Megjelent: 3 hónapja

A felhígult fejvadász szakma miatt nehéz jó IT-sokat találni?

Három szakértő fejvadász hölgy mesélte el tapasztalatait az informatikai területen történő toborzásról. A helyzet nehéz, de nem lehetetlen, és túlmisztifikálni sem érdemes. Mik jelentik a legnagyobb kihívásokat és azok hogyan orvosolhatóak? Mekkora lehet az ügyfél szerepe a sikerben? Tényleg megnehezíti a helyzetet a felhígult fejvadász szakma?

Ezen a piacon több kihívás is van. Az első és legnagyobb - a megkérdezett fejvadászok véleménye alapján - az, hogy egyáltalán meg tudják szólítani a célcsoportot. Olyan emberekről beszélünk akik, töredék számban vannak jelen a piacon ahhoz képest, hogy mennyi a nyitott pozíció. Egy fejlesztő átlagosan naponta akár 10 levelet is kap, így nehéz elérni, hogy legalább elolvassák az üzenetet, és az fel is keltse érdeklődésüket. Utóbbiak miatt kiemelt jelentőséggel bír a kapcsolati tőke is.

Egekben a bérigények, hiányzó motiváció

„Nagy kihívást jelent az is, hogy valóban motivált embert találjunk, akik a szakmaiságot is keresik, és nem csak az anyagi javakra hajtanak.” - osztotta meg Vassné Kuti Veronika, kutatásvezető. Tény, hogy a szakemberekért ezen a területen nagyon nagy a verseny, ezért a cégek egymás fölé licitálnak értük. Fejvadászként azonban nem „csak” a pozíció betöltetése a cél, hanem az is, hogy a cég hosszú távon képes legyen megtartani az új kollégát, ezért valós motiváció nélkül nincs értelme eladni a jelöltet.

Mára sok cég igen nagy becsben tartja a jó informatikus kollégákat és mindent megtesznek, hogy olyan munkakörülményeket és feltételeket teremtsenek, amit biztosan nem hagynak ott egy könnyen. Ezért is vannak nehezebb helyzetben a kisebb, szűkebb költségvetésből gazdálkodó, szerényebb irodát fenntartó vállalatok.

Felhígult szakma, bizalmatlan jelöltek

Bodor Fruzsina felhívta a figyelmet még egy érdekes nehézségre. „A fejvadász szakma az utóbbi években némileg felhígult, aminek nem csak a fejvadászok, a jelöltek is isszák a levét. A fejlesztők gyakran ki is nyilvánítják azzal kapcsolatos nemtetszésüket, hogy teljesen indokolatlan megkereséseket kapnak sok cégtől, számukra irreleváns pozíciókkal, fél információkkal. Így sokan már meg sem nézik a fejvadászok leveleit, mert az gondolják, hogy megint irreleváns üzenet érkezett.”

Speciális eszközök és módszerek?

Bármennyire is speciális nehézségeket és kihívásokat tartogathat az informatikai területre történő keresés, speciális eszközökről mégsem lehet beszélni. Ugyanazok az eszközök kerülnek bevetésre a toborzás során, mint bármilyen más pozíciónál, csak a hangsúlyok, és a volumenek mások.

„Célzott levelek szükségesek nagy mennyiségben, amikben ki kell hangsúlyozni, hogy milyen a technológiákkal fognak találkozni a cégnél, ezzel igyekszünk megragadni az érdeklődésüket.” - mondta el Pisztrai Szonja, toborzási-kiválasztási specialista.

Fruzsina is osztotta azt a vélemény, miszerint dupla, vagy akár tripla annyi munka egy informatikai keresés zárása, mint bármely más pozícióé. A jelöltek konkrétumokra kíváncsiak, egyenes és gyors kommunikációra.

A siker titka

Szonja, Veronika és Fruzsina már számtalan igen nehéz informatikai pozíciót zártak sikerrel. Egyöntetűen azt mondták, hogy a jó eredményeik annak köszönhetőek, hogy ismerik az informatikusok motivációit, elvárásait, és megfelelően tudják képviselni az érdekeiket az ügyfél felé, az ügyfél igényeit pedig a pályázó felé.

Arra a kérdésemre, hogy mennyire kell egy fejvadásznak az IT szakmában tájékozottnak lenni, Fruzsina elmondta, a szakemberek nem várják el tőlük, hogy a szakmájuk csínját-bínját jól ismerje a kutató, nekik annyi bőven elég, hogy a legjobb tudásuk szerint, korrekten adják át a pozíció részleteit, és adott esettben a felmerülő kérdéseikre választ kapjanak az ügyfél felől.

Rugalmas ügyfél = lezárt keresés

Kíváncsi voltam rá, mi volt a fejvadász hölgyek legemlékezetesebb sikere IT területen, és múlik-e ez a siker olykor az ügyfélen is.
„Volt egyszer egy Java fejlesztő pozícióm, amire hónapokig kutattam, egy kicsi, Magyarországon kevésbé ismert cég leányvállalatához. A fejlesztők nem hallottak róluk, ráadásul a bér is nagyon alacsony volt. Tudtam, hogy ebben a konstrukcióban nem lehet majd sikerrel zárni a keresést, így egy összefoglalót küldtem az ügyfélnek arról, hogy az adott bérsávban milyen jelöltek elérhetőek, és mennyit kéne fizetni ahhoz, hogy jó jelöltet kapjanak. Sok beszélgetés után elértem, hogy ne csak a bér legyen magasabb, hanem a várható fizetést a hirdetésben közzé is tehessem. Ennek hatására egy hét alatt összegyűlt 6 jelölt, amennyi addig fél év alatt sem. A választott szakember azóta is náluk dolgozik” - mesélte el Fruzsina.

Az is kiderült, hogy nem csak az eladott jelölt volt a legnagyobb siker ebben a történetben. Fruzsina 20 üzenetet kapott fejlesztőktől, hogy mennyire értékelik, hogy a hirdetésben konkrétumok szerepelnek, ha ezután munkát keresnek, mindenképp őt keresik majd.

Ahogy a fentiek is mutatják, a fejvadász saját kapcsolati tőkéje, piacismerete és szakértelme mellett az ügyfél hozzáállásán, rugalmasságán is múlhat a keresés sikere.

Tény, hogy jó informatikust találni ma Magyarországon nem kisebb feladat, mint tűt keresni a szénakazalban.
A világ legnagyobb szénakazlában.
Átlátszó tűt…
Azonban a helyzet nem lehetetlen! Ha szakértő csapatra bízza pozícióját, a kezdeti reménytelenség hamar elégedettségbe fordulhat. Tegyen egy próbát a Beck & Partners kollégáival!
RÉSZLETEK: https://bap.hu/szolgaltatasok/fejvadaszat/index.php
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter