kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Milyen a nyerő illat állásinterjún?

Könnyebben elkelhet egy meghitt, "otthonillatú" lakás az ingatlanostól. És a jó érzékkel, ízléssel megválasztott parfümök nagyot lendíthetnek az értékesítők munkáján - de sokszor még állásinterjún is" - tudtuk meg Dr. Szabó Anikó vegyészmérnök és illatspecialistától, aki a budapesti Sajtóházban tartott előadást parfüm és karrier összefüggéseiről. A személyes benyomásokhoz és a többi érzékszervi megtapasztaláshoz hasonlóan az illatok - így az éppen használt illatszerek, parfümök is - jócskán meghatározhatják egy-egy üzleti tárgyalás eredményét és sikerét. Ám a szakértő szerint ez egyáltalán nem véletlen.

Könnyebben elkelhet egy meghitt, "otthonillatú" lakás az ingatlanostól. És a jó érzékkel, ízléssel megválasztott parfümök nagyot lendíthetnek az értékesítők munkáján - de sokszor még állásinterjún is" - tudtuk meg Dr. Szabó Anikó vegyészmérnök és illatspecialistától, aki a budapesti Sajtóházban tartott előadást parfüm és karrier összefüggéseiről. A személyes benyomásokhoz és a többi érzékszervi megtapasztaláshoz hasonlóan az illatok - így az éppen használt illatszerek, parfümök is - jócskán meghatározhatják egy-egy üzleti tárgyalás eredményét és sikerét. Ám a szakértő szerint ez egyáltalán nem véletlen.

"Gondoljunk csak arra, hogy míg például a Dávid-szoborról vagy a Mona Lisa - festményről legfeljebb vizuális úton szerezhetünk tapasztalatot, ehhez képest mennyivel árnyaltabb képet kaphatunk egy olyan élményről, eseményről, helyzetről, amelyet valamilyen intenzív illat-élmény is kísért. Az illat - mivel kötődik az élményekhez - az adott eseményt is jobban rögzíti. Emellett pluszban árnyalja, finomítja és egészíti ki a többi érzékszerv által szerzett tapasztalatot, mert a szaglóhám sűrűsége miatt ezt az érzékszervi tapasztalatot az "idő vasfogával" se túl könnyű kikezdeni."

A jó illat növeli az eladást

Így az sem véletlen, hogy a marketing, a reklám, a PR és a sales világában is rákaptak az "illatáradat" bevetésére, mint hatékony eredménynövelő eszközre. A parfümök és illatszerek előállításával foglalkozó I.F.F. vállalat például közel öt éve foglalkozik bevásárló-központokban a direkt illatokkal serkentett vásárlóösztönzéssel. És amit eddig tapasztaltak: a bevásárlóközpont belterében jól megválasztott illatokkal az eladások mennyisége kb. ötszörösére növelhető. Hasonló eredményekre jutottak az Argos parfümcég által elvégzett kutatásban is. Miután bevásárlás-ösztönző aromákkal bővíttették a beltéri reklámeszközöket, több, mint 6%-kal nőtt a forgalom, de 16%-kal több időt töltöttek a bevásárlóközpontban és 15%-kal több vásárló fejében fogalmazódott meg a vásárlási szándék, mint korábban.

Lakásértékesítésnél is tényező lehet

Az USA-ban pedig évek óta bevett módszer ingatlan-közvetítői berkekben, hogy az épp bemutatandó lakásokban egyből frissen főtt kávé és porcukor-takarójú, friss péksütemények illata fogadja a vevőjelölteket. Az indok: ha már az érkezéskor sikerül a számára otthonos körülményeket teremteni, akkor az adás-vétel esélyei is megnőnek.  "A kávéillat sem véletlenül rendkívül népszerű a többség körében, hiszen a benne található mintegy 800 vegyület közül gyakorlatilag minden orr megtalálja a számára legszimpatikusabb összetevőt."

Ezek a nyerő férfi és női illatok

De konkrét üzleti helyzetben vajon mit profitálhat mindebből egy manager vagy egy sales-es? Például azt, hogy nem mindegy, milyen illatszerekkel indul bevetésre, hogy "megnyerje a meccset" a tárgyaláson. A Custo spanyol divatmárka érzékelési osztálya 200 fő körében végzett kutatást arról, vajon milyen összetevőjű parfümöket, illatszereket használtak a legsikeresebb üzletkötők. Végül arra jutottak: a munkájuk során a legeredményesebbek az áthatú illatú pogostemon cablin-nal, köznapi nyelven pacsuli illóolajjal készült termékek közül használtak illatszereket. Férfiaknál pedig az illóolaj erős, fűszeres, pézsmás míg a nőknél az illóolaj virágos, trópusi gyümölcsös vagy loncból készült variációjának valamelyike válhat be, ha szeretnének akár egy üzleti tárgyaláson, de még egy állásinterjún is jó benyomást kelteni.

Egyterű irodában óvatosan...

Emellett tovább növelheti a kedvező benyomást, a harmóniát az is, ha az üzletkötő - ha például meghatározott, nagy márka öltönyét/kosztümét viseli, akkor azonos márkából választ mellé  illatszert is. Hiszen az illatkreátorok, a hivatásos orrként dolgozók direkt egymáshoz passzolva alkották meg őket. Fontos ugyanakkor az egyéni ízlést, stílust is figyelembe venni - akárcsak a velünk egy fedél alatt dolgozók véleményét. Nem feltétlenül megnyerő egy irodában se az a sales-es, aki áthatolhatatlan, orrfacsaróan zavaró illatfelhőben tölti a teljes munkanapot, üzlet ide vagy oda...

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk