Szeptembertől új központ védi a betegek, gyerekek jogait
Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) főbb feladatai közé tartozna, hogy ellenőrizze az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét és gondoskodik a betegek, ellátottak és gyermekek külön törvényben meghatározott jogainak érvényesüléséről, védelméről.
Az OBDK főbb feladatai közé tartozna, hogy ellenőrizze az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségét. Ennek keretében vizsgálhatja majd egyedi ügyekben az ellátásszervezéssel, a beutalási renddel, a betegek tájékoztatásával kapcsolatos szabályok érvényesülését, s javaslatot tehet a vonatkozó jogszabályok tartalmára.
Ezenfelül a központ gondoskodik a betegek, ellátottak és gyermekek külön törvényben meghatározott jogainak érvényesüléséről, védelméről; közzéteszi a jogvédelmi képviselők elérhetőségét, működteti azok hálózatát, irányítja, szervezi és ellenőrzi a szakmai munkájukat. A tervezetben felsorolják, milyen végzettséggel, feltételekkel lehet valaki jogvédelmi, betegjogi, ellátottjogi vagy gyermekjogi képviselő, s részletesen definiálják az e munkakörökkel járó feladatokat.
Az intézmény módszertani fejlesztést is végez, útmutatókat dolgoz ki az egészségügyi szolgáltatók adatkezelésével kapcsolatban. Közreműködik az egészségügyben alkalmazható új elektronikus eljárások, megoldások - e-health - elterjesztésében, módszertani segítséget nyújt azok alkalmazásában.
Az OBDK ellátja a két- és többoldalú kormányközi nemzetközi kapcsolatokból és az európai uniós tagságból eredő feladatokat, együttműködve az illetékes magyar szervekkel. A központ tájékoztatja a betegeket a határon átnyúló egészségügyi ellátás igénybevételével kapcsolatos jogaikról és jogosultságaikról, a panasztételi eljárásokról és jogorvoslati mechanizmusokról, valamint a vitarendezésre szolgáló jogi és közigazgatási lehetőségekről, beleértve a határon átnyúló egészségügyi ellátásokból eredő károk esetét is.