100 féle arculat - 9. A tanácsadó többet tapasztal, mintha egy nagyvállalatnál ülne
Munkáltatói márkát nem csak azoknak a cégeknek érdemes építeniük, melyek komoly növekedési potenciált tűztek ki célul. Az adott piaci szegmens meghatározó szereplői sem ülhetnek tétlenül a babérjaikon. Ez a hitvallása a legnagyobbrészt banki és SAP területen tevékenykedő üzleti és IT tanácsadási szegmens egyik meghatározó szereplőjeként ismert Ness Hungary Kft. vezetőinek is. Kovács Attila, HR vezető úgy véli: cégük igazi tőkéje a tanácsadók know-how-jában rejlik, ebbe érdemes és kell is fektetni a siker érdekében.
A márkaépítés lényege, hogy megkülönböztessük magunkat a többi tanácsadó cégtől, ez pedig minőséggel, rugalmassággal, sokoldalúsággal és megbízhatósággal lehetséges. A márkánk legfontosabb támogatója, ha elismerik a munkánkat, eredményeinket, ez pedig elsősorban a tanácsadóinkon keresztül lehetséges.
Milyen szakmai kihívásokra kell most választ adniuk?
ha az élet éppen felülírja a stratégiát!”
– Kovács Attila, Ness Hungary
Ügyfeleink mind a bankszektorban, mind a nagyvállalati szektorban jelentős átalakuláson mennek keresztül, amely izgalmas feladatokat és új kihívásokat jelent a számunkra. Az összeolvadások, tulajdonosváltások, központosítási törekvések ugyanis új stratégiák, folyamatok és rendszerek kialakítását teszik szükségessé. Ezekben kulcsszerepet igyekszünk vállalni, ugyanakkor azt is látjuk, hogy ehhez a jelenlegi szakembergárdánkat tovább kell bővítenünk.
2002-ben léptek a piacra. Mi az, amin nem változtattak?
Sok tanácsadónk több mint tíz éve dolgozik a cégnél. Tavaly kezdtük meg azt a hagyományt, hogy a „tízéveseket” felköszöntjük és megajándékozzuk. Hiszünk abban, hogy az a 40 tanácsadó, aki mára már belépett ebbe a körbe, stabilan képviseli értékeinket – ők viszik előre a vállalati kultúrát. Véleményem szerint a céghez való kötődés az emberi kapcsolatokon keresztül tovább erősödik, ezen nem érdemes változtatni. Úgy tapasztalom, hogy ezt a hozzáállást a megbízók is értékelik.
Mennyit számít, hogy annak idején egy Big 4 vállalatból (PWC) vált ki a csapat egy része?
NÉVJEGY
Kovács Attila
Ness Hungary Kft.
Kisebbek vagyunk, így könnyebben tudunk a piaci változásokra, igényekre reagálni, ugyanakkor – részben a Big 4 múltunkból adódóan – képesek vagyunk arra, hogy nagy projekteket szállítsunk le. Szeretünk stratégiai feladatokon dolgozni, részt venni a koncepciók kialakításában, ugyanakkor legnagyobb erősségünk az implementációs képességünkben, azaz új rendszerek bevezetésében, meglévő folyamatok modernizálásában, hatékony működést támogató alkalmazások kialakításában rejlik.
Mekkora most a Ness Hungary?
Viszonylag nagyok vagyunk a magyar piacon, hiszen közel 200 tanácsadónk van. Ez a létszám a kulcsa annak, hogy nagy projekteket is le tudunk szállítani, és rugalmasan tudunk az ügyfelek megkereséseire válaszolni.
Miként lehet optimálisan gazdálkodni egy ekkora tanácsadói létszámmal?

Folyamatosan építkező cégként hogyan kezelik a fiatalokat?
Folyamatosan építjük a belső utánpótlást, idén tíz fővel bővült a junior csapatunk. Van egy junior programunk, amelynek keretében a fiatalokat két-három éven keresztül senior tanácsadók mellé helyezzük ki ügyfelekhez, így „on the job” tudják megtanulni a szakma fortélyait. Emellett megkapják azokat a szakmai tréningeket, és tanácsadói eszköztárat is, amit használniuk kell.
Milyen minősítéseket lehet szerezni a gyakorlati tapasztalat mellett?
Egy-egy induló projekt kapcsán mindig tartunk oktatásokat, az SAP esetében moduloktatásokat. További szakmai oktatásaink is vannak, például projektmenedzsment, core banki rendszerek, agilis módszertan, üzleti elemzési módszertanok körében, de olyan általános készségfejlesztő tréningeket is tartunk, amelyek segítik a tanácsadói munkaszervezést időmenedzsment vagy éppen prezentációkészítés terén. Az oktatások után többnyire belső tanúsítványt kapnak a résztvevők, de projektmenedzsment terén éppen folyik egy PMI alapú oktatásunk, melynek célja, hogy hivatalos PMP tanúsítványt szerezzenek a kollégáink.
Milyen lehetőségeik vannak a junioroknak az előrelépésre?
A hozzánk érkező pályakezdőkből egyértelműen tanácsadókat szeretnénk faragni, legyen szó SAP, banki, IT vagy üzleti területről. Vannak olyan projektvezetőink, akik öt évvel ezelőtt juniorként kezdtek nálunk, most pedig már kisebb-nagyobb projekteket visznek sikeresen. Sokan egy területre szakosodnak, azoknál viszont, akik több projekten is dolgoznak, a generalistává válás lehet a cél. Munka közben látnak projektirodát, fejlesztési, stratégiai, illetve rendszerimplementációs projekteket, így általános tanácsadóként szinte bárhol megállják a helyüket. Ugyanígy a fejlesztőink előtt is nyitva áll az út, hogy egy idő után tanácsadóként üzleti feladatokkal foglalkozzanak.
Hányféle karrierút áll egy pályakezdő előtt a Ness-nél?
A junioroknak három fejlődési irányt szoktam felvázolni. Első, hogy profi tanácsadók lehetnek, a második, hogy a projekt menedzsment készségek fejlesztésével projektvezetővé válhatnak, a harmadik pedig, hogy jó szakértői és projektvezetői tudást ötvözve akár ügyfél oldalon is beülhetnek egy vezetői székbe. Mindhárom útra több példa volt már nálunk az utóbbi években.
Miért érdemes egy fiatalnak a tanácsadói oldalt választania például egy banki pozíció helyett?
Véleményem szerint egy pályakezdő a tanácsadói szektorban viszonylag rövid idő alatt sokat tanulhat, több cég működését ismerheti meg, és hamarabb válik képessé önálló munkavégzésre. Többet láthat, tapasztalhat, mintha egy nagyvállalatnál ülne éveken át. További fontos szempont, hogy külső tanácsadóként folyamatosan új technológiákat, innovatív megoldásokat, legjobb gyakorlatokat kell alkalmaznunk, ami jelentős kihívásokat támaszt már a junior kollégák kreativitását illetően is.
Mi az, ami egyfajta Ness identitással öltözteti fel a kollégákat?
A vállalati identitás nálunk elsősorban a közös munka során szerzett tapasztalatokból és a csapatmunkában kialakult emberi kapcsolatokból épül fel. A közösen leszállított projektek erős kapcsolatokat alakítanak ki, ez nagyban elősegíti a cégen belüli összetartást. De vannak magányosan dolgozó kollégáink is, náluk is nagyon fontos, hogy érezzék, a Ness csapatába tartoznak.
A Ness identitás erősítését szolgálja az is, hogy idén tavasszal átalakítottuk a működési rendünket, egy operatív menedzsment szint kialakításával javítva a belső kommunikációt és az együttműködés hatékonyságát.
Hogyan vonják be a kollégákat a cég építkezésébe?
A cég fejlesztésénél fontos, hogy a lehető legjobb erőforrásokat tudjuk bevonni a projektjeink leszállításába. A toborzás támogatására kidolgoztunk például egy ajánlási rendszert, amelynek segítségével jutalmazni tudjuk, ha valaki hoz egy megfelelő kvalitásokkal rendelkező új kollégát. Ezzel persze nem tudjuk teljes egészében lefedni munkaerő szükségletünket, ezért természetesen a hagyományos toborzási csatornákat – saját keresések, illetve fejvadász cég bevonása – is igénybe vesszük.
Érdekesség, hogy anyacégük, a Ness Technologies globális szinten a haditechnológiához kötődő innovációiról is ismert. Mire terjed ki a multikörnyezet?
A Ness Technologies egy olyan üzleti és IT tanácsadó cégcsoport erős SAP hangsúllyal, amelynek vannak kicsit egzotikusabb üzletágai is, mint például a haditechnológiai vagy katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztése, vagy említhetnék akár a Szlovákiában zajló kiemelt innovációs projektet is e-Health témakörben. A Ness leányvállalatok, így a Ness Hungary is, lokális piacaikon önállóan döntéshozatallal tevékenykednek és külföldi piacokra is önálló projektekkel képesek felvonulni. A Ness Hungarynak is rendszeresen vannak projektjei az európai régióban. Természetesen vannak konszern szintű projektjeink, illetve konszernen belüli tudásmegosztás keretén belül társvállalatok referencia projektjeit és akár szakértőit is fel tudjuk használni munkánk tervezése és leszállítása során. A banki tanácsadás terén meglévő képességünk például Magyarországon egyedülálló a Nessen belül, ezért európai projektek indításakor sok esetben bennünket hívnak. Vannak közös nemzetközi projektjeink is, így sikerült például már olyan technológiai újdonságokat is behozni a magyar piacra, mint az okos mérő, azaz a „Smart Metering” technológia, ezekre az eredményeinkre is nagyon büszkék vagyunk.
A munkáltatói arculatépítés (employer branding) a szakmában egyre inkább ismert és divatos fogalom. Tudatos építése egy munkaadói márkának - azért, hogy könnyebbé váljék az ideális szakemberek bevonzása, megtartása és ösztönzése - egyre inkább fontos és költség oldalon is megtérülő befektetés lehet. Ennek megvalósítása azonban minden vállalat számára különböző kihívásokat rejt és olykor kifejezetten nehéz meghúzni a határt, hol beszélünk munkáltatói arculatépítésről és hol egyszerűen profi HR-menedzsmentről. Ugyanakkor vannak vállalatok, amelyeknél ennek alkalmazására kiemelten szükség van. Legyen szó arról, hogy egy cég nincsen közvetlen kapcsolatban a lakossággal (pl. B2B szektor), vagy olyanról, amely nagyon hirtelen növekedésnek indult és a cég termékének vagy szolgáltatásának hírnevét megelőzte a tömeges toborzási igény, vagy legyen szó arról, hogy egy nehéz piaci szituáció után (pl. leépítés, hírnévrontás), helyre kell rakni a vállalatot munkáltatói szempontból is.
Pulay Gellért, a Human Priority - fejvadász és employer branding tanácsadó cég - vezető tanácsadója, partnere annak igyekszik utána járni, hogy milyen szinten, milyen módszerekkel formálják munkáltatói arculatukat a magyarországi vállalatok és tanácsadó cégek. Ezen cégek felsővezetőit, HR-igazgatóit kérte fel egy-egy interjúra, melynek legérdekesebb kérdéseit és az arra adott válaszokat, 100 féle arculat címmel egy cikksorozatban igyekszik bemutatni. A cikksorozatban a munkáltatói arculatépítést minden esetben kiterjesztett értelemben használja.
Az interjút készítette: Pulay Gellért
Szerkesztette: Kutasi Judit
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Idén is elkészítette az Uniomedia kommunikációs ügynökség a hazai felsővezetők LinkedIn jelenlétének toplistáját, amelyben Magyarország 50... Teljes cikk
Miként lehet a HR az üzlet stratégiai tanácsadója? Hogyan reagáljunk HR-esként, ha felvásárolják a céget? Egyebek mellett erről is beszélgettünk... Teljes cikk
Az Uniqa People&Brand területét vezeti, és a szervezetben 520-540 munkavállalóért felel Kamarás Zsuzsanna. A biztosítótársaságnál jelenleg... Teljes cikk
- Trump: A sokszínűségi kormánytisztviselőket kötelező szabadságra küldték, szerda estére az irodáikat is be kell zárni 4 hete
- How to prepare for the EU's Wage Transparency Directive? Tips for companies 1 hónapja
- Megszünteti sokszínűséget és méltányosságot elősegítő programjait a Meta 1 hónapja
- Találd meg a hozzád illő feladatot - Erős Zita, a KPMG Hungária HR igazgatója 1 hónapja
- A hiányzó tudást a munkahelyen kell biztosítani - így látta az elmúlt évet Szüle Mária, a BMW debreceni gyárának HR menedzsment vezetője 1 hónapja
- Fókuszban a hatékonyság növelése és a Z generáció - így látta az évet Kiss Zsuzsanna, a Marriott 4 budapesti szállodájáért felelős HR igazgatója 2 hónapja
- Janza Ákos az Amerikai Kereskedelmi Kamara új elnöke 2 hónapja
- Nem a vezérigazgatóra kell bízni az AI-stratégia irányítását 2 hónapja
- Így juthat stratégiai szintre a HR: interjú Kovács Krisztinával, a Chemaxon operatív vezetőjével 3 hónapja
- Mitől lesz valóban befogadó munkahely egy munkahely? - a Tesco megmutatja 3 hónapja
- Ez Magyarország tíz legjobb munkáltatója a dolgozók szerint 3 hónapja