A kékgalléros munkavállalók megtartásának titka - mélyelemzés és a megoldás
A magyar munkaerőpiac egyik legfontosabb pillérét a kékgalléros munkavállalók jelentik, hiszen munkájuk nélkül megbénulna számos iparág és szolgáltatás. Ugyanakkor a fizikai munka megítélése sok esetben negatív előjelű, kevés megbecsülést és elismerést kap. A Pannon-Work Zrt. két – egymásra épülő – kutatása mélyrehatóan feltárta a kékgalléros munkavállalók attitűdjeit, félelmeit és elvárásait, és megoldási javaslatokat is megfogalmazott a munkaadók számára.

A kékgalléros munkavállalók általános helyzete és munkakörülményei a hazai munkaerőpiac kulcsfontosságú kérdéseit vetik fel, különös tekintettel a munkavállalói elégedettségre és a fluktuáció csökkentésére. A Pannon-Work Zrt. egymásra épülő kutatásai pontosan feltárták, hogy a munkaadóknak milyen lépéseket érdemes megtenniük a fizikai dolgozók bizalmának növelése és hosszú távú megtartása érdekében. A kutatások eredményei mélyebb megértést biztosítanak a cégvezetők számára a kékgalléros munkavállalók kihívásait és szükségleteit illetően, lehetővé téve, hogy célzottabb és hatékonyabb megoldásokat dolgozzanak ki számukra. Vagyis a vezetők a felmérések eredményei alapján konkrét adatok és tények birtokában hozhatnak döntéseket, tűzhetnek ki célokat, és készíthetnek akciótervet azok eléréséhez.
Kihívások és bizalomhiány
A Pannon-Work Zrt. 800 fős, gazdaságilag aktív munkavállaló részvételével zajló reprezentatív felmérése öt kérdéskört érintve mérte fel a fizikai dolgozók attitűdjeit. A kékgalléros munkavállalók helyzetének még mélyebb megismerése érdekében további 15 alannyal mélyinterjúkat is készítettek. A válaszadók Magyarország három városát – Budapestet, Debrecent és Zalaegerszeget – és három különböző munkaadót képviseltek. A kutatás eredményei szerint a fizikai dolgozók jelentős része bizalmatlan a munkaadókkal és az intézményekkel szemben. A dolgozók egy 5-ös skálán mért bizalmi index alapján – 3-as érték feletti átlaggal – a hazai tulajdonú vállalatokat értékelték a legjobbra. Az országos szabályozó hatóságok és a minisztériumok 2,5-ös értéket kaptak, míg a külföldi vállalatok, a szakszervezetek és a munkaerő-kölcsönzők átlagosan 2,7-es szinten szerepeltek. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a fizikai dolgozók alapvetően bíznak a különböző intézményekben és szereplőkben, ugyanakkor a bizalom eloszlása egyenetlen és további erősítést igényel. A mélyinterjúk során kiderült: a munkavállalók bizalmatlansága szerteágazó okokból fakad, és azok szoros összefüggést mutatnak a szervezeti kultúrával. Olyannyira így van ez, hogy már a közvetlen vezető stresszes állapota is komoly bizalmatlansági tényezőként jelenik meg.
„A mélyinterjús kutatás során a fizikai dolgozók gyakran említették, hogy a munkaadók részéről tapasztalt bizalmatlanság oka a nem megfelelő vagy hiányos kommunikáció. Sok esetben a munkavállalók hiányolják az őszinte, transzparens tájékoztatást, és úgy érzik, hogy a cégek a nehézségekért gyakran a külső tényezőket okolják. Az interjúalanyok nagy része negatívan nyilatkozott a munkaadója iránti bizalmáról, és fontosnak tartotta, hogy több alapvető információt kapjon a vállalat működéséről és saját jövőjéről” – emelte ki a részleteket Baksy Marianna, a Pannon-Work cégcsoport marketing és PR vezetője.
A tanulás iránti igény és a munkaerőpiaci helyzet
A fizikai dolgozók megtartásának egyik fontos kulcsa a tanulás és a fejlődési lehetőségek biztosítása. A kutatás alapján a válaszadók 89 százaléka fontosnak tartja a tanulást, és nyitott lenne a munkaerőpiaci esélyeiket javító képzésekre.
„Az interjúalanyok szerint az állam és az oktatási rendszer feladata volna a fizikai munkások utánpótlásáról és szakképzéséről való gondoskodás. Felmerült az a vélemény is, hogy ebben a kérdésben a gyerekek szüleinek és a foglalkoztatóknak is felelősséget kellene vállalniuk. Úgy látják, hogy a cégek és az állam részéről is fontos lenne a szakképzések támogatása. A válaszadók szerint az adott munkakör és feladatok elvégzéséhez szükséges képzés és betanítás egyértelműen a cégek feladata. A felmérés résztvevői a szakképzések mellett megemlítették a tűzvédelmi szakvizsga, a targoncavezetői engedély, valamint az idegen nyelvi és számítógépes tanfolyamok szükségességét, mint lehetséges képzési irányokat” – tette hozzá Baksy Marianna. Az ilyen képzések lehetővé teszik a dolgozók számára, hogy lépést tartsanak a technológiai fejlődéssel és versenyképesek maradjanak a munkaerőpiacon.
Baksy Marianna Pannon-Work marketing és PR vezetője
A betanító kolléga elkötelezése kulcskérdés, hiszen ő átadja tudását, és így még kevésbé érzi biztonságban a pozícióját. Ráadásul az első két hétben jellemzően előforduló fluktuáció miatt szinte „feleslegesnek” is érezheti az erőfeszítéseit. Az új munkatársak betanítását végző dolgozók számára fontos lenne olyan személyiségfejlesztő képzések biztosítása, amelyek a motiváció, a kudarcokkal való megküzdés és a megoldásfókuszú gondolkodásmód fejlesztésére irányulnak.
A munkahely megtartása és a jövőtől való félelem
A fizikai munkások több mint fele (53 százalék) viszonylag könnyen találna új állást, ugyanakkor 18 százalékuk szerint újbóli elhelyezkedésük kifejezetten nehéz lenne. A budapesti és debreceni cégek dolgozói általában gyorsabb elhelyezkedést tapasztalnak, míg a zalaegerszegiek főként az életkorból adódó hátrányokat és a visszajelzések hiányát említik nehézségként. A felmérés szerint a személyes kapcsolatok jelentős szerepet játszanak az álláskeresés sikerében: szerint ismeretségek nélkül sokkal nehezebb új pozíciót találni. Az egyik interjúalany például elmondta, hogy fél évig tartott, mire sikerült állást találnia, míg más válaszadók szerint a felvételi folyamatok hossza néhány naptól akár egy hónapig is terjedhetett. Mindössze a válaszadók 20 százaléka tartja valószínűnek, hogy hamarosan új munkahelyet kell keresnie, míg valamivel kevesebb mint felük bizonyos fokú fenyegetettséget érez. Az elemzések alapján leginkább a segédmunkások körében jelentős az elbocsátástól való félelem.
A mélyinterjúk szerint az állásvesztés kockázata az alacsonyabb végzettségű dolgozók körében a legnagyobb. Azok, akik nem rendelkeznek szakmunkásbizonyítvánnyal, úgy érzik, hogy a leépítések őket érinthetik elsőként. Egy nyolc osztályos végzettséggel rendelkező dolgozó általában alacsonyabb önbizalommal bír, és könnyebben pótolhatónak érzi magát. Azok, akik azonban bizonyítani tudják munkateljesítményüket, kevésbé félnek az állásuk elvesztésétől – mutatott rá a kutatás. Számukra a munkájuk értékét hangsúlyozó pozitív visszajelzés erős támogatást jelenthet.
A külföldi munkavállalók és a technológiai fejlődés hatása
A kutatás szerint a fizikai dolgozók közel 80 százaléka tart attól, hogy a külföldi vendégmunkások veszélyt jelentenek a munkahelyükre, és 67 százalékuk úgy látja, hogy a robotika és a technológiai fejlődés kihívást jelenthet. A mélyinterjúk azonban árnyalják a képet: a budapesti és debreceni munkavállalók körében kevésbé jellemző ez az aggodalom, míg a zalaegerszegi dolgozók inkább érzik úgy, hogy a külföldi munkaerő csökkenti az elhelyezkedési esélyeiket. Véleményük szerint a nyitott pozíciókat sok esetben külföldi munkavállalókkal töltik be, akik számára megfelelő a minimálbér jelenlegi szintje is. Az interjúkból az is kiderült, hogy a külföldi munkavállalók beilleszkedésekor időnként akadályok merülnek fel, különösen a mentalitásbeli különbségek és a nyelvi nehézségek miatt. Komolyabb nemzetiségi ellentétek azonban nem fordultak elő – emelte ki az egyik válaszadó.
Mit tehetnek a munkáltatók?
A fizikai dolgozók problémáira a munkaadók megfelelő megközelítéssel és intézkedésekkel reagálhatnak, jelentősen javítva a munkakörülményeket. A bizalom erősítése kulcsfontosságú, ehhez a munkáltatóknak fel kell mérniük a munkavállalók bizalmi szintjét, és meg kell érteniük a bizalmatlanság okait. Transzparens kommunikációval és rendszeres tájékoztatással elősegíthetik a munkakörnyezet javulását. A vezetői tréningek bevezetése és a beosztottakkal való jobb kapcsolat kialakítása szintén pozitív hatással lehet. Fontos, hogy a kommunikáció ne csupán tájékoztató jellegű legyen, hanem valódi megértést is biztosítson. A vezetőknek ösztönözniük kell a munkavállalói visszajelzéseket annak érdekében, hogy a dolgozók tisztában legyenek a vállalat működésének hátterével. A szakképzési igények feltárása és az adott munkakörökhöz kapcsolódó kompetencialisták felülvizsgálata, valamint a szükséges képzések biztosítása növeli a dolgozók elégedettségét és munkahelyi hatékonyságát. Az új kollégák betanítása és a betanító munkatársak motivációjának fenntartása kiemelten fontos.
A munkaerőpiaci kihívások kezelése érdekében hasznos lehet a helyi piac sajátosságainak feltárása és a versenyképes munkalehetőségek biztosítása. Az adminisztratív folyamatok felgyorsítása is lényeges szempont. A külföldi munkavállalókkal és a technológiai változásokkal kapcsolatos félelmek kezelésére pedig segíthet az előzetes tájékoztatás és a beilleszkedést támogató intézkedések. Az alacsonyabb végzettségű, de értékes munkát végző dolgozókra nagyobb figyelmet kell fordítani. Fontos, hogy a cégek visszajelzésekkel és megbecsülésük kimutatásával erősítsék meg pozíciójukat, és megfelelő erőforrásokat biztosítsanak számukra a fejlődéshez.
A Pannon-Work Zrt. a kutatások alapján összeállított egy „To-Do” listát, amely segít a vállalkozásoknak a fizikai munkavállalók megtartásában és elkötelezettségük növelésében.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk
Az „Egy nap a site-on” programmal formálja munkavállalói szemléletét a B+N. Teljes cikk
A vállalati kultúra ma már jóval többet jelent egy jól hangzó missziónál vagy esztétikus irodai környezetnél. A munkavállalók... Teljes cikk
- Nem tűzoltás, hanem stratégia – a munkaerő-kölcsönzés új szerepe a versenyképességben 2 hónapja
- A kékgallérosok hálásabbak a javuló munkakörülményekért 3 hónapja
- 5 important changes in the employment of foreigners 3 hónapja
- Költséghatékony foglalkoztatás: Alternatívák az EFO helyett 3 hónapja
- "Milliószám lesznek olyanok Magyarországon, akiknek nem kell többé személyi adót fizetniük" 4 hónapja
- Miért mondanak fel, és hogyan tarthatjuk meg őket? 4 hónapja
- Felértékelődnek a kétkezi szakmák? - mutatjuk mennyit keres egy karbantartó 4 hónapja
- Jóbarátok közt 4 hónapja
- Feszes munkaerőpiac, változó kihívások – ez vár ránk 2025-ben 5 hónapja
- A legnépszerűbb kékgalléros szakmák Magyarországon 2024-ben - grafikon 5 hónapja
- Így befolyásolják a 2025-ös jogszabályi változások a bérszámfejtést 6 hónapja