazattal közösen azon munkálkodik, hogy a növekedést és foglalkoztatást célzó lisszaboni stratégia keretében segítse az egyetemek modernizációs programjainak megvalósítását. Ezt támogatják a következők: az egész életen át tartó tanulás programja (az Erasmus keretében zajló tevékenységek), az EU 7. kutatási keretprogramja, a versenyképességi és innovációs program, a strukturális alapok, valamint az Európai Beruházási Bank (EBB) hitelei.
Az unión kívül is van élet
A bizottság Európán kívüli viszonylatban is támogatja a felsőoktatási reformokat, konkrétan külső politikái és programjai révén; az unióval szomszédos országok például a Tempus program keretében részesülnek támogatásban. Számos két- vagy többoldalú együttműködési program támogatja az egyéb partnerországokkal való kapcsolatokat: EU-USA/Kanada, EDULINK, ALFA Latin Amerika esetében és az új Nyerere program Afrika vonatkozásában. Végezetül meg kell említeni az Erasmus-Mundus programot is, mely a világ bármely országának diákjai számára biztosít ösztöndíjakat, hogy különböző európai országok integrált mesterszintű programjai keretében tanulhassanak. A program új szakasza a doktori tanulmányokra is kiterjed. A bizottság Európán kívüli intézményekkel is együttműködik a felsőoktatási intézmények kutatási tevékenységeinek támogatása érdekében az EU 7. kutatási keretprogramja révén. A Marie Curie fellépés pedig egyéni kutatók számára teszi lehetővé, hogy részt vegyenek egy másik ország kutatócsoportjának munkájában.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk
A Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem is bekerült a legjobb 10 magyar egyetem közé. Teljes cikk
- Új alelnök a Közép- és Kelet-Európai Bankszövetség élén 2 hónapja
- Ez a magyar iskola végzett a legjobb helyen a nemzetközi listán 2 hónapja
- Elismert rangsorra került fel a Corvinus Egyetem 3 hónapja
- Kiderült: ezért tartják előnyösnek a magyarok az EU-tagságot 4 hónapja
- Így segítik az egyetemisták karrierépítését 4 hónapja
- Magyar HR igazgatója van szeptembertől az Európai Űrügynökségnek (ESA) 4 hónapja
- AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni? 4 hónapja
- Minden eddiginél többen jelentkeztek a magyar felsőoktatásba 4 hónapja
- Rekordot döntött ennek a képzésnek a népszerűsége – egyre több fiatal látja benne a jövőt 5 hónapja
- Felvételi 2025 - minden ötödik felvételt nyert hallgató 30 év feletti 5 hónapja
- Így változott a részmunkaidőben dolgozók száma az EU-ban 5 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja