MTA-kutatók: a szakiskolai képzés erőltetése rontja a munkaerőkereslet és kínálat illeszkedését
A legnevesebb munkaerő-piaci kutatók szerint az érettségit nyújtó képzés visszaszorítása hibás ténymegállapításokból és megalapozatlan vélekedésekből indul ki, ami rontja a munkaerő-kereslet és kínálat illeszkedését és súlyosbítja a társadalmi egyenlőtlenségeket - írja a portfolio.hu.
A tanulmány kijelenti: a munkaerőpiacon az érettségivel rendelkezők sikeresebbek, foglalkoztatásuk magasabb, többet keresnek és kisebb arányban kényszerülnek segéd- és betanított munka végzésére. Ezek a különbségek kimutathatók a hasonló foglalkozást űzők körén belül is. A szakközépiskola és a gimnázium nagyobb mértékben fejleszti a munkában és a hétköznapi életben nélkülözhetetlen alapkészségeket, mint a szakiskola. Ez hasonló családi környezetből érkező és azonos általános iskolai eredményekkel rendelkező tanulókat összehasonlítva is igaz marad.
Leszögezik: az alkalmazkodóképességet megalapozó kompetenciáknak köszönhetően az érettségi lassabban veszít a piaci értékéből, mint a szakmunkás oklevél. A jobb általános készségek segítik a munkavállalást abban a környezetben, ahol a kereslet az írás-olvasásigényes munkahelyek felé tolódik el.
A tervezett intézkedések szűkítik a felsőoktatás merítési bázisát, növelik az egyébként is meglevő felsőoktatási lemaradásunkat, és a korai szelekció hibái miatt rontják a főiskolai és egyetemi képzésre jogosultak átlagos minőségét. A "felesleges" egyetemi képzésekről, a "piac által nem igényelt" végzettségekről szóló toposzok nagyrészt hamisak, és mint ilyenek, nem szolgálhatnak hivatkozási alapul az érettségit adó középfokú oktatás visszaszorításához - olvasható a tanulmányban.
A duális (tanonc) képzés kapcsán a kutatók kiemelik: Azokban az észak- és nyugat-európai országokban, ahol sikeres duális rendszerek működnek, a tanulók megfelelő alapképzés után lépnek a szakképzésbe, majd a munkaerőpiacra. Németországban a szakmunkástanulók - tartománytól függően - 7155 vagy 7950 közismereti óra után kezdik a szakmatanulást, míg ez az érték Magyarországon 5742 óra. Ez a közismereti képzés hossza szempontjából olyan, mintha a magyar szakmunkástanulók nyolc helyett tíz vagy tizenegy évig járnának általános iskolába, vagy a képzés után még elvégeznének egy tizenkettedik gimnáziumi és egy vagy két főiskolai vagy egyetemi évet. Egy másik mintának tekintett országban, Dániában a hároméves, gyakorlatias, erőteljes vállalati részvétellel folyó szakoktatás 9 éves általános iskolára, és gyakran egy további, előkészítő évre épül.
Az érettségit adó középfokú oktatás visszaszorításával kapcsolatos elgondolásokat erőteljesen befolyásolja az a meggyőződés, hogy az elmúlt két évtizedben túlságosan megnőtt a főiskolát és egyetemet végzettek száma, hogy Magyarországon diplomás túlképzés van. Ezt az állítást a tények nem támasztják alá, sőt az európai uniós országokkal való összehasonlítás ennek az ellenkezőjét bizonyítja - írják a szakértők.
Az érettségit adó férőhelyek számának csökkentése kihat az egyetemi továbbtanulási esélyekre is, itt is a társadalmi egyenlőtlenségek erőteljes növekedését hozta a szimuláció.
Portfolio.hu/Edupress.hu
- 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
- 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen! Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
Tanévkezdés kapcsán beszélt az aktuális oktatási ügyekről az InfoRádió Aréna című műsorában Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium... Teljes cikk
Az agrárszakképző intézményekbe 3532 diák iratkozott be a 2024-2025-ös tanévre, a felnőttoktatásban résztvevőkkel együtt 4200-an kezdik meg a... Teljes cikk
Az átalakítása után eltelt időszak pozitív tapasztalatait leszűrve elmondható, hogy a szakképzés mára alkalmassá vált a tanulói... Teljes cikk
- "Aki demonstrál nem értem teszi" - reagált a felmentésére a Madách Imre Gimnázium igazgatója 1 hete
- A Madách Imre Gimnázium felmentett igazgatója mellett tüntettek a fővárosban 1 hete
- Felmentették a Madách Imre Gimnázium igazgatóját, mert nem tiltotta ki a telefonokat az intézményből 2 hete
- Az Egyesült Királyságban minden nyolcadik fiatal nem dolgozik vagy nem tanul 2 hete
- A nyilvántartott álláskeresők száma Magyarországon 2 hete
- A munkanélküliségi ráta alakulása Magyarországon 2024 júliusáig 2 hete
- Így változott a munkanélküliségi ráta Magyarországon (2021. július-2024. július) 2 hete
- Munkaerőpiac: a férfi foglalkoztatottak száma csökkent, a nőké és a külföldön dolgozóké nőtt 2 hete
- Hankó Balázs: Erdélyben is szakképzett munkaerőre van szükség 2 hete
- Melyik szektort érinti leginkább a szakemberhiány? 2 hete
- Miért kerülik el egyre inkább a fiatalok az egyetemet? 3 hete