Pedagógusok helyzete: mindenki másképp látja
Pedagógusnap alkalmából az életpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését követelték szakmai és civil szervezetek. A kormány szerint van ok az ünneplésre, az elmúlt években eredményesebb iskolarendszer született.
A köznevelési törvény ellen tiltakoztak, és a pedagógus életpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését, Balog Zoltán emberi erőforrások miniszterének személyes garanciavállalását valamint a pedagógus kar létrehozásának megakadályozását követelték pedagógus és civil szervezetek vasárnap a fővárosban tartott demonstrációjukon.
Mendrey László, a demonstrációt meghirdető Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke elmondta petícióban rögzítették, hogy a nemzeti köznevelési törvény által kijelölt irány rossz, ezért felszólították Balog Zoltánt, hogy tegyen meg mindent, hogy a közoktatásból a fiatalok valóban hasznosítható tudással lépjenek ki, valamint a pedagógusok lelkiismereti és szólásszabadságát veszélyeztető pedagógus kar létrehozásának megakadályozásáért is álljon ki.
A tüntetésen Lázár Júlia, a Hálózat a Tanszabadságért tagja azon véleményének adott hangot, hogy a köznevelési törvény "gyerek- és emberellenes", a tanfelügyelő és a tankerületi igazgató működése csorbítja a tanárok szabadságát, továbbá azt is negatív felhanggal említette, hogy 16 éves lesz a tankötelezettség korhatára, ezzel "utcára kerülnek a gyerekek".
Tóth Fruzsina Márta, a Hallgatói Hálózat aktivistája arról beszélt, hogy a kormányzat semmibe veszi a szakma és az ország jövőjéért aggódó diákság véleményét is. Szerintük a tandíj hozzájárulás, a szerződés nyilatkozat, a keretszám kapacitásszám és a tudatlanság erő.
Máté András, az Oktatói Hálózat tagja annak a véleményének adott hangot, hogy jelenleg a magyar diákság legfelkészültebb része hagyja el az országot, a kormány pedig a bezárkózás mellett döntött.
Neubauer István a Szülői Hálózat képviseletében arról beszélt, hogy a köznevelési törvény korlátokat von a szülők és a gyermekek köré, miközben meg akarja szabni, a gyerekek hány évesen menjenek iskolába, illetve milyen tananyagot sajátítsanak el. Nehezményezte, hogy a tanárok szülői véleményezésének joga szűkül, valamint hogy rendfenntartókat küldenek az iskolákba.
Ábrahám Máté, a Középiskolai Hálózat tagja beszédében utalt arra, hogy ezen az alkalmon nem valami ellen, hanem valamiért tüntetnek, azért, hogy Magyarországnak élhető, modern és erős köz- és felsőoktatása legyen, és a kormányzat ne csak látszategyeztetéseket folytasson ebben a témában.
A résztvevők a demonstráció végén átadták petíciójukat és egy szál sárga rózsát a tárca képviselőjének, aki ígéretet tett arra, hogy válaszolni fognak a petícióban foglaltakra.
Hoffmann Rózsa politikai indíttatásúnak nevezete a pedagógus és civil szervezetek vasárnapi tüntetését. A köznevelésért felelős államtitkár megjegyezte: a tüntetés igen csekély részvétel mellett zajlott le, de mint minden előre bejelentett demonstráció, törvényes volt. Az más kérdés, hogy a követeléseik teljesen illuzórikusak és nem annyira szakmaiak, mint inkább politikaiak - jelentette ki. Hoffmnan Rózsa beszélt arról is, hogy a kormány a Nemzeti Tehetség Program kétéves cselekvési programjában 2,3 milliárd forint keretösszeget biztosít a tehetséggondozási pályázatokra.
Pedagógusnap alkalmából a köznevelésért felelős államtitkárság közleményt adott ki. Az elmúlt három évben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit - olvasható a közleményben. A kormány a társadalom többségének egyetértésétől kísérve az esélyek egyenlőségét megteremtő igazságosabb, biztonságosabb és eredményesebb iskolarendszer lehetőségét teremtette meg a köznevelés megújításával.
Az új nemzeti alaptanterv előírja a magyarságot nemzetté kovácsoló ismeretek és műveltségi alapok oktatását, bevezetése lehetővé teszi, hogy a diákok a legkisebb faluban is megszerezhessék azt a tudást, amelynek segítségével megtalálják helyüket a családban, a társadalomban és a munka világában.
A mindennapos testnevelés elősegíti, hogy a gyermekek egészséges felnőtté váljanak. A három éves kortól kötelező óvodába járás pedig meghatározó jelentőségű lépés a nehéz körülmények között nevelkedő gyermekek felzárkóztatásában - hangsúlyozta az államtitkárság. A pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek - közölték.
A közlemény arról is szót ejt, hogy amint az ország gazdasági helyzete megengedi, a kormány bevezeti a pedagógus-életpályamodellt, amely jelentős mértékben javítja a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésükkel elismeri munkájuk fontosságát,.
Az MSZP szerint csak a pedagógusoknak köszönhető, hogy „a Fidesz okozta káoszban” még működik az iskolai és az óvodai oktatási rendszer, figyelnek a gyermekekre, oktatják őket még akkor is, ha egzisztenciájuk és egészségügyi állapotuk az elmúlt három évben folyamatosan romlott. Kunhalmi Ágnes szerint a kormány három éve hitegeti, átveri és becsapja a dolgozókat, szorongóvá, görcsössé teszi a pedagógusokat, akik a hátukon cipelve viszik azt az oktatási rendszert, amit a Fidesz rájuk szabadított, annak ellenére is, hogy az oktatási államtitkár a kormánnyal együtt „bohócnak nézi és nevezi őket”.
Kunhalmi Ágnes szerint az elmúlt 23 évet tekintve most vannak a legrosszabb helyzetben a pedagógusok, mert a Fidesz-kormány alatt nőtt a munkaterhelésük, csökkent a bérük, többeket elbocsájtottak. A tanárokat, a szakfelügyelők és a kamarák úgy ellenőrzik, hogy „még a szoknyájuk hosszát is” vizsgálják, és olyan dolgokat kérnek tőlük, amiket lehetetlen teljesíteni.
Álláspontja szerint Orbán Viktor miniszterelnök és kormánya csak hitegeti a pedagógusokat az életpálya-modell bevezetésével, mert az elmúlt három évhez hasonlóan még most is csak feltételes módban beszél róla, és az ország gazdasági helyzetétől teszi azt függővé. Az MSZP-s politikus úgy véli, a Fidesz kampányt akar csinálni a béremelésből is, amelyről nem tudni, hogy szeptembertől vagy jövő januártól vezetnének be.
Mendrey László, a demonstrációt meghirdető Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke elmondta petícióban rögzítették, hogy a nemzeti köznevelési törvény által kijelölt irány rossz, ezért felszólították Balog Zoltánt, hogy tegyen meg mindent, hogy a közoktatásból a fiatalok valóban hasznosítható tudással lépjenek ki, valamint a pedagógusok lelkiismereti és szólásszabadságát veszélyeztető pedagógus kar létrehozásának megakadályozásáért is álljon ki.
A tüntetésen Lázár Júlia, a Hálózat a Tanszabadságért tagja azon véleményének adott hangot, hogy a köznevelési törvény "gyerek- és emberellenes", a tanfelügyelő és a tankerületi igazgató működése csorbítja a tanárok szabadságát, továbbá azt is negatív felhanggal említette, hogy 16 éves lesz a tankötelezettség korhatára, ezzel "utcára kerülnek a gyerekek".
Tóth Fruzsina Márta, a Hallgatói Hálózat aktivistája arról beszélt, hogy a kormányzat semmibe veszi a szakma és az ország jövőjéért aggódó diákság véleményét is. Szerintük a tandíj hozzájárulás, a szerződés nyilatkozat, a keretszám kapacitásszám és a tudatlanság erő.
Máté András, az Oktatói Hálózat tagja annak a véleményének adott hangot, hogy jelenleg a magyar diákság legfelkészültebb része hagyja el az országot, a kormány pedig a bezárkózás mellett döntött.
Neubauer István a Szülői Hálózat képviseletében arról beszélt, hogy a köznevelési törvény korlátokat von a szülők és a gyermekek köré, miközben meg akarja szabni, a gyerekek hány évesen menjenek iskolába, illetve milyen tananyagot sajátítsanak el. Nehezményezte, hogy a tanárok szülői véleményezésének joga szűkül, valamint hogy rendfenntartókat küldenek az iskolákba.
Ábrahám Máté, a Középiskolai Hálózat tagja beszédében utalt arra, hogy ezen az alkalmon nem valami ellen, hanem valamiért tüntetnek, azért, hogy Magyarországnak élhető, modern és erős köz- és felsőoktatása legyen, és a kormányzat ne csak látszategyeztetéseket folytasson ebben a témában.
A résztvevők a demonstráció végén átadták petíciójukat és egy szál sárga rózsát a tárca képviselőjének, aki ígéretet tett arra, hogy válaszolni fognak a petícióban foglaltakra.
Hoffmann Rózsa politikai indíttatásúnak nevezete a pedagógus és civil szervezetek vasárnapi tüntetését. A köznevelésért felelős államtitkár megjegyezte: a tüntetés igen csekély részvétel mellett zajlott le, de mint minden előre bejelentett demonstráció, törvényes volt. Az más kérdés, hogy a követeléseik teljesen illuzórikusak és nem annyira szakmaiak, mint inkább politikaiak - jelentette ki. Hoffmnan Rózsa beszélt arról is, hogy a kormány a Nemzeti Tehetség Program kétéves cselekvési programjában 2,3 milliárd forint keretösszeget biztosít a tehetséggondozási pályázatokra.
Pedagógusnap alkalmából a köznevelésért felelős államtitkárság közleményt adott ki. Az elmúlt három évben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit - olvasható a közleményben. A kormány a társadalom többségének egyetértésétől kísérve az esélyek egyenlőségét megteremtő igazságosabb, biztonságosabb és eredményesebb iskolarendszer lehetőségét teremtette meg a köznevelés megújításával.
Az új nemzeti alaptanterv előírja a magyarságot nemzetté kovácsoló ismeretek és műveltségi alapok oktatását, bevezetése lehetővé teszi, hogy a diákok a legkisebb faluban is megszerezhessék azt a tudást, amelynek segítségével megtalálják helyüket a családban, a társadalomban és a munka világában.
A mindennapos testnevelés elősegíti, hogy a gyermekek egészséges felnőtté váljanak. A három éves kortól kötelező óvodába járás pedig meghatározó jelentőségű lépés a nehéz körülmények között nevelkedő gyermekek felzárkóztatásában - hangsúlyozta az államtitkárság. A pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek - közölték.
A közlemény arról is szót ejt, hogy amint az ország gazdasági helyzete megengedi, a kormány bevezeti a pedagógus-életpályamodellt, amely jelentős mértékben javítja a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésükkel elismeri munkájuk fontosságát,.
Az MSZP szerint csak a pedagógusoknak köszönhető, hogy „a Fidesz okozta káoszban” még működik az iskolai és az óvodai oktatási rendszer, figyelnek a gyermekekre, oktatják őket még akkor is, ha egzisztenciájuk és egészségügyi állapotuk az elmúlt három évben folyamatosan romlott. Kunhalmi Ágnes szerint a kormány három éve hitegeti, átveri és becsapja a dolgozókat, szorongóvá, görcsössé teszi a pedagógusokat, akik a hátukon cipelve viszik azt az oktatási rendszert, amit a Fidesz rájuk szabadított, annak ellenére is, hogy az oktatási államtitkár a kormánnyal együtt „bohócnak nézi és nevezi őket”.
Kunhalmi Ágnes szerint az elmúlt 23 évet tekintve most vannak a legrosszabb helyzetben a pedagógusok, mert a Fidesz-kormány alatt nőtt a munkaterhelésük, csökkent a bérük, többeket elbocsájtottak. A tanárokat, a szakfelügyelők és a kamarák úgy ellenőrzik, hogy „még a szoknyájuk hosszát is” vizsgálják, és olyan dolgokat kérnek tőlük, amiket lehetetlen teljesíteni.
Álláspontja szerint Orbán Viktor miniszterelnök és kormánya csak hitegeti a pedagógusokat az életpálya-modell bevezetésével, mert az elmúlt három évhez hasonlóan még most is csak feltételes módban beszél róla, és az ország gazdasági helyzetétől teszi azt függővé. Az MSZP-s politikus úgy véli, a Fidesz kampányt akar csinálni a béremelésből is, amelyről nem tudni, hogy szeptembertől vagy jövő januártól vezetnének be.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Csak a magyar fiatalok 20 százaléka érzi, hogy stabil a munkahelye
Kisebbségben vannak azok, akik úgy érzik, megbecsülik őket. Teljes cikk
KSH: 9.9 százalékkal nőtt a reálkereset egy év alatt
A nettó kereset mediánértéke 340 700 forint volt. Teljes cikk
Szakemberhiány miatt szünetel több vizsgálat az Oroszlányi Szakrendelőben
A rendelőben több osztályon is szünetelni fog az ellátás az átmeneti szakemberhiány miatt. Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Három év alatt több mint ötezer teljes munkaidőben dolgozó pedagógus tűnt el a rendszerből 3 hete
- Ismét utcára vonultak az uniós agrárszabályok ellen tiltakozó gazdák 1 hónapja
- Jövőre 21 százalékos átlagos pedagógusbér-emeléssel számol a kormány 1 hónapja
- A pedagógusok száma Magyarországon (1990-2023) 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Nem veszik vissza az iskolába azokat a tanárokat, akik a státusztörvény miatt mondtak fel 2 hónapja
- Béremelésben részesülnek a Szegedi Tudományegyetem munkavállalói 2 hónapja
- Rétvári Bence szerint sok pedagógus visszatérne a pályára a béremelés hatására 2 hónapja
- Új HR vezető a MOL Magyarországnál 2 hónapja
- Soha nem látott mértékű béremelést hajtanak végre a közszférában a horvátok 2 hónapja
- "Európa ébredj fel!" - tiltakoztak közép- és kelet-európai gazdaszervezetek 2 hónapja