kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 11 éve

Pedagógusok helyzete: mindenki másképp látja

Pedagógusnap alkalmából az életpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését követelték szakmai és civil szervezetek. A kormány szerint van ok az ünneplésre, az elmúlt években eredményesebb iskolarendszer született.

A köznevelési törvény ellen tiltakoztak, és a pedagógus életpálya-modellben szereplő béremelés szeptemberi bevezetését, Balog Zoltán emberi erőforrások miniszterének személyes garanciavállalását valamint a pedagógus kar létrehozásának megakadályozását követelték pedagógus és civil szervezetek vasárnap a fővárosban tartott demonstrációjukon.

Mendrey László, a demonstrációt meghirdető Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke elmondta petícióban rögzítették, hogy a nemzeti köznevelési törvény által kijelölt irány rossz, ezért felszólították Balog Zoltánt, hogy tegyen meg mindent, hogy a közoktatásból a fiatalok valóban hasznosítható tudással lépjenek ki, valamint a pedagógusok lelkiismereti és szólásszabadságát veszélyeztető pedagógus kar létrehozásának megakadályozásáért is álljon ki.

A tüntetésen Lázár Júlia, a Hálózat a Tanszabadságért tagja azon véleményének adott hangot, hogy a köznevelési törvény "gyerek- és emberellenes", a tanfelügyelő és a tankerületi igazgató működése csorbítja a tanárok szabadságát, továbbá azt is negatív felhanggal említette, hogy 16 éves lesz a tankötelezettség korhatára, ezzel "utcára kerülnek a gyerekek".

Tóth Fruzsina Márta, a Hallgatói Hálózat aktivistája arról beszélt, hogy a kormányzat semmibe veszi a szakma és az ország jövőjéért aggódó diákság véleményét is. Szerintük a tandíj hozzájárulás, a szerződés nyilatkozat, a keretszám kapacitásszám és a tudatlanság erő.

Máté András, az Oktatói Hálózat tagja annak a véleményének adott hangot, hogy jelenleg a magyar diákság legfelkészültebb része hagyja el az országot, a kormány pedig a bezárkózás mellett döntött.

Neubauer István a Szülői Hálózat képviseletében arról beszélt, hogy a köznevelési törvény korlátokat von a szülők és a gyermekek köré, miközben meg akarja szabni, a gyerekek hány évesen menjenek iskolába, illetve milyen tananyagot sajátítsanak el. Nehezményezte, hogy a tanárok szülői véleményezésének joga szűkül, valamint hogy rendfenntartókat küldenek az iskolákba.
Ábrahám Máté, a Középiskolai Hálózat tagja beszédében utalt arra, hogy ezen az alkalmon nem valami ellen, hanem valamiért tüntetnek, azért, hogy Magyarországnak élhető, modern és erős köz- és felsőoktatása legyen, és a kormányzat ne csak látszategyeztetéseket folytasson ebben a témában.

A résztvevők a demonstráció végén átadták petíciójukat és egy szál sárga rózsát a tárca képviselőjének, aki ígéretet tett arra, hogy válaszolni fognak a petícióban foglaltakra.

Hoffmann Rózsa politikai indíttatásúnak nevezete a pedagógus és civil szervezetek vasárnapi tüntetését. A köznevelésért felelős államtitkár megjegyezte: a tüntetés igen csekély részvétel mellett zajlott le, de mint minden előre bejelentett demonstráció, törvényes volt. Az más kérdés, hogy a követeléseik teljesen illuzórikusak és nem annyira szakmaiak, mint inkább politikaiak - jelentette ki. Hoffmnan Rózsa beszélt arról is, hogy a kormány a Nemzeti Tehetség Program kétéves cselekvési programjában 2,3 milliárd forint keretösszeget biztosít a tehetséggondozási pályázatokra.

Pedagógusnap alkalmából a köznevelésért felelős államtitkárság közleményt adott ki. Az elmúlt három évben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit - olvasható a közleményben. A kormány a társadalom többségének egyetértésétől kísérve az esélyek egyenlőségét megteremtő igazságosabb, biztonságosabb és eredményesebb iskolarendszer lehetőségét teremtette meg a köznevelés megújításával.

Az új nemzeti alaptanterv előírja a magyarságot nemzetté kovácsoló ismeretek és műveltségi alapok oktatását, bevezetése lehetővé teszi, hogy a diákok a legkisebb faluban is megszerezhessék azt a tudást, amelynek segítségével megtalálják helyüket a családban, a társadalomban és a munka világában.

A mindennapos testnevelés elősegíti, hogy a gyermekek egészséges felnőtté váljanak. A három éves kortól kötelező óvodába járás pedig meghatározó jelentőségű lépés a nehéz körülmények között nevelkedő gyermekek felzárkóztatásában - hangsúlyozta az államtitkárság. A pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek - közölték.

A közlemény arról is szót ejt, hogy amint az ország gazdasági helyzete megengedi, a kormány bevezeti a pedagógus-életpályamodellt, amely jelentős mértékben javítja a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésükkel elismeri munkájuk fontosságát,.

Az MSZP szerint csak a pedagógusoknak köszönhető, hogy „a Fidesz okozta káoszban” még működik az iskolai és az óvodai oktatási rendszer, figyelnek a gyermekekre, oktatják őket még akkor is, ha egzisztenciájuk és egészségügyi állapotuk az elmúlt három évben folyamatosan romlott. Kunhalmi Ágnes szerint a kormány három éve hitegeti, átveri és becsapja a dolgozókat, szorongóvá, görcsössé teszi a pedagógusokat, akik a hátukon cipelve viszik azt az oktatási rendszert, amit a Fidesz rájuk szabadított, annak ellenére is, hogy az oktatási államtitkár a kormánnyal együtt „bohócnak nézi és nevezi őket”.

Kunhalmi Ágnes szerint az elmúlt 23 évet tekintve most vannak a legrosszabb helyzetben a pedagógusok, mert a Fidesz-kormány alatt nőtt a munkaterhelésük, csökkent a bérük, többeket elbocsájtottak. A tanárokat, a szakfelügyelők és a kamarák úgy ellenőrzik, hogy „még a szoknyájuk hosszát is” vizsgálják, és olyan dolgokat kérnek tőlük, amiket lehetetlen teljesíteni.

Álláspontja szerint Orbán Viktor miniszterelnök és kormánya csak hitegeti a pedagógusokat az életpálya-modell bevezetésével, mert az elmúlt három évhez hasonlóan még most is csak feltételes módban beszél róla, és az ország gazdasági helyzetétől teszi azt függővé. Az MSZP-s politikus úgy véli, a Fidesz kampányt akar csinálni a béremelésből is, amelyről nem tudni, hogy szeptembertől vagy jövő januártól vezetnének be.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek