10 év a hazai iroda designban
Nemzetközi kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy az Y, Z generációs munkavállalók számára a munkabér és karrier mellett mára az inspiratív környezet a legfontosabb elvárás a munkáltatóval szemben, amit egyre több cég ismer fel. Különösen a Shared Service Centerek (SSC) esetében igaz ez, ahol a munkaerő fluktuáció rendkívül magas más ágazatokkal összehasonlítva. Az elmúlt egy évtized munkaerőpiaci elmozdulásai így jelentős változásokat eredményeztek nemcsak a munkahelyi kultúra, hanem az irodákkal szemben támasztott követelmények terén is. A Stay In Hungary Kft. szakemberei összegyűjtötték az elmúlt tíz év legfontosabb irodatervezés megoldásait, melyet három kiemelt korszakon és irodamodellen keresztül szemléltetnek.

A design - mint rekreáció és cool faktor
Az elmúlt egy évtizedben a munkaadók felismerték, hogy a potenciális munkavállalókat elriaszthatják a jellegtelen irodaterek a céghez való jelentkezéskor. Így ahhoz, hogy egy leendő alkalmazott az interjú során beleszeressen a munkahelybe már az első irodatér benyomáson is erősíteni kell látványosabb vizuális jegyekkel.
Az egyedi designmegoldásokat fókuszba helyező irodák trendjét nagyrészt a 21. század elején berobbanó tudás alapú szolgáltató cégek hozták be a köztudatba, akik a jól képzett, trendérzékeny fiatalokat újszerű, figyelemfelkeltő eszközökkel, vagy a dolgozói rekreációt szolgáló, korábban nem ismert funkciókkal próbálták megfogni. Jó példa erre a Google milánói irodaközpontja is, ahol többek között biliárdasztal nyújt kikapcsolódási lehetőséget a munkavállalóknak, az AMA által tervezett belső terek fiatalos hangulata pedig a tech-óriás jól ismert szín- és formavilágához illeszkedik. Ezek a folyamatok itthon is éreztették hatásukat. Az amerikai

A design - mint az ergonómia és hatékonyság eszköze
A 2010-es évek elején a vállalatok az új munkaerő megszerzése mellett a meglévő állomány megtartására is elkezdtek odafigyelni. Kutatások sora mutatja ki a munkahely kialakításának az elégedettségre, motivációra és a teljesítményre gyakorolt hatását. Az irodák tervezése ebben a fázisban már a munkavállalói igények felmérésével kezdődik: olyan funkciók és megoldások jelentek meg, amelyek a kényelmet, az egészséget és a jó közérzetet szolgálják. Egyre szélesebb körben vált elvárássá az ergonomikus székek, asztalok használata, a nyugodt és fókuszált munkavégzéshez szükséges akusztika és világítástechnika, a növények megjelenése, a pihenőszobák vagy az elmélyültebb, kreatív munkát segítő térfunkciók alkalmazása, mely térszervező megoldások a BBC 2011-es manchesteri irodaközpontjában is megfigyelhetőek, ahol az ID:SR tervezőiroda a munkavállalók tevékenységéhez igazította az egyes terek és kapcsolódó rekreációs zónák kialakítását. Ezek a munkavállalókért tett gesztusok a megelégedettség mellett természetesen a hatékonyságnövelést is célozzák. Így alakult ki az Edenred budapesti irodájának koncepciója is. Ennél a projektnél - a megbízói igényeket maximálisan figyelembe véve - olyan transzparens, szellős, mégis családias tereket alakítottak ki, ahol az ott dolgozók humánus, ugyanakkor impulzív környezetben végezhetik munkájukat. Az egymással együttműködő csoportok közötti kapcsolatokat a térszervezésben is lekövették. Az irodai tevékenység monotóniáját színekkel, karakteres burkolatokkal, valamint világítási és álmennyezeti dinamikával oldották fel.

A design integrált szemlélete: “második otthon” és inspiratív dolgozói tér
Az utóbbi néhány év újabb kihívások elé állította a cégeket és az irodák tervezőit. A munkavállalóknál ugyanis egyre általánosabb igénnyé vált, hogy flexibilisebben töltsék az irodában töltött időt, az ott elérhető különböző funkciójú tereket a saját igényeikhez vagy a megfelelő munkafolyamathoz igazítva használhassák, vagy akár “home office” jelleggel, az irodai környezettől távol végezhessék munkájukat. Ezt a munkaadók otthonosabb irodai környezet kialakításával és változatos térfunkciókkal elégíthetik ki, legyen szó berendezett konyháról, közösségi terekről vagy mozgatható munkaállomásokról. Az így kialakuló flex-office kultúrának, az egyre erősödő digitalizációnak és a távolról is egyre nagyobb hatékonysággal végezhető munkának köszönhetően csökken az egy időben irodában tartózkodók száma. A munkáltatók így alapterületet szabadítanak fel, mely okosan felhasználva további lehetőséget teremt az irodai funkciók és szolgáltatások bővítésének. A jól kialakított konyha spontán informális meeting helye lehet, az átrendezhető tereknek köszönhetően pedig könnyebb az egyes projektmunkákhoz átcsoportosulni. A McDonalds 2018-ban átadott chicagói irodaközpontjának flexibilis belső tereiben az alkalmazottak bármilyen igényükhöz megtalálhatják a megfelelő környezetet, legyen szó elmélyült munkáról, étkezésről, kávézásról, vagy csapatjátékról. Az új igényeket figyelembe vevő megoldások hatékonysági és gazdaságossági mutatók terén a cégeknek is pozitív változást hozhatnak. A Stay In Hungary által tervezett Év Irodája fődíjas ION - Dealogic projekt már ebben a designszemléletben készült - a cég nemzetközi irodalokációihoz igazodva a világ kilenc nagyvárosát idézi fel egyedi design megoldásokkal. Az irodatér egyfajta storytelling szerepet tölt be, vagyis a céges kultúra, értékek, üzenetek egyik legfontosabb kommunikációs eszköze lesz.

“A munkaerőtoborzást és megőrzést segítő flexibilis, dinamikus térkialakítás, valamint a globális kapcsolódás voltak a legfontosabb kulcsszavaink az ION - Dealogic irodájának tervezésekor. Az volt a célunk, hogy az iroda egyfajta “második otthon” legyen, mégis minden pontja alkalmas legyen a munkavégzésre, ahol a high-tech keveredik a játékossággal” - emeli ki B. Nagy Ferenc, a Stay in Hungary ügyvezetője.

Az esztétikai és pragmatikus szempontokat ötvözve a klasszikusabb munkatereket így különleges break-out zónákkal, inspiráló közösségi helyekkel és pihenőhelyekkel társították.