kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Így lehetsz légiutas-kísérő – indul az első független képzés

2013-ban kikerült az Országos Képzési Jegyzékből a „Légi utaskísérő” képesítés. Azóta Magyarországon csak a WizzAir belső tréningjén lehetett a szakmát elsajátítani. Hamarosan elindul az első, légitársaságoktól független tanfolyam az Europe Crew Academy szervezésében. Mi kell ahhoz, hogy valaki befusson a szakmában? Mit ad ehhez a képzés? Egyáltalán mennyit lehet keresni stewardessként?

2013-ban kikerült az Országos Képzési Jegyzékből a „Légi utaskísérő” képesítés. Azóta Magyarországon csak a WizzAir belső tréningjén lehetett a szakmát elsajátítani. Hamarosan elindul az első, légitársaságoktól független tanfolyam az Europe Crew Academy szervezésében. Mi kell ahhoz, hogy valaki befusson a szakmában? Mit ad ehhez a képzés? Egyáltalán mennyit lehet keresni stewardessként?

„Megéri a légiközlekedést választani. Egyrészt a repülés a tömegközlekedés csúcsa, másrészt az egész iparág dinamikusan fejlődik. Folyamatosan nő az utasok, a légiflották és a társaságok száma és ezzel együtt több az álláslehetőség. Ugyan nagy a verseny az üres helyekért, de a szakmailag jól teljesítők célba érnek” – kezdi Papp András, az Europe Crew Academy ügyvezetője. Erre rímel az Airbus német-francia repülőgépgyártó legfrissebb tanulmánya, mely szerint a következő húsz évben a repülési forgalom átlagosan évi 4,6 százalékkal növekszik. Ez 32 600 új személy- és teherszállító gépet igényel 4,9 billió (4900 milliárd) dollár értékben. „Egy gép gazdaságos üzemeltetéséhez pedig körülbelül 24 utaskísérő szükséges” – fogalmaz Papp András.

Repülő utasterében zajlik az oktatás egy része

A képzés az iskolában egy erre kialakított repülőgép-utastérben zajlik

A légiutas-kísérő szakma iránt érdeklődők köre és motivációja széles skálán mozog. Akadnak, akik az érettségi előtt állnak és 18 évesen belevágnának. Másik csoportot alkotnak a diplomások, akik szakmájukban – például bölcsészként, tanárként - nem találták meg a számításukat és valami újra, piacképesre vágynak. Akad példa karrierváltókra, akik néhány évnyi munka után keresnek új kihívást. „A légi karrier vonzereje az utazási lehetőség, a nemzetközi csapatban dolgozás, a nyelvtudás gyakorlása, a jó kereseti lehetőség, a külföldre váltás opciója” – mondja Papp András.

A budapesti European Crew Academy most induló kurzusa 3 hónapos, 120 órás, munka mellett is elvégezhető. Az órák egy része az iskolában kialakított repülőgép-utastérben zajlik, hogy valóságközelibb legyen a tanulás. Az oktatók pedig rutinos, a szakmában több évtizedet eltöltött stewardessek és szakmában dolgózok (pl. repülésvédelem, meteorológia). A kurzus vizsgával zárul, majd megfelelő eredmény esetén a képző cég delegálja a hallgatót a Nemzeti Légiközlekedési Hatóság nemzetközi vizsgájára (ide tanfolyam nélkül, „az utcáról” nem lehet jelentkezni), ahol a Légiutas-kísérő Tanúsítvány szerezhető meg.

Bizonyítvány nélkül is be lehet jutni

Érdemes megjegyezni, hogy a légitársaságok nem várnak semmilyen „szakirányú végzettséget” a felvételi során. A hivatalos vizsgákat a sikeres kiválasztás után is le lehet tenni belső szervezésben. Akinek azonban megvan a tanfolyama, vagy a bizonyítványa, az általában felkészültebb, ismeri az elvárásokat, belelát a szakma működésébe, nagyobb eséllyel indul a céges felvételiken. Az állás megszerzése után pedig nem kell hónapokig végigjárni a tanfolyamokat, akár azonnal a fedélzeten kezdhet.

Papp András elmondta, hogy kurzusukra felvételizni kell, nem automatikus a bekerülés. A feltételek között szerepel kommunikációképes angoltudás, érettségi bizonyítvány, 100 méter leúszása megszakítás nélkül. A tanfolyami jelentkezésnél nem kizáró ok, de a képző cég figyelmeztet a légitársaságok speciális elvárásaira. Például nőknél a minimum 155, férfiaknál a 165 centiméteres testmagasságra, emellett nem lehet látható helyen piercing, alkaron és térd alatt tetoválás, extrém hajviselet. „Emiatt nem utasítunk el senkit, de jelezzük, hogy kevés lesz az esély elhelyezkedésre” – fűzi hozzá az ügyvezető. Mennyire számít a kinézet? „Ha valaki csinos, ő biztosan valamivel nagyobb eséllyel indul, de legalább olyan fontos a pozitív kisugárzás, a jó problémamegoldás” – mondja Papp András, aki hozzáteszi: megfelelő motiváció esetén férfiak jelentkezését is várják, szeretik őket a légitársaságok.

Van esély előrelépésre

A szakmában nem lehetetlen az előrelépés: például kicsiről nagy gépre váltani, vezető légiutas-kísérővé előrelépni, oktatói pozíciót megszerezni, az első osztályon dolgozni. Előfordul az is, hogy valaki a repülőről a cég irodájában kap munkát például menedzserasszisztensként vagy munka mellett ennek jegyében tanul ki új szakmát és válik pénzügyessé, HR-essé. Lehet fapadosról prémium társaságokhoz váltani, ami magasabb fizetéssel jár.

Mennyit lehet keresni?

Erről a HelloKarrier.hu-nak az egyik ismert fapados légitársaságnál dolgozó munkatárs számolt be. „A fizetésünk több részből tevődik össze. Minden utat hosszúság alapján különböző csoportba sorolnak (S, M, L, vagy XL), így más-más összeg jár utána. A fix fizetés kezdőként nettó 150 ezer forint, ezért egy a cég által meghatározott minimum szektorszámot kell lerepülni, a többi erre jön rá. Plusz pénzt jelent a fedélzeti értékesítésből származó jutalék. Évszakonként eltérő a havi bér: nyáron magasabb, míg télen kissé visszaesik. Akadt olyan nyári hónap, amikor 300 ezer forint fölötti volt a fizetésem. Ha egy évet nézünk, és havi szintre bontjuk, akkor hozzávetőlegesen 250-280 ezer forintra jön ki az átlag. Aki kezdőként lép be a cégbe, neki 9 hónap után körülbelül 30 ezer forinttal ugrik meg a fizetése. Ha pedig valaki senior lesz, azaz vezető légiutas-kísérő, erre még hozzávetőleg 100 ezer forint jön rá.”

Kapcsolódó cikk: Havi 1 millió forintos fizetés? Stewardessként Dubajban

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk