kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 10 éve

Dízelbotrány: "nem csupán a bűnöző hajlamú fejlesztőmérnökök műve"

A Volkswagennél (VW) 2008 óta használták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert, és a csalásról sokkal többen tudtak a cégnél, mint ahogy a dízelbotrány elején gondolták - írták német lapok vasárnap.

A Bild am Sonntag szerint a VW-nél elindított belső vizsgálat első eredményei kimutatták, hogy az EA 189 típusú motor fejlesztése 2008-ban elakadt. A fejlesztőmérnökök röviddel a sorozatgyártás tervezett megindítása előtt belátták, hogy nem lehet egyszerre betartani a károsanyag-kibocsátási határértékeket, és az előírt szint alatt tartani a költségeket.

A kiemelt fejlesztési projekt így veszélybe került. Végül az adatokat manipuláló szoftver telepítésével oldották fel a dilemmát, és a társaság salzgitteri üzemében elkezdték a sorozatgyártást, méghozzá globális terjesztésre, és nem csak az Egyesült Államokban értékesíteni tervezett kocsikba.

Arra utaló adatok egyelőre nem kerültek elő, hogy tudott a csalásról a botrány miatt lemondott vezérigazgató, Martin Winterkorn. Több meghallgatott mérnök viszont arról számolt be, hogy a konszern fejlesztési igazgatója, a Winterkorn bizalmasaként számon tartott Ulrich Hackenberg tudott az ügyről. Meglehet, hogy a szoftvert az ő utasítására telepítették, bár szerepéről ellentmondásos állításokat tettek a belső vizsgálaton meghallgatott munkatársak. Ulrich Hackenberg a lap kérését elutasítva nem kommentálta az értesülést.

A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című vasárnapi hetilap arról írt, hogy a VW felügyelőbizottsága szerint a konszernben jóval szélesebb körben ismert volt a csalás, mint ahogy a botrány elején gondolták. "Nem tartható az a tétel, hogy az egész csupán néhány bűnöző hajlamú fejlesztőmérnök műve" - fogalmaztak a lap forrásai. Hozzátették: a vállalat "rendszerszerűen megtévesztette a vásárlókat és a hatóságokat".

A felügyelőbizottság sürgeti az új vezérigazgatót, Matthias Müllert, hogy mielőbb utazzon az Egyesült Államokba, és a cég nevében tanúsítson megbánást - írta a FAS, amelynek beszámolóját nem kommentálták a VW-nél.

A Welt am Sonntag című lap pedig azt írta, hogy a felügyelőbizottság kijelölt elnöke, Dieter Pötsch pénzügyi igazgató egy belső egyeztetésen úgy vélekedett, a VW "fennmaradását fenyegető válság" alakult ki a dízelbotrány miatt. Ugyanakkor jelezte, hogy bizakodó, és ha mindenki elkötelezetten dolgozik, a vállalat túléli a krízist.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.

Elemzők számításai szerint a VW nagyjából 4,3 milliárd eurót takarított meg a csalással, de a botrány legkevesebb 10 milliárd eurójába kerül majd.
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk