Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 14 éve

Családbarát munkahelyek 2005-ben (1.)

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium valamint az Ifjúsági Szociális Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium szeptemberben osztotta ki négy kategóriában a "Családbarát munkahely 2005" díjakat azon cégeknek, amelyek különösen figyelmek alkalmazottaikra és különböző eszközökkel támogatják a munka és a családi élet összehangolását.

A pályázatot benyújtóknak hat témában kellett számot adniuk: munkaidőmodellek, képzések, Gyesen levőkkel való kapcsolattartás, gyermekintézmények fenntartása, munkavállalói juttatások, munkahelyi biztonság.

A cél, hogy a dolgozók jól érezzék magukat

A kisvállalatok kategóriában az informatikai szaktanácsadással foglalkozó Var Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. nyerte el az első helyet. Szabó Péter, a jelenleg 21 főt foglalkoztató, 1993-ban alakult cég ügyvezető igazgatója elmondta, családbarát intézkedéseik bevezetésének oka elsősorban a munkatársmegtartás volt. "Mivel mérnökeink szaktudása az egyik legfontosabb termékünk, olyan körülményeket kell biztosítanunk számukra, amelyeknek köszönhetően jól érzik magukat a munkahelyen. Ennek köszönhetően nem fogják elhagyni a céget. Emellett felismertük, ha otthon rendben mennek a dolgok, akkor a dolgozók jobban tudnak a munkára koncentrálni, és így teljesítményük is nő."

Rugalmas munkaidő, otthonról is lehet dolgozni

A cégvezetés feladatcentrikusan gondolkodik, nincs kőbe vésett munkaidő, és akár otthonról is lehet végezni a munkát. Az otthoni internethasználatot finanszírozza a vállalat, és kedvezményes gépvásárlásra is van lehetőség. A nem otthon dolgozóknak maximálisan rugalmas munkaidőt biztosít a cég. Ha a munkatárs reggel nyolcra viszi a gyermekét iskolába, óvodába, a munkát nyolc óra helyett elkezdheti fél kilenckor.

"A kollégáknak nem kötelező az egész napot az irodában tölteniük. A távozások nyomonkövetésére létrehoztunk egy úgynevezett csoportmunka-kezelő programot. A munkatársak ebben a "határidőnaplóban" regisztrálják, hogy mikor távoznak az irodából, milyen okból mennek el, hol fognak tartózkodni és mikor térnek vissza. Így mindig tudjuk, kire lehet számítani az irodában, és mikor hol érhetjük el a munkatársat. Számonkérés csak abban az esetben történik, ha az adott feladatot nem az elvárásoknak megfelelően teljesítette a dolgozó" - mondta el Szabó Péter.

Heti kétszer bejárnak a gyerekek

Az ügyvezető igazgató elmondása szerint 200 négyzetméteres irodájukba hetente kétszer-háromszor behozzák gyermekeiket a kollégák, akik a kicsikre közösen odafigyelve végzik a munkát. "A gyerekek egyáltalán nem gátolnak minket a feladatok elvégzésében. Sőt, már annyira megszoktuk a gyerekzsivajt, hogy szinte hiányozna, ha megszűnne" - mesélte az ügyvezető.

A vállalat a fentiek mellett iskolakezdési támogatással, egészségpénztári hozzájárulással, valamint esküvő és gyerekfelügyelés esetén anyagi hozzájárulással segíti a dolgozókat. A kollégák gyermekeinek egyébként lehetőségük nyílik kipróbálni magukat a cégnél, az egyik dolgozó fia is épp az idei nyáron töltötte szakmai gyakorlatát a vállalatnál.

A Gyesről, Gyedről visszatérőkkel kapcsolatban az ügyvezető igazgató elmondta, utoljára 6 éve volt példa szülési szabadságra, és a kolléganőt maximálisan támogatták a munka világába való visszatérésben. "Köszönhetően annak, hogy az informatikai munkatársak zöme férfi, kisvállalatként ez a kérdés nem annyira gyakori, de az otthoni munkavégzés lehetősége itt is előny lehet" - közölte Szabó Péter.

Számos kedvezmény a Gyesen lévőknek

A nagyvállalat kategóriában idén a debreceni National Instruments Kft. érdemelte ki az első díjat. A software és hardware gyártásával foglalkozó nemzetközi cég 450 főt foglalkoztat, szellemi és fizikai dolgozókat egyaránt.

Ábrahám László ügyvezető igazgató elmondta, a cég családbarát jellege a rugalmas munkaidőben, a béren kívüli juttatásokban, de leginkább a Gyesen lévő munkatársakkal való hozzáállásban mutatkozik meg. "Amennyiben egy munkavállalónk Gyes-re megy, két lehetőség közül választhat ezen időszakot illetően. Az első esetben a számítógépet és az otthoni munkavégzéshez szükséges technikai hátteret lakásába telepítjük, így otthonról, saját beosztása szerint végezheti el feladatait.

Aki nem otthon kíván munkálkodni - tette hozzá az ügyvezető - , visszatérhet a céghez. Kezdetben négy órás munkaidőben, a későbbiekben pedig újra teljes munkaidőben dolgozhat. A Gyesen lévők emellett részt vehetnek az összes vállalaton belüli tanfolyamunkon, az oktatásra általában hetente kétszer kerül sor munkaidő után. Ha a kismama/kispapa a megadott időpontokban meg tud jelenni a tréningen, nem fogunk semmilyen akadályt állítani szakmai fejlődése elé.

"A cégnél dolgozó házaspárnak születik gyermeke, megoldható, hogy egy évet az apuka, egy évet pedig az anyuka töltsön otthon a gyermekkel. Így mindkettőjüknek csak egy évet szükséges munka nélkül tölteniük" -mondta el Ábrahám László.

Beteg gyermekkel 6 óra munka normál fizetésért

A cégvezetés gondolt a beteg gyermeket vagy hozzátartozót ápolókra is. "A kollégák bizonyos esetekben élhetnek úgynevezett munkaidő-kedvezményünkkel. Ha valamely dolgozónk családtagja hosszú lefolyású betegségben szenved, elegendő nyolc óra helyett hat órát benn töltenie a vállalatnál - fizetésének csökkenése nélkül" - tájékoztatott Ábrahám László.

Családi nap, Mikulásparti

A vállalat különböző rendezvényekkel is próbálja erősíteni a cég családbarát jellegét. Évente rendeznek "családi napot", amelyen különböző sporteseményekkel, programokkal és ebéddel várják a dolgozókat és hozzátartozóikat. A szintén egy évben egyszer megrendezésre kerülő gyermeknapon az oktatótermet internetszobává alakítják, ahol a gyermekek egész nap játszhatnak, és barangolhatnak a világhálón, és egy mikulásparti is vár a gyermekere az év végén.

Nyári munkalehetőség

A cég nemcsak a kiskorúakra gondol, az ügyvezető elmondása szerint a nyári időszakban kollégák 16 éven felüli gyermekei kipróbálhatják magukat a cégnél, tapasztalatot szerezhetnek és nem utolsósorban nyári zsebpénzt is.

Az egészségmegőrzés területén saját konditerem várja a munkatársakat, de van ping-pong asztal és csocsóasztal is. Az ebéd során öt féle ételből lehet választani, a kollégákra pedig vállalati orvos figyel.

A fenti kedvezmények egyébként már a vállalat honi megalakulása óta léteznek. "Mivel az anyacégünk nagy hangsúlyt fektet a kollégák lelki és testi egészségére, természetes volt, hogy a magyar leányvállalat is az anyacéghez hasonló filozófiával és intézkedésekkel próbál majd a munkatársak kedvére tenni. A családbarát környezet megtartó erő. Ha elmúlik a betegség vagy a Gyes, a kolléga - akinek betanítása akár három hónapba is kerülhet - lojális marad a céghez, és így nem veszik el a belé fektetett energia" - magyarázta az ügyvezető.
A cégnél egyébként hét százalék alatti a fluktuáció.

Oroszi Babett, 2005. október 7.

Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
12 hét szabadság minden évben, hogy legyen idő élni

Ausztráliai alkalmazottainak évi 12 hetes szabadságot ad az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég. Ebben a három hónapos időtartamban, az úgy... Teljes cikk

Egyre többen viszik be munkahelyükre kutyájukat az Amazon dolgozói közül

Tavaly 6000 kutya fordult meg az Amazon Seattle-i központjában, idén már 7000 eb látogatott el gazdájával annak munkahelyére - írja a fortune.com. Teljes cikk

Hogyan jutunk el a munkahelyre? Statisztikai adatok itthonról és külföldről

Mindenki életében fontos kérdés, hogy mennyit kell naponta utazni a munkahelyre, hogy mennyi időt, pénzt és energiát visz el. Ugyanakkor sokan inkább... Teljes cikk