Milyen lesz az új nyugdíjrendszer?
Lesznek még beavatkozások az állami nyugdíjrendszerbe, ha a kormány komolyan gondolja a nyugdíjkassza egyensúlyának megteremtését. A fókuszba most a korhatár alatti rokkantnyugdíjasok kerülnek, a legtöbbet az ő ellátásukon spórolnának.
Kétségtelenül szép eszmék mentén vázolta fel eddig minden idevágó megszólalásában és Facebook-bejegyzésében az általa kívánatosnak tartott nyugdíjmodellt Orbán Viktor, s e tekintetben még a következetlenség vádja sem merülhetett fel soha. Hasonló állami nyugdíjmodellt írt már le évekkel ezelőtt Varga Mihály, korábbi pénzügyminiszter is, aki a rendszer transzparenciájának megteremtése érdekében a svéd modellben meglévő egyéni számlás szisztémát is bedobta a köztudatba.
Kérdések nem is azzal kapcsolatban adódnak, hogy jó-e egy efféle nyugdíjrendszer vagy sem, sokkal inkább a kivitelezhetőséget illetően. Ha ugyanis komolyan vesszük a szándékot, amely szerint a mindenkori nyugdíjjárulékoknak kötelezően fedezniük kell a mindenkori nyugdíjakat, rögtön adódik a kérdés: a bevételül szolgáló járulékot akarja-e megemelni a kormány, vagy a kiadást jelentő nyugdíjkifizetéseket tervezi csökkenteni az egyensúly megteremtése érdekében? Előbbi megoldással az aktívan dolgozó szűk 4 millió embernek, utóbbival a már nyugdíjba vonult 3 millió állampolgárnak adna jókora pofont.
A borítékolható válasz értelmében viszont egyiket sem fogja megtenni Orbán Viktor, sőt, az elvileg még szóba jöhető nyugdíjkorhatár-emelés fájdalmas eszközével sem fog élni. Van ugyanis egy olyan megoldás, amellyel látszólag rövid távon is egyensúlyba lehet hozni a nyugdíjkasszát, anélkül, hogy a szűk értelemben vett nyugdíjrendszer befizetőinek és haszonélvezőinek az érdekei sérüljenek.
A korhatár alatti rokkantnyugdíjasok érdekei viszont annál inkább sérülni fognak a nyugdíjrendszer most következő átalakításának a célpontjába egyértelműen ők kerülnek. Orbán Viktor legutóbbi Facebook-sorai, amelyek szerint a nyugdíjcélú befizetésekből nem költhetünk másra, valójában annyit jelent, hogy a mai állami nyugdíjpilléren csüngő 350 ezer nyugdíjkornál fiatalabb rokkantnyugdíjas, továbbá az a még legalább 300 ezer ember, aki különböző szociális jogcímeken kap járadékot, a jövőben nem jut majd ellátáshoz a nyugdíjjárulékok terhére. Járadékukat nyilván nem lehet egyik napról a másikra felfüggeszteni nem is ezt tervezi a kormány a számukra fizetendő összegeket viszont ki lehet vonni a nyugdíjrendszerből és át lehet sorolni az adóból finanszírozott költségvetési tételek közé.
Ez a gondolat már évekkel korábban megjelent a Fidesz koncepciójában. A párt nyugdíjműhelyéből például 2007-ben kikerült egy javaslat, amely tételesen tartalmazta a rokkantellátás leválasztását, és azt szorgalmazta, hogy a rokkantnyugdíjakat ne járulékokból, hanem adóból finanszírozzák. Ettől persze még az alapvető probléma a nagyszámú fiatal rokkantnyugdíjas állami eltartásának a terhe nem szűnik meg, de a nyugdíj-biztosítási alap megtisztul és megkönnyebbül a nem kimondottam időskori nyugellátást jelentő szociális tételektől.
Az intézkedésnek persze akkor van igazán értelme, ha nem merül ki holmi átcímkézési, kommunikációs bűvésztrükkben, amelynek során végül ugyanannyi pénz áramlik ki, mint korábban. A nagy mutatvány az lenne, ha a még munkaképes korú ál rokkantnyugdíjasok egy részét sikerülne visszaterelni a munkaerőpiacra, vagyis tartósan növelni a foglalkoztatást, és előidézni egy olyan helyzetet, amelyben az eddiginél jóval kevesebben választják a leszázalékoltatást, mint menekülő utat.
De hasonlóan nagy mutatvány lenne az is, ha a kormány hozzá merne nyúlni például a bányászok vagy a fegyveres testületek tagjainak korengedményes nyugdíjához. Az efféle kiváltságok bár lényegesen szűkebb kört érintenek a rokkantnyugdíjasokénál megint csak milliárdokat vesznek ki a nyugdíjrendszerből. Nehezen indokolható módon.
A rulettasztaltól az összeomlásig
Mi egy rossz döntés következtében rátévedtünk a bizonytalan útra, nyugdíj-megtakarításaink zsetonok lettek a kockázatos pénzügyi spekulációk rulettasztalán. A rendszer fenntartói dugig tömték költségek címén a zsebeiket a járulékbefizetők pénzéből a nyugdíjrendszerünk viszont az összeomlás szélére került írta néhány nappal ezelőtt a Facebookon Orbán Viktor, utalva a magán-nyugdíjpénztári rendszer működésére és a mostani újjáépítés szükségességére.
Megállapítása abból a szempontból is érdekes, hogy a második nyugdíjpillér létjogosultságát egészen tavaly őszig nem kérdőjelezték meg a fideszes szakpolitikusok, korábban Varga Mihály volt pénzügyminiszter is többször érvelt a tőkefedezeti rendszer mellett.
Ami pedig az összeomlást illeti, a képlet nem olyan szimpla, mint ahogy a kormányfő most lefesti azt. A második nyugdíjpillért 1997-ben történetesen éppen azért hozták létre, hogy az állami nyugdíjrendszer hosszabb távú összeomlása elkerülhető legyen: hogy a magánpénztárak tehermentesítsék a társadalombiztosítást a nyugdíjkifizetések egy része alól.
Arról igen részletes hatástanulmányok készültek annak idején, hogy a vegyes finanszírozású rendszerre való átállás miként befolyásolja (rontja) átmenetileg a nyugdíjkassza egyenlegét, s milyen mértékben javítja 2013-tól kezdődően, amikor a pénztártagok tömegesebb nyugdíjba vonulása megkezdődik. A nyugdíjreform mostani visszafordítása kapcsán efféle hatástanulmányok nemigen láttak napvilágot. Pedig jó lenne látni, hogy mi lesz 20-30, netán 50 év múlva.
Remélhetőleg nem összeomlás.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az európai kereslet visszaesése és a digitális átállás miatt aggódnak leginkább a hazai vállalatok – mutat rá az EY közel 200 pénzügyi és... Teljes cikk
Az adóhatóság a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének nem megfelelő adózók listáját is közzétette. Teljes cikk
Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk
- Lehetne-e Férfi40? Rövidebb a férfiélet, de nagyobb a női teher – hol az igazság? 5 hónapja
- Titkos előny a magyar nőknek: így verik a férfiakat nyugdíjban 7 hónapja
- Ilyen a világon nincs! - ezek a "hungarikumok" a magyar nyugdíjrendszerben 7 hónapja
- Miért nem számít több év tanulás, gyermeknevelés? - így lehetne igazságosabb a Nők40 nyugdíjrendszer 8 hónapja
- Nyugdíj 2025. - íme a legfontosabb tudnivalók 13 hónapja
- Így alakul a nyugdíjak kifizetése 2025-ben 1 éve
- Miért nem képes a magyar nyugdíjrendszer megakadályozni a nyugdíjasok elszegényedését? 1 éve
- Miért (lenne) elkerülhetetlen a magyar nyugdíjrendszer reformja? 1 éve
- Csak így lesz fenntartható a magyar nyugdíjrendszer 1 éve
- Nem fogja átalakítani a kormány a magyar nyugdíjrendszert 1 éve
- Ki fog majd dolgozni? A magyar munkaerőpiac következő évei 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?