kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 7 éve

Munkahelyek vannak veszélyben az autóiparban

Gondokat okoz az autógyáraknak az új emissziós normák teljesítése a német autógyártóknak. A következő évtizedben pedig munkahelyek kerülhetnek veszélybe a szektorban a kibocsátási normák irreális mértékű csökkentésének szándéka.

A korábban tervezettnél lassabban halad és nagyobb fennakadásokat okoz az új modellek szeptembertől érvényes új emissziós mérési normák szerinti típusengedélyének megszerzése - írja Herbert Diess vezérigazgató a Volkswagen konszern dolgozóihoz intézett körlevelében.

Szeptember elsejétől az újonnan fogalomba helyezett járműveknek a típusengedély megszerzéséhez a valós forgalmi körülményeket a korábbinál jobban modellező WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) károsanyag-kibocsátási mérési eljáráson kell átesnie.
"A téma még hónapokig napirenden lesz, mielőtt minden visszazökkenne a rendes kerékvágásba az üzemekben" - fogalmazott levelében a vezérigazgató, hozzátéve: "szakembereink a fejlesztésben és a gyártásban is egyaránt teljes erőbedobással a következmények kordában tartásán dolgoznak".

A halmozódó készletek miatt a konszern harmadik negyedévre tervezett munkaszüneti napjait kommentálva Bernd Osterloh, az üzemi tanács elnöke is arról beszélt egy lapnak, hogy "bizonytalan idők jönnek a nyári szünet után (...), a WLTP-probléma még a harmadik negyedévben is velünk lesz. Jórészt azért, mert a dízelbotrány kezelése és a szoftverfrissítések elvégzése is nagy fejlesztési erőforrásokat kötött le".

Bernd Osterloh szerint nem javít az autóipari dolgozók kilátásain az sem, hogy az EU tovább tervezi csökkenteni a járművek 2021-től érvényes szén-dioxid-kibocsátási normáját, és "ezt az autóipart és a munkahelyeit egyaránt veszélyeztető szigorítást számos politikus még támogatja is". Hozzátette: a klímavédelem természetesen minden dolgozó szívügye, de "nem hagyhatjuk figyelmen kívül a munkahelyeink megőrzését sem, ezért határozottan fel fogunk lépni az ilyen felelőtlen követelésekkel szemben".
Az autógyáraknak már egyébként is komoly gondot okoz a modellpalettára milliárdos büntetések terhe mellett 2021-től átlagosan érvényes kilométerenként 95 grammos szén-dioxid-kibocsátási norma teljesítése. Az Európai Bizottság ráadásul a határértékeket 2030-tól további legalább 30 százalékkal javasolná csökkenteni. Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA viszont az emissziós értékek ilyen mértékű csökkentését már túlzottnak tartja és legfeljebb további 20 százalékot tart technológiailag kivitelezhetőnek, és azt is csak az alternatív hajtás nagyarányú elterjedésével párhuzamosan.

Bernd Osterloh a Wolfsburger Allgemeinen Zeitung lapban annak a véleményének adott hangot, hogy amennyiben az Európai Parlament végül elfogadná a kibocsátási normák további 50-75 százalékos csökkentését, akkor "a németországi autógyártásnak akár búcsút is lehet mondani". "Ha erre rádobnak még egy lapáttal, annak már tényleg semmi köze nem lesz a realitásokhoz és az autóipar valós kihívásaihoz" - szögezte le Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának elnöke az Automobilwoche magazinnak adott interjúban.

MTI
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Oroszország titkos fegyvere: munkaerő az egyik legzártabb diktatúrából

Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk

Mikor lesz nálunk is így? A szomszédunkban már két munka sem elég a megélhetéshez

A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk

Meddig szólhat bele az EU a tagállamok béreibe? - fontos ítélet született

Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk